Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Mensen met overgewicht meer betalen voor ziektekostenverzekering.

Gestart door Iwan, 31 augustus 2009, 03:04:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mensen met overgewicht moeten meer betalen voor hun ziektekostenverzekering.

Eens, ....
0 (0%)
Oneens, ....
4 (100%)
Anders, namelijk ....
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 3

Iwan

Mensen met obesitas (vetzucht) worden eerder (langdurig) ziek
en hebben een lagere levensverwachting en dus een relatief hoge sterftekans.
Het is dus terecht als mensen met overgewicht meer gaan betalen
voor hun ziektekostenverzekering.


Eens/Oneens
en waarom?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Kim

Ehm of we doen dat even niet? Heb zelf ook overgewicht, maar heb
het laatste jaar maar 1 dag thuis gezeten. Zijn meerdere collega's
met maatje petite die heel wat dagen/weken verlof door ziekte hebben
opgenomen.  :P

Iwan

Het hangt natuurlijk er vanaf waarom die mensen overgewicht hebben, het is natuurlijk belachelijk
als je mensen die overgewicht hebben door een ziekte of het slikken van medicijnen ook nog meer
voor hun ziektekostenverzekering gaat laten betalen. Mensen die te dik zijn omdat ze gewoon elke dag
ongezond eten zouden meer gebaat zijn bij het aanleren van een gezonder voedingspatroon of bij meer sporten.

En mensen die overgewicht hebben omdat het in hun genen zit die kunnen er niets aan doen,
net als dat ik er weinig aan kan doen dat ik erg dun ben. Ik kan eten wat ik wil, maar ik lijk niets
aan te komen, zo zullen er ook mensen zijn die kunnen lijnen wat ze willen zonder dat ze lijken af te vallen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Dity

Zou het geen prettig idee vinden dat ik omdat ik bijvoorbeeld even iets gezetter ben als anderen dieper in mijn buidel moet tasten als iemand die volgens de maatstaven (wiens maatstaven trouwens?) slank is.

Net als sommigen kunnen eten wat ze willen en niks aankomen, kunnen sommige mensen naar eten kijken en bij wijze van spreken al een ons aankomen.
Nu is het natuurlijk voor je gezondheid beter als het een maatje minder is voor mensen die aan de dikke kant zijn, maar soms heb je het niet in de hand door bijvoorbeeld ziekte of medicijn gebruik.

Maar zouden ze dat voor dikkere mensen in gaan voeren dan weet ik er ook nog wel een paar: roken, alcoholgebruik c.q. misbruik, drugsverslaving noem maar op.
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

Iwan



Citaat van: NU.nl
'Mensen met overgewicht kosten zorg meer dan rokers'

GRONINGEN - Mensen met serieus overgewicht kosten de zorg meer dan rokers.
Dat komt doordat rokers eerder doodgaan en dus minder lang leven met beperkingen.

''Van roken ga je dood, door zwaarlijvigheid word je afhankelijk van anderen'', zo vat econoom Mieke Reuser van het
Nederlands Interdisciplinair Demografisch Instituut haar onderzoek naar risicofactoren voor zorgafhankelijkheid samen.

Reuser promoveert deze maand aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zij vond uit dat mensen met matig overgewicht niet
eerder doodgaan dan mensen met een normaal gewicht, maar ze hebben op oudere leeftijd wel meer gezondheidsklachten.

Mannen
Mannen met overgwicht leven zelfs langer dan degenen die aan de magere kant zijn.
Alleen extreme zwaargewichten gaan eerder dood, maar daarvan zijn er volgens de promovenda relatief weinig.

Reuser analyseerde de gegevens van 30.000 Amerikanen van wie de gezondheid tussen 1992 en 2004 nauwkeurig is gevolgd.

Volgens haar ''bieden de Amerikaanse cijfers een blik op onze eigen toekomst, want ook in Europa worden we steeds dikker,
maar we worden er niet minder oud om.
'' De levensverwachting is in de afgelopen eeuw met gemiddeld dertig jaar toegenomen.

Opleiding
Het is bekend dat hoger opgeleiden langer leven en minder lang last hebben van fysieke en cognitieve klachten
(problemen met het geheugen). Reuser vond dat hoogopgeleide mannen van 55 jaar en ouder gemiddeld nog
1,1 jaar met cognitieve beperkingen leven terwijl laagopgeleide mannen in die situatie nog 2,7 jaar in leven blijven.

Voor vrouwen is dat respectievelijk 1,9 en 3,8 jaar. Volgens Reuser komt dat omdat hoogopgeleiden schade aan
hun hersenen beter kunnen compenseren, waardoor ze cognitief verval langer kunnen uitstellen. Maar als eenmaal
is vastgesteld dat ze dement zijn, is het stadium van aftakeling verder gevorderd en gaan ze sneller dood.

''Wie oud wil worden, moet stoppen met roken, maar hoeft niet te gaan lijnen.
Wie lang gezond wil blijven, moet wel op zijn gewicht letten
'', zo stelt de promovenda.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Margje

De ziektekosten in Nederland zijn sowieso al zodanig hoog dat vele mensen er moeite mee hebben om het te betalen...Als je dan nog bepaalde groepen (in dit geval mensen met obesitas) meer wil laten betalen is het eind helemaal zoek.....Alle kosten worden omhoog gebracht maar men denkt niet bepaald na over de gevolgen..... :WAB: