Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Downistie

Gestart door Iwan, 15 maart 2011, 16:30:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Downistie in DWDD blijft de gemoederen bezighouden. Wat vindt u van de soap?

De soap is geweldig!
0 (0%)
Ik vind het echt niet kunnen.
0 (0%)
Anders, namelijk......
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 0

Iwan



Citaat van: AD.nl
Downistie wekt woede en werpt vraagtekens op

HILVERSUM - Presentatrice Tooske Ragas is teleurgesteld in het feit dat de VARA de miniserie Downistie,
gespeeld door acteurs die het Syndroom van Down hebben, uitzendt.
En er zijn meer partijen die vraagtekens bij de serie zetten.

Tooske heeft zelf een broer met het Downsyndroom.
Volgens haar is Downistie niet de manier om aandacht te besteden aan mensen met het Downsyndroom.

"Er zijn zo veel mogelijkheden om het leven van iemand met Down op een mooie, integere wijze in beeld te brengen",
aldus Tooske in De Telegraaf. "Ze zijn anders, niet gelijk, wel gelijkwaardig. Scènes laten spelen die mijlen ver staan
van hun eigen leven, zoals kinderen krijgen en abortus, doet af aan die gelijkwaardigheid. Maak dan een oprechte serie
over hoe deze mensen omgaan met het feit dat ze geen kinderen zullen krijgen. Dat voegt wat toe. Dit niet.
"

Onjuiste motieven
Op internet zijn meer partijen die vraagtekens zetten bij de serie. Volkskrantcolumnist Jean-Pierre Geelen schrijft
op Volkskrant.nl:  "Vertedering of medelijden zijn onjuiste motieven om Downistie te waarderen. Net doen of er niets
aan de hand is, lukte mij niet.  Downistie is geen gewone soap met volwaardige acteurs. Daarvoor is hij te kort,
te klungelig gemaakt en domweg te beroerd geacteerd.
"

Geelen voegt daaraan toe de acteurs hun plezier te gunnen. ''Het was hun droom op tv te spelen. Maar komt het vervullen
van die wens niet voort uit misplaatst medelijden? Sommige ontoerekeningsvatbaren mogen al op tv; mag straks iederéén?
Dat is geen soap, maar drama.
" Geelen stelt erg voor emancipatie van de afwijkenden te zijn. Hij neemt de spelers van Downistie
serieus en hij durft daarom zonder 'misplaatste schroom' te zeggen dat het niet om aan te zien was.
''Die acteurscarrière lijkt mij geen goed idee. Ook mét Down zijn dromen soms bedrog."

Erg bang
Ook reacties op de website Ik-Olivier.nl,  een website over kinderen met het Downsyndroom, zijn niet onverdeeld positief.
Annelies schrijft: ''Ik krijg er direct al een vervelend gevoel bij. Een soap? Alleen met mensen met het Downsyndroom?
Voor mijn gevoel worden zij nu weer in een hokje geplaatst, waarom spelen zij niet gewoon een keer mee in de al bestaande soaps?
Ik geloof niet dat deze soap zal bijdragen aan de integratie van mensen met het Downsyndroom, ben erg bang voor het tegendeel!
Ik houd mijn hart vast.
"

Andrea stelt: ''Ik heb er een dubbel gevoel over. Ik denk dat mensen die niet met down te maken hebben misschien de gek
ermee gaan steken en dat vind ik niet fijn.
"

Freakshow
Anne Roelofsen, psychologe en ethica, is ook bang dat de soap juist een tegenovergesteld effect bereikt dan het beoogt.
"Rare mensen gewone dingen zien doen, is een menselijk verlangen waarin jarenlang werd voorzien door freakshows."

"De soap werd gepresenteerd als een superinitiatief. Maar het is een smakeloze en respectloze freakshow.
Kennelijk wil de VARA gehandicapten tentoonstellen. Juist door hun gebrek aan inzicht in de ethische implicaties
zijn Down-jongeren de minst geschikte groep om hiervoor te gebruiken. Als de VARA dan zo graag een freakshow wil produceren,
vraag dan een aantal volwassenen met littekens van brandwonden in het gezicht, om in de soap te spelen.
Zij kunnen bewust kiezen voor de kans of het risico bewonderd te worden. Ofwel als acteur, ofwel als freak
"

Twitter
"De gehandicapte is de freak, de toeschouwers staren met open mond.
In het slechtste geval vinden ze het 'weerzinwekkend en fascinerend tegelijk',
in het beste geval vinden ze het 'ontzettend schattig en grappig'
."
Die laatste reactie overheerste die vrijdagavond op Twitter.

Downistie in DWDD blijft de gemoederen bezighouden.
Wat vindt u van de soap?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik heb de soap zelf nog niet gezien en kan er dus ook niet echt een mening over vormen.
Maar ik kan me wel wat voorstellen dat er mensen zijn die er bezwaren tegen hebben dat mensen met het down-syndroom
zo te kijk worden gezet alsof het een moderne freakshow is en die vinden dat de soap aapies kijken a la man bijt hond.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."