Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

'Camera in woning schendt privacy insluiper'

Gestart door Iwan, 25 oktober 2009, 19:51:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

EMMEN - De politie Drenthe heeft videobeelden van een insluiper op internet gezet.
Daarmee wordt de privacy van de insluiper geschonden, meent de Bond van Wetsovertreders.
De bond diende vrijdag een klacht over het voorval in bij de Nationale Ombudsman.

De beelden laten zien hoe de verdachte de woonkamer doorzoekt van een 88-jarige vrouw uit Emmen.
De camera's zijn opgehangen door de familie van de vrouw, omdat het niet de eerste keer was dat
de man binnensloop. De familie droeg de beelden over aan de politie.

Volgens de bond mogen verdachten in winkels worden gefilmd. ,,Maar apparatuur in woonhuizen gaat te ver'',
aldus een woordvoerder. ,,De stap naar de Ombudsman is een soort proefproces om erachter te komen
hoe ver mensen kunnen gaan.
''

Voor het openbaar maken van een dergelijke video is toestemming nodig van de officier van justitie.
Dat is in dit geval ook gebeurd.

De politie Drenthe laat in een reactie weten wettelijk gezien zorgvuldig te hebben gehandeld
en dat het onderzoeksbelang de doorslag heeft gegeven bij het openbaar maken van de video.
Daarop zijn overigens nog geen tips binnengekomen over de identiteit van de man.





Ã,©ad.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Nederland is helemaal links doorgeschoten. De dader wordt slachtoffer en het slachtoffer is de dader,
zoals wel vaker bij links. Als ik dit soort berichten lees dan hoop ik toch dat dit wereldvreemde linkse
geitenwollensokken kabinet, hoe kan het toch dat wereldvreemd en links vaak onlosmakelijke
met elkaar verbonden zijn?, snel haar biezen pakt.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Dity

Dus je woning helemaal barricaderen en beveiligen mag allemaal wel, maar een camera in je EIGEN huis ophangen om iemand te betrappen die al vaker bij jou in huis heeft rondgesnuffeld mag NIET?

Jee zeg, hier wordt de dader voor de zoveelste keer voor het slachtoffer geplaatst omdat zijn privecy zou worden geschonden.
En de privecy van die mevrouw dan? Ach wat hebben we daar mee te maken, ze is toch niet gewond of zo? En zou dat wel gebeuren zullen we dan wel ingrijpen.

Laat ze hier die hele wet maar eens een keer op de schop gooien, maar dan wel met in het achterhoofd dat het slachtoffer de gedupeerde is en niet de dader
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

TimT

Mijn god het moet niet gekker worden, wat krijgen we straks een vakbond voor inbrekers? De Bond van Wetovertreders wat een hoop vaag gelul. Als ik in mijn huis een camera wil plaatsen, daarmee een boef vang dan heb ik schijt aan de privacy die mogelijk word gebroken van de crimineel, want die gene dacht daar ook niet aan toen die mijn huisje binnen drong met zijn boevenhandjes. Nee, dit verhaal is zo typisch Nederlands polder verhaal waarvan ik denk. Vaag gelul, van de bovenste plank.

En een kanttekening;
Iwan, je opmerking dat Nederland Links is doorgeschoten vind ik beetje vreemd. Zeker gezien dat de laatste PvdA Minister van Justitie, ik heb het echt over de ministerspost heel kortstondig was Aad Kosto. Precies te zijn van 27 mei 1994 tot 22 augustus 1994. Dus ik denk om Links de schuld in de schoenen te steken erg gemakkelijk is. 

jose

de Bond van Wetsovertreders het moet niet gekker worden! Straks krijgen we nog een Bond voor de gevaarlijke TBSââ,¬â,,¢ers die verlof willen. Men schiet door met het oprichten van groeperingen.

Ik sluit mij aan bij Tim. Iwan, ik vind dat je opmerking naar Links ongepast is. Want ik heb begrepen dat jij een VVD aanhanger bent, maar er zijn meer VVD-ministers geweest op Justitie dan Linkse. 

Iwan

Een minister kan veel, maar als een voorstel wordt weggestemd door de meerderheid van de kamer of word teruggedraaid,
dan kan een minister ook niet zoveel meer. Maar het zijn toch vooral linkse partijen die altijd de rechtse partijen
ervan beschuldigen dat deze te hard en te streng willen ingrijpen en die liever een crimineel een aai over de bol willen geven
en onder het genot van thee met een koekje de problemen waaronder een draaideurcrimineel leidt, zoals politieagenten
die hem niet aanspreken met meneer of hem een tik geven als hij niet wil luisteren. Dit werkte misschien in de jaren '70
en jaren '80 toen de samenleving anders was dan nu, maar de maatschappij is veranderd en daarop moet je anticiperen
ook de fossielen op links die denken dat het allemaal niet zo'n vaart zal lopen. Dat links in bijna heel europa wordt afgestraft is niet voor niets.

Maar belachelijk dat er zoiets bestaat als een Bond van Wetsovertreders, waar Rita Verdonk in de jaren '80,
toen ze nog links was, nog in het bestuur heeft gezeten. Ik vraag me af hoeveel subsidie die club krijgt.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

TimT

Het is te gek voor woorden dat zoiets bestaat. Akkoord.
Maar de schuld ligt ook bij het CDA en de VVD.
Het CDA heeft 9 keer de kans gehad om dit tegen te houden (Van Agt, Lubbers en Balkenende).
De VVD heeft 7 keer verantwoordelijkheid gehad in de regering met maar 2 keer met een Linkse partij als de PvdA.
Dus er ligt ook schuld daar. Net als bij Links, die ook zijn doorgeschoten.
Maar als je de schuld ergens op wil smeren, doe het dan op de hele zaak.

Iwan

Welke partijen hebben zich in het verleden het meest verzet tegen het verhogen van straffen? GL, PvdA en D'66
Welke partijen hebben de meeste wetsvoorstellen ingedient waarin gevraagt werd om het verhogen van een straf? VVD en PVV.
oa daaruit trek ik de conclusie dat linkse partijen een softer beleid aanhangen wat betreft het bestraffen dan rechtse partijen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

TimT

Ik ben het met je oneens. Ik vind je conclusie totaal fout.
Maar ik ik ben eens, dat deze bond waar Verdonk lid van was gewoon waardeloos is   ;D
Daar zijn we dan ieder geval over eens  øL

Iwan

Citaat van: Tim Traas op 28 oktober 2009, 02:16:59
Ik ben het met je oneens. Ik vind je conclusie totaal fout.
Dat je het er niet mee eens bent veranderd niets aan het feit.
Ik ben het er niet mee eens dat ik nat word in de regen, maar het is een vaststaand feit.  :-\

En dan hadden we natuurlijk nog de geniale zet van Ter Horst; minder blauw op straat.
En wat betref veiligheid komt de VVD met een 10 punten plan.
De VVD legt de nadruk op een harde aanpak van criminaliteit, met zware straffen en het uitgangspunt
dat criminaliteit nooit mag lonen. Hogere straffen in geweldsmisdrijven. De schade verhalen op de dader.
Er komt een minister van veiligheid. De geld- en gevangenisstraffen voor loverboys gaan sterk omhoog.
Kortom, de VVD is van mening dat criminaliteit mag nooit lonen. Daarom moeten de grote criminelen
worden aanpakkt met harde straffen en verscherpte pluk ze-wetgeving.

De PvdA wijst voornamelijk op de eigen verantwoordelijkheid.
Als je je onveilig voelt of last van overlast hebt spreek die persoon er dan op aan, zo meent de PvdA.
Plegers van huiselijk geweld moet in praatgroepjes, zodat ze hun emoties kunnen tonen op een verandwoorde manier.
Geef drugsverslaafden die overlast veroorzaken gratis drugs en zorg voor goede nazorg voor de slachtoffers.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

EMMEN / DEN HAAG - De politie Drenthe heeft een juiste afweging gemaakt door beelden van een insluiper
in Emmen op de eigen website te plaatsen. Dat zegt de Nationale Ombudsman Alex Brenninkmeijer.
Hij neemt een klacht van de Bond van Wetsovertreders niet in onderzoek.

Eind oktober plaatste de Drentse politie de beelden van de insluiper op de site, nadat hij verschillende keren
de woning van een 88-jarige vrouw was binnengedrongen. Dit leidde tot aanhouding van een 18-jarige Emmenaar.
De man zou verscheidene keren geld en sieraden hebben gestolen bij de vrouw.
Hij wist haar woning binnen te komen door haar met een smoes af te leiden.

Volgens de Bond had de politie beelden van de insluiper niet op internet mogen zetten omdat de man herkenbaar was.
Brenninkmeijer: "Omdat er geen redelijke twijfel kon bestaan dat de man een ernstig strafbaar feit heeft begaan,
hebben justitie en politie juist gehandeld
".





©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."