Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Borstvoeding?

Gestart door Margje, 15 oktober 2011, 17:12:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Margje

Borstvoeding of kunstmatige voeding?
Wat is de keuze en waarom?

Hoelang, tot welke leeftijd, heb jij borstvoeding geven?
Waarom ben je gestopt met het geven van borstvoeding?
Wou kind zelf niet meer, ging het niet of besloot jij zelf te stoppen en waarom dan?

Lynn

Ik ga borstvoeding geven (als dat lukt natuurlijk). Het gaat dan sowieso om de eerste paar maanden. Met een beetje geluk kan ik kolven als ik weer aan het werk ga. Borstvoeding geven lijkt mij een intiem moment tussen moeder en kind. Natuurlijk doe ik dit ook omdat ik denk dat borstvoeding het beste is.

carola

ik zou hem of haar flessenvoeding geven, want dan kan mijn partner of de oppas of iemand anders hem, haar ook de fles geven

Margje

Moedermelk bevat antistoffen tegen allerlei ziektes, zodat baby's die borstvoeding krijgen minder snel ziek worden en een beter imuunsysteem ontwikkelen. Borstgevoede hebben onder andere minder of minder ernstige kno-infecties, luchtweginfecties (ook RS-virus), maagdarminfecties (ook Rota-virus), infecties aan het centraal zenuwstelsel, urineweginfecties, necrotiserende enterocolitis. Het beschermt tegen diabetes type 2 [3] en geeft enige bescherming tegen de ziekte van Crohn. Doordat borstvoeding lichter verteerbaar is dan kunstvoeding, hebben borstgevoede baby's minder last van spugen en darmonstekingen. Baby's en kinderen die borstvoeding krijgen of kregen hebben een kleinere kans op diarree en buikgriep. Zij hebben ook minder kans op infecties aan hun ogen en luchtwegen. Baby's die borstvoeding krijgen hebben minder vaak overgewicht dan kunstgevoede baby's en hebben later minder kans op vetzucht[3]. Op de lange termijn hebben borstgevoede baby's als volwassenen een lagere bloeddruk, lager cholesterol gehalte en presteerden ze beter op intelligentietesten [3]. Het drinken aan de tepel zorgt bij de baby's en kinderen voor minder cariës, een rechter gebit en betere kaakspieren. Zij hebben minder kans op osteoporose.[4]

Borstgevoede baby's hebben een sterkere hechting met de moeder, vanwege hormonen die zowel bij de baby als bij de moeder die borstvoeding geeft vrijkomen. Borstvoeding bevredigt de emotionele behoeften van baby's.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Borstvoeding

Elfje

Mijn kinderen kregen borstvoeding omdat het gemakkelijk en gezond is.

Lynn

Borstvoeding geven bevalt erg goed!

Ik vind het een heerlijk moment tussen mij en Lux. En (ook niet geheel onbelangrijk) heeft het geholpen bij het kwijtraken van de zwangerschapskilo's. Ik wil tot een half jaar borstvoeding geven. Lijkt mij dan wel moeilijk om het tegen die tijd af te gaan bouwen omdat het zo goed bevalt, maar ooit moet het eens.

Marjan

Ik heb ruim 2,5 jaar borstvoeding gegeven aan mijn dochter. Een paar maandjes geleden heeft ze zelf besloten ermee te stoppen. Ideaal, dat is wat ik wilde, mijn dochter zelf het moment van stoppen laten kiezen.

Iwan

Niet lullig bedoeld, en heb er natuurlijk geen verstand van, maar 2½ jaar lang borstvoeding geven is dat niet erg lang?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Marjan

Vind ik niet nee. Lees mijn column maar eens.

Lynn

Vandaag voor het eerst afgekolft. Voelde me echt een melkfabriek! Hahaha. Het voelt heel onnatuurlijk, maar moet toch oefenen omdat ik over 4 weken weer ga werken.

Net gelijk even getest of ze een flesje wilde... Eerst brullen, maar na een minuut of 5 ging het goed. Super kind!

Marjan

Dat kolven went snel hoor!
Fijn dat ze het flesje wilde, mijn dochter heeft nooit melk uit een fles willen drinken.

Lynn

Hier leek het er eerst ook op dat ze het flesje niet wilde pakken, maar gelukkig deed ze dat uiteindelijk wel. Het zou anders wel lastig geworden zijn al ik weer aan het werk ga. Ik wil niet dat ze flesvoeding krijgt. Het voeden gaat nu zo goed :)

Marjan

Precies, is ook enorm lastig. Mijn dochter wilde dus echt niet, we hebben alles geprobeerd. Gelukkig ben ik eigen baas en kon m'n eigen werktijden indelen. Om de paar uur vloog ik naar m'n ouders om m'n dochter te voeden.

Lynn

Ik geef nu alweer bijna 4 maanden borstvoeding en het gaat echt super! Lux groeit ontzettend goed.
Ik kolf niet op het werk (als was dat wel de bedoeling) maar ik ga 2x per dag naar de creche. Echt heerlijk dat het zo kan! Daarna nog fijn even knuffelen. Soms kolf ik wel als Lux uit logeren gaat of als Derk papadag heeft (dan kunnen ze nog even doorslapen. Slaapkoppen!). Op deze manier went ze ook aan de fles.

Ik wil borstvoeden nog een aantal maanden volhouden. In eerste instantie zei ik een half jaar, maar nu dit dichter bij komt begin ik te twijfelen. Ik heb "voedrecht" van het werk tot 9 maanden, dus wie weet ga ik langer door.

Zaterdag voor het eerst een fruithapje (als tussendoortje)! Ben heel benieuwd ;)

Lynn

Ik ben zwaar teleurgesteld! Mijn lichaam laat het afweten... Ik geef nu 4 maanden volledige borstvoeding en dat ging altijd super! Nu heb ik 2 dagen met 40 graden koorts op bed gelegen (wel gewoon borstvoeding gegeven omdat Lux niets raars binnen krijgt dankzij de antistoffen) en kan ik al dagen niets eten, omdat niets binnen blijft. Hierdoor maak ik opeens niet meer voldoende voeding meer aan :(. Plotseling (lees=vanavond) één borstvoeding moeten vervangen door kunstvoeding. Dit was niet de bedoeling. Ik hoop zo dat de productie binnen enkele dagen weer op orde is. Ik blijf haar in ieder geval aanleggen...

BAH!  :pale:

Lejah

Als je maar genoeg blijft drinken Lynn komt dat vast weer goed.
Beterschap.

Lynn

Helaas is het nu definitief voorbij. We zijn nu volledig over op flesvoeding. Het leek even beter te gaan met de borstvoeding, maar helaas heeft het niet doorgezet. Ik mis het intieme met mijn meisje wel heel erg!

Ach Lux maakt het niet uit. Als ze maar eten krijgt ;) Ze begint al te gillen van blijdschap als ze de fles ziet.

Voordeel: Ze krijgt nu dagelijks een fruithapje, mama kan af en toe weer een wijntje drinken en mama kan over een paar weken met collega's gaan shoppen in Bremen zonder te kolven ;) Ik bekijk het maar positief. Uiteindelijk heb ik wel 4.5 maand volledig borstvoeding gegeven en daar ben ik best een beetje trots op! Het belangrijkste heeft ze binnen gekregen...

Goitske

Citaat van: Iwan op 23 februari 2012, 21:09:21
Niet lullig bedoeld, en heb er natuurlijk geen verstand van, maar 2½ jaar lang borstvoeding geven is dat niet erg lang?

De wereld gezondsheidsraad adviseert zelfs 2 jaar borstvoeding, zelf moet ik er niet aan denken om het 2 jaar te doen

Goitske

Mijn planning is trouwens een maand of 6 borstvoeding te geven als het lukt. Dat betekend in elk geval 2 maanden op het werk kolven heb door extra uren op nemen 5 maand verlof dus 4 maanden dat ik thuis ben na de geboorte

Margje

Citaat van: Goitske op 11 september 2012, 21:18:03
Citaat van: Iwan op 23 februari 2012, 21:09:21
Niet lullig bedoeld, en heb er natuurlijk geen verstand van, maar 2½ jaar lang borstvoeding geven is dat niet erg lang?

De wereld gezondsheidsraad adviseert zelfs 2 jaar borstvoeding, zelf moet ik er niet aan denken om het 2 jaar te doen

Buiten dat borstvoeding geven met tandjes...pijnlijk....

Ik heb het in totaal maar 6 week volgehouden.....maar alles deed mij zeer....buiten dat bleef hij maar komen elke anderhalf tot 2 uur....dat was behoorlijk pijnlijk voor mij daardoor...