Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Agenten gewond bij leerlingenstaking

Gestart door Iwan, 26 november 2007, 14:52:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

AMSTERDAM - Een puberopstand van stakende scholieren is op tientallen plaatsen in ons land
uit de hand gelopen. De ME moest op veel plaatsen ingrijpen. In Amsterdam raakten twee agenten gewond.
 
De acties waren agressiever dan afgelopen vrijdag. In Amsterdam werd met vuilniszakken, fietsen
en eieren gegooid. Verder trokken de 'actievoerders' een spoor van vernieling achter in de wijk de Pijp.

Op het Museumplein zijn honderden protesterende leerlingen bij elkaar gekomen.
Op het Jan van Egmondcollege in Purmerend zijn de hekken dichtgegaan om te voorkomen
dat de pubers toch de straat opgaan.

Op het Leidse Stadhuisplein stonden 1000 boze leerlingen die vuurwerk en eieren gooiden.
De politie van Leiden greep rond het middaguur in toen er jongeren riepen 'Hamas Hamas, joden aan het gas',
zo meldt het Leidsch Dagblad op de site. Ook werd een hekwerk uit de grond gewrikt.
Verder werd een winkelruit ingegooid. Twintig agenten wisten de jongeren terug te drijven.

Zo'n 2.000 scholieren gingen de straat op in Alphen aan den Rijn. De politie had vijf busjes met ME
achter de hand. Het nieuwe Scala College is bestormd, want daar mochten de leerlingen niet weg.

In het centrum van Hoorn begon het met een verdwaald ei, maar liep het uit op vechtpartijen bij de AH
aan de Van Dedemstraat. De politie liet supermarkten de deur sluiten om te voorkomen dat de jongeren
eieren en tomaten insloegen.

in Rotterdam voeren leerlingen van verschillende scholen actie op de Coolsingel.
Enkele honderden jongeren hebben zich daar maandag verzameld.

Op het Lauwers College in Buitenpost drukten actievoerende leerlingen op het brandalarm
om iedereen naar buiten te krijgen. Vanaf het plein trok een grote groep door het dorp.
In Heerenveen werden arrestaties verricht.

Ook in de regio Rotterdam en de Drechtsteden zijn stakingen gaande van scholieren.
Onder meer in Brielle, Capelle aan den IJssel, Spijkenisse en Dordrecht hebben zij de schoolbanken verlaten.

Ruim honderd protesterende scholieren kwamen in Den Haag bijeen voor het gebouw van de Tweede Kamer.
Enkele leerlingen op het Plein gooien eieren naar de hoofdingang van de Tweede Kamer.
Politieagenten nemen de gooiende scholieren apart.

Wethouder Willem de Jager van Lelystad kreeg 250 hantekeningen van leerlingen van het Groenhorstcollege.
Door de plannen van de staatssecretaris Marja van Bijsterveld (Onderwijs) zou het hulphalfuurtje
op de Lelystadse school verdwijnen. Tijdens het halfuurtje kunnen leerlingen bij docenten aankloppen
voor extra begeleiding. En dat blijkt succesvol. ââ,¬Å¾Ik had een 1 voor Engels en dat is dankzij de extra hulp
nu bijna een 7
ââ,¬Â, zegt Duscha Davelaar. Deze scholiere organiseerde de staking met drie medeleerlingen.

Ook in Velsen en Haarlem gingen leerlingen de straat op. In Haarlem werden raddraaiers gearresteerd.
In Alkmaar werd op het Canadaplein gestaakt.

Ook bij het Hillesum College in Deventer verlieten groepjes studenten de school.
Het college heeft al gezegd dit als ongeoorloofd verzuim te beschouwen.
Scholieren in Apeldoorn voerden eveneens actie.

In Zeeland is het onrustig in Goes, Middelburg en Terneuzen .
In Goes is opgeroepen om vanmiddag te demonstreren op de Markt.

Leerlingen van het Cambreurcollege in het Brabantse Dongen liepen alle vestiging af
om medeleerlingen op te pikken. De leerlingen klommen zelf over de afgesloten hekken.




Ã,©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik dacht dat die 1040 uur alweer was ingetrokken en dat LAKS daarom had aangeven dat het beter was
om stakingen in elk geval tot woensdag uit te stellen. Bovendien krijg ik de indruk dat veel van die leerlingen
amper weten waarom ze staken en als ze dan  ook nog dingen roepen als; hamas, hamas, joden aan het gas,
aten ze daarmee wel blijken dat 1040 uur voor hen schijnbaar te weinig is, gezien het onbenul dat ze tentoonspreiden.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

GroenLinks zet scholieren aan tot relletjes schoppen en gooit alleen maar olie op het vuur
door de jongeren op te roepen te blijven demonstreren.

Dat heeft CDA-Tweede Kamerlid Jan de Vries maandag gezegd. Volgens hem hebben veel actievoerende
leerlingen geen benul waar de acties over gaan, maar reageren ze op oproepen van onder meer DWARS,
de jongerenorganisatie van GroenLinks.

Lieve acties
De Vries beschuldigt de GroenLinks-jongeren er daarom van de kinderen aan te zetten tot relschoppen.
Hoewel DWARS zondag vroeg om 'lieve acties', kwam het maandag op veel plekken in het hele land tot
soms ernstige ongeregeldheden en vernielingen door de stakende scholieren.

De Vries vindt dat de rellen die de scholieren veroorzaken 'met kracht de kop in moeten worden gedrukt'.

Hoewel de politie vandaag in veel plaatsen terughoudend was met optreden, kwam er op het Amsterdamse
Museumplein ME en een waterkanon aan te pas om de losgeslagen scholieren te verspreiden.

Concessie
Ondanks concessies van CDA-staatssecretaris van Onderwijs Marja van Bijsterveldt, die zondag besloot
de besteding van jaarlijks 40 verplichte lesuren aan de scholen over te laten, riep DWARS toch op tot
een scholierenstaking.

Vrijdag liepen protestacties van stakende scholieren ook al uit op rellen en vandalisme.





Ã,©elsevier.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Een 14-jarige jongen uit Goirle is dinsdagochtend opgepakt omdat hij maandag vier docenten had mishandeld.
De tiener sloeg en schopte de leraren tijdens een scholierenactie bij een middelbare school in Tilburg.
Een van de docenten raakte even buiten bewustzijn, laat de politie weten.

De docenten van het Willem II College stonden voor hun school aan de Tatraweg en probeerden te voorkomen
dat een groep scholieren die hun onbekend was de school binnendrongen. Hierbij kwam een van de raddraaiers
naar voren. Hij sloeg en schopte de leraren. Een van de slachtoffers, een 54-jarige man, had het daarbij
volgens de politie zwaar te verduren. De jongen schopte en sloeg hem in het gezicht.
Toen de docent achterover met zijn hoofd tegen een deur viel, verloor hij het bewustzijn.
De leraar moest in een Tilburgs ziekenhuis worden behandeld. Zijn bril werd vernield.

Na een anonieme tip kon de jongen dinsdagochtend worden aangehouden.
Hij bleek leerling van een andere school. Donderdag wordt de Brabander voorgeleid
aan de rechter-commissaris, die bepaalt of hij langer vast blijft zitten.





Ã,©nieuws.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

ROTTERDAM -  Middelbare scholieren die in Rotterdam mee doen aan spontane en wilde acties riskeren
een taakstraf of een boete die kan oplopen tot 2000 euro. Dat blijkt uit de brief van de Rotterdamse
wethouder Leonard Geluk van Onderwijs die hij dinsdag naar alle middelbare schoolleerlingen heeft gestuurd.

In de brief schrijft de wethouder dat de scholieren niet afwezig mogen zijn van school om mee te doen
aan spontane en wilde acties. ââ,¬Å¾Doe je dat wél, dan is dit schoolverzuim. Je zult dan door een leerplichtambtenaar
van de gemeente worden opgeroepen voor een gesprek. Je riskeert daarmee een taakstraf of een boete
ââ,¬Â,
schrijft de wethouder aan de leerlingen.

Geluk benadrukt dat deze maatregelen niet gelden voor acties die het LAKS organiseert.




Ã,©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Een boete voor demonstreren is belachelijk, het is immers hun recht om te demonstreren,
of je het met de reden eens bent of niet.
Als ze raddraaiers gaan bekeuren die vernielingen aanrichten of zichzelf en anderen in gevaar brengen
dan vindt ik dat terecht. Vraag me af of het groenlinks propaganda comité DWARS,
die opgeroepen heeft tot deze (gewelddadige*) acties, die boetes ook gaat betalen.



*GL heeft uitaard niet oproepen niet opgeroepen tot geweldadige acties, maar wel tot deze acties die gewelddadig zijn geworden.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Dity

Denk niet dat zij (Groen Links) die boetes gaan betalen, de boel opstoken kunnen ze goed,en de gevolgen zie je nu wel.

En net wat je aangaf Iwan, dat geroep over Hamas, joden aan het gas heeft er niks mee van doen, zodat je inderdaad het gevoel krijgt dat ze niet eens weten waarvoor ze aan het staken zijn.
In het journaal zag ik ook al een marokaanse vlag in de lucht gestoken houden. Toen dacht ik nog: wat heeft dat er nu in vredesnaam mee te maken.
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

Iwan

DEN HAAG -  Het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) ââ,¬Å¾zit op de lijnââ,¬Â om vrijdag actie te voeren
op het Museumplein in Amsterdam. Dat heeft voorzitter Sywert van Lienden donderdag gezegd.

Van Lienden reageert daarmee op de uitkomst van het spoeddebat van de Tweede Kamer met
staatssecretaris Marja van Bijsterveldt over de minimumnorm voor het aantal lesuren.
LAKS eist verlaging van die norm.

In het debat wilde Van Bijsterveldt de scholieren niet verder tegemoet komen.
In een akkoord dat zij dit weekend met de middelbare scholen sloot, had zij de urennorm al versoepeld.

Van Lienden gaat de komende uren praten op het ministerie van Onderwijs.
Daarna zal zijn comité een definitief besluit nemen over een actie op vrijdag.
Juist op het Museumplein liep maandag een demonstratie van scholieren uit de hand.
Amsterdam zit daarom niet op de protesten te wachten.





Ã,©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Mijn zegen hebben ze voor vrijdag, maar ik hoop dat ze zich ordelijk zullen gedragen
en de demonstraties niet zullen aangrepen voor rellen/vernielen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Naar de letter van de wet mogen scholieren niet staken.
Ook niet als hun ouders en de school daar toestemming voor geven.
Dat hebben de juristen van onderwijsbond AOb donderdag gezegd.
Vrijdag gaan scholieren actievoeren op het Museumplein in Amsterdam.

Stakingsrecht
De AOb steunt het doel van de leerlingen om de norm voor het aantal lesuren omlaag te krijgen.
Volgens de bond voorziet de leerplichtwet echter niet in een stakingsrecht voor leerlingen.
Die mogen wel in groepen betogen, maar niet onder schooltijd.

Indien ouders en school de leerlingen toestemming geven om te staken, gaan in de praktijk
de meeste gemeentelijke leerplichtambtenaren niet over tot het uitschrijven van een boete,
stelt de AOb. Zeker niet als de leerlingen de lestijd later inhalen.

Tegemoetkoming
Van de scholieren in het voortgezet onderwijs vindt 49 procent de tegemoetkoming
van staatssecretaris Marja van Bijsterveldt (Onderwijs) niet genoeg.
De leerlingen willen doorgaan met protesteren, blijkt vrijdag uit een peiling onder vierhonderd scholieren
van onderzoeksbureau Qrius in opdracht van de Stichting voor Persoonlijk Onderwijs (SvPO).

38 Procent vindt de concessie van de staatssecretatis voldoende en wil niet meer protesteren.
Van de respondenten heeft 13 procent hier geen mening over.

De scholieren zijn het wel eens over de vechtpartijen en vernielingen die plaatsvonden
bij de protesten van de afgelopen week. 85 Procent keurt die af, 9 procent vindt dat dit
nu eenmaal bij de protesten hoort en 6 procent heeft hierover geen mening.





Ã,©planet.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."