Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

'Uitstel executie medestrijder Mansouri te koop'

Gestart door Iwan, 29 oktober 2007, 21:18:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

MAASTRICHT - Iran zou bereid zijn het doodvonnis van een gevangen medestrijder
van de Nederlandse mensenrechtenactivist al-Mansouri uit te stellen, mits voor dat uitstel
een groot geldbedrag wordt neergeteld. Het gaat daarbij om een bedrag van 80 miljard Rial (IRR).
Zoon Adnan van al-Mansouri heeft dat maandagavond vernomen van vrienden in Iran, liet hij weten.

Adnan weet niet om hoeveel euro het gaat. Op de wisselkoersen staat 1 euro voor 11.740,66 IRR.
Dat zou neerkomen op zo'n 70.000 euro. Met dat bedrag kan de executie worden uitgesteld
van vicevoorzitter Rasoul Mazrac van de mensenrechtenorganisatie waarvan Mansouri voorzitter is.
Mazrac werd in mei 2006 samen met Mansouri en nog drie anderen in Syrië opgepakt
en aan Iran uitgeleverd. Zoon Adnan weet niet of ook voor zijn vader een dergelijke regeling kan gelden.
Mocht dat zo zijn, dan kan hij dat bedrag niet betalen, en zou Nederland dat moeten doen,
aldus Adnan. Dan nog gaat het alleen maar letterlijk om uitstel van executie, zei Adnan al-Mansouri.

De SP wil dat koningin Beatrix actie onderneemt voor Abdullah al-Mansouri,
die in zijn geboorteland mogelijk ter dood is veroordeeld. Al-Mansouri heeft
een lintje gekregen van de koningin en dat rechtvaardigt volgens
SP-Tweede Kamerlid Harry van Bommel zo'n unieke en uitzonderlijke actie.



Ã,©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Als er voor de Nederlands-Iraanse mensenrechtenactivist Abdullah al-Mansouri,
een dezelfde regeling valt te treffen vind ik dat de rijkste partij van Nederland (de SP)
best een bijdrage kan doen, zij worden immers ook gefinancieerd door de Nederlanders,
en zou kunnen ze mooi eens wat terug doen, ipv altijd klaar staan om te 'onrecht' te schreeuwen
zonder daarbij zelf enige verantwoordelijk te nemen en die zelfs te ontlopen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Dity

Ik las op teletekst dat het vonnis binnen 48 uur voltrokken zou moeten worden na uitspraak.
Nu zouden daar morgen (dinsdag) kamervragen over gesteld worden, dus daar gaan weer een paar kostbare uren.

Maar het betalen van dat bedrag zou alleen maar uitstel betekenen en geen afstel of omzetting in voor mijn part levenslang, dan heeft hij misschien nog de kans ooit vrij te komen.

En dat kan de SP inderdaad dan mooi betalen, ze hebben geld zat ;D
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

Iwan

DEN HAAG - Er is geen vonnis uitgesproken over de Iraans/Nederlandse mensenrechtenactivist
Abdullah al-Mansouri. Dat heeft minister Maxime Verhagen (Buitenlandse Zaken) dinsdag vernomen
van de ambassadeur van Iran en de autoriteiten in Teheran.
Verhagen vertelde dit dinsdagmiddag aan de Tweede Kamer.

Verhagen stuurt volgende week zijn hoogste politieke ambtenaar naar Teheran om duidelijk te maken
dat Nederland toegang moet krijgen tot de mensenrechtenactivist die een Nederlands paspoort heeft.
Nederland heeft geen toegang tot de man, omdat de Iraanse autoriteiten zijn Nederlandse nationaliteit
niet erkennen. Tot nu toe heeft Iran zich ook niet gehouden aan de afspraak dat de Nederlandse ambassade
de rechtzaken kan bijwonen.

Het is de tweede keer dat de minister de Iraanse ambassadeur heeft ontboden om opheldering te geven
over geruchten dat er een doodvonnis zou zijn uitgesproken. Verhagen heeft de ambassadeur wederom
gewezen op de niet nagekomen afspraken en aangegeven dat ââ,¬Å¾onverhoopte ontwikkelingen ambtelijk
ernstige gevolgen
ââ,¬Â kunnen hebben.

Verder benadrukte de minister dat politie, justitie en de Nederlandse veiligheidsdiensten de aangifte
van Al-Mansouri's zoon moeten onderzoeken, die zegt meerdere keren bedreigd te zijn door Iraniërs.
ââ,¬Å¾Het kanââ,¬Â, zei Verhagen, ââ,¬Å¾niet zo zijn dat Iran of een ander land mensen in Nederland bedreigtââ,¬Â.
Iedereen moet in Nederland kunnen zeggen wat je wilt en kunnen opkomen voor zijn vader, zei hij.

De SP wil dat het kabinet koningin Beatrix vraagt om contact te zoeken met het staatshoofd van Iran.
Maar Verhagen zei ââ,¬Å¾terughoudendââ,¬Â te willen zijn met de rol van het staatshoofd.





Ã,©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."