Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Scholier Alkmaar in kritieke toestand na klappen

Gestart door Iwan, 23 april 2007, 23:43:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

ALKMAAR - Een 16-jarige leerling van de Christelijke scholengemeenschap Jan Arentz in Alkmaar
is maandagmiddag in kritieke toestand opgenomen in het ziekenhuis. Hij had drie klappen gekregen van
een andere jongen. Dat heeft directeur L. Spaans van de scholengemeenschap maandagavond gezegd.

De politie bevestigt het bericht. Volgens de politiewoordvoerder is een 17-jarige jongen uit Alkmaar
aangehouden in verband met de zaak. Het Noordhollands Dagblad meldt dat de vechtpartij zou gaan
'om een meisje'.

Volgens de directeur van de school liep het slachtoffer na schooltijd naar buiten en ontstond er
een gesprek tussen beide jongens. De Alkmaarder, die niet op het Jan Arentz zit, sloeg volgens
de directeur de leerling uit Heerhugowaard drie keer op zijn hoofd.

Bewusteloos
Deze viel vervolgens bewusteloos op de stoep voor de school.
Over de toedracht van het incident is nog niets bekend.

De afgelopen tijd zijn er meerdere geweldsincidenten op en rond scholen geweest.
In maart deden zich steekpartijen voor op scholen in Oss, Amsterdam, Rotterdam en Naaldwijk.
Onderwijsbond Aob liet naar aanleiding van deze incidenten weten dat ze wil dat het ministerie
van Onderwijs onderzoekt hoe vaak geweld op scholen voorkomt.




Ã,©nu.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Nevyn

Belachelijk!
Ik hoorde het en was meteen bang dat mijn zusje dit ook gaat overkomen!!

Iwan

ALKMAAR - De 16-jarige scholier Gerd Nan van Wijk is op zijn schoolplein met drie gerichte klappen
op zijn slaap doodgeslagen door een 17-jarige Alkmaarse binnenvaart schippersleerling.

Het slachtoffer uit Heerhugowaard was een leerling van havo 4 op de Christelijke scholengemeenschap
Jan Arentsz in Alkmaar. Volgens directeur Leen Spaans van de school liep Gerd Nan na schooltijd
naar buiten richting fietsenstalling. 'Het was geeneens een echte ruzie. Er werd eenzijdig geslagen
door de dader. Er stond iemand van het directieteam op nog geen tien meter afstand.
Maar het ging zo snel. Dit was niet te voorkomen geweest'
.

De Alkmaarder, het zou om een matroos in de binnenvaart met de voornaam Pepijn gaan,
kwam zijn vriendin ophalen. Volgens de directeur sloeg hij het slachtoffer drie keer gericht op zijn slaap.
Getuigen zeggen dat een boksbeugel is gebruikt. Dergelijke klappen worden door straatvechters gebruikt
om iemand direct te doden. Gerd Nan viel vervolgens bewusteloos op de stoep voor de school.
,,Voordat hij wat kon terug doen, lag hij op de grond,ââ,¬â,,¢Ã¢â,¬â,,¢ zegt de schooldirecteur over het slachtoffer.
Ambulancemedewerkers moesten de jongen bij aankomst reanimeren. 's Nachts overleed hij in het ziekenhuis.

De politie hield de 17-jarige Pepijn korte tijd later in zijn woning aan.

De verslagenheid op de Christelijke scholengemeenschap is groot. Diverse leerlingen liepen huilend rond
op het schoolplein. Eén jongen was afgelopen weekend uit varen geweest met Gerd Nan.
'Onze families kennen elkaar via de Rotary'. Hij zegt van ellende vannacht niet geslapen te hebben.
'Het is te erg voor woorden', stamelt een andere klasgenoot.
Een meisje uit zijn groep: 'Het was gewoon een lieve jongen'.
Ook op internet, Gerd Nan heeft een pagina bij de site Hyves, staan lovende woorden over het slachtoffer.
Pepijn staat overigens als één van zijn vrienden vermeld, net als het meisje Kimberley om wie mogelijk
de dodelijke aanval op Gerd Nan draaide.

De afgelopen tijd zijn er meerdere geweldsincidenten op en rond scholen geweest.
In maart deden zich steekpartijen voor op scholen in Oss, Amsterdam, Rotterdam en Naaldwijk.
Onderwijsbond Aob liet naar aanleiding van deze incidenten weten dat ze wil dat het ministerie
van Onderwijs onderzoekt hoe vaak geweld op scholen voorkomt.



Ã,©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."


Iwan

ALKMAAR - De 17-jarige Alkmaarder die ervan wordt verdacht maandag in zijn woonplaats
een 16-jarige leerling van het Jan Arentsz College te hebben omgebracht, wordt donderdag voorgeleid
aan de rechter-commissaris. Dit maakte een woordvoerder van justitie in Alkmaar woensdag bekend.

Justitie wilde woensdag nog niets zeggen over de precieze toedracht van het incident.
Ook is niet bekend of de 17-jarige verdachte inmiddels een bekentenis heeft afgelegd.
Volgens justitie is het onderzoek nog in volle gang.

Directeur Leen Spaans van het Jan Arentsz College maakte woensdag bekend dat de school op verzoek
van de ouders van het slachtoffer geen initiatief neemt tot een stille tocht. Ook hebben de ouders de school
verzocht niet met een grote groep naar de uitvaartplechtigheid te komen. De 16-jarige jongen uit Heerhugowaard
wordt zaterdag gecremeerd in Schagen. Spaans bracht de ouders woensdag in gezelschap van twee docenten
een bezoek. Volgens hem maakten zij een wijze, rustige indruk.

De school zelf houdt vrijdagmiddag een herdenkingsplechtigheid op de plek waar het incident zich maandag
afspeelde. De bijeenkomst is niet toegankelijk voor buitenstaanders. Spaans zegt zo'n duizend leerlingen te
verwachten. Vrijdagochtend staan alle klassen in het eerste lesuur uitgebreid stil bij de dood van de havo-scholier.

Op advies van medewerkers van Slachtofferhulp hanteerde het Jan Arentsz College woensdag weer een normaal
lesrooster. Leerlingen kunnen op vaste tijden een bezoek brengen aan het stiltecentrum of de plek waar het
fatale incident plaats had. Op eigen initiatief gaan volgens Spaans veel scholieren in het zwart gekleed.
Het condoléanceregister dat de school opende op de eigen website, telde woensdagmiddag ruim 2.200 inzendingen.




Ã,©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Nevyn

Pfff...

Ik heb een stukje gelezen ergens, waarin de broer van de dader (Pepijn) toegeeft..

CiteerHey Kimmiej..
Ik weet niet of je het uberhaupt nog gaat lezen na ook al het onbegrip naar jouw toe, maar ik wilde even zeggen dat we er allemaal voor elkaar zijn..Wij wetem allemaal dat pepijn dit nooit zo heeft gewild en voor wat het waard is kan ik zeggen dat hij er helemaal kapot van is.
En voor de mensen die dit lezen wil ik zeggen dat ik heel goed al het onbegrip begrijp en ik leef heel erg mee met de nabestaanden van Gerd Nan. Dit heeft nooit mogen gebeuren.. Ik weet hoe het is om iemand te verliezen en dat wens ik aan niemand toe...en nogmaals dat zou pepijn ook niet hebben gedaan..Hij heeft een hele erge verschrikkelijke fout gemaakt die hem voor de rest van zijn lezen zal achtervolgen..Wat ook terecht is.Ik hoop dat mensen een beetje kunnen relativeren en inzien dat dit sowieso niemands bedoeling is geweest en dat wij als vrienden/familie hierbuiten staan..Wij vinden het allemaal net zo vreselijk voor de nabestaanden als iedereen anders..
Gerd Nan rust in vrede...
Tommie, de broer van Pepijn.


XXXX


Nevyn

De vader van de 17-jarige Pepijn V. zegt vandaag in het AD dat zijn zoon niet eens hard heeft geslagen afgelopen maandag in Alkmaar, toen Pepijn de 16-jarige scholier Gerd Nan van Wijk het levenslicht uit de ogen sloeg voor de deur van de christelijke scholengemeenschap Jan Arentsz. ''Hij heeft twee klappen uitgedeeld, niet eens hard, maar op de verkeerde plaats'', aldus vader Chris. Ook is er geen boksbeugel bij de dodelijke slagen op de slaap van het slachtoffer gebruikt zegt de man. Alles gebeurde met blote vuisten. De ruzie ging volgens hem niet over een meisje, maar was in feite een 'op het oog onschuldige ruzie' tussen twee jongens.

De 45-jarige vader bezocht zijn zoon gisteren in de cel. ''Ik zie een gebroken mens. Zijn leven is voorbij. Hij is kapot, vindt het vreselijk. Het is nooit de bedoeling geweest die jongen dood te slaan. Ik ken hem door en door. Zo zit hij niet in elkaar. Mijn zoon weet dat hij fout zit. Hij accepteert dat hij straks moet zitten en draagt zijn lot.''

Hij geeft toe dat zijn zoon als 15-jarige jongen een half jaar op een boerderij in Frankrijk heeft gezeten voor het Project Ervarend Leren van bureau Jeugdzorg. ''Hij zat intern. Pepijn heeft zich de pleuris gewerkt. Hij leerde daar discipline en verantwoordelijkheid. Hij kwam als herboren terug. Daarna is er nooit meer shit geweest.'' Waarom Pepijn daar zat wilde de vader niet kwijt. Wel dat zijn zoon ''niet over zich laat lopen.''

'Levenslang'
Het doet vader Chris vreselijk pijn dat zijn zoon in de media en op internet wordt afgeschilderd als een ''criminele psychopaat'', waarin de hele familie wordt meegesleurd. ''Pepijn is een gewone jongen met plussen en minnen, die een vreselijke fout heeft gemaakt.'' Zijn zoon is wel iemand met een gebruiksaanwijzing, en niet altijd gemakkelijk, maar met een hechte band met zijn vader en broer Tommie (acteur en danser).

Pepijn volgde in IJmuiden een mbo-opleiding tot binnenvaartmatroos op het Nova College. Hij hoefde nog maar een paar examens te doen. Daarna wilde hij doorleren voor stuurman, schipper en uiteindelijk kapitein. ''Nu kan hij alles wel vergeten. Pepijn heeft in feite levenslang, net als de familie. Hij wordt aan de schandpaal genageld en krijgt straks geen kans weer in de maatschappij terug te keren'', aldus een geëmotioneerde vader Chris. Hij benadrukt dat hij een straf gerechtvaardigd vindt. Wat hij tegen de familie Van Wijk moet zeggen weet hij niet. ''Excuses aanbieden, sorry zeggen? Daarmee krijgt de familie die jongen niet terug. Mijn diepste medeleven gaat uit naar hen. Het is het verschrikkelijkste wat je als ouder kan overkomen.''

www.fok.nl

Nevyn

De 17-jarige Pepijn V. uit Alkmaar wordt doodslag en geen moord ten laste gelegd. Dat heeft het Openbaar Ministerie gisteren meegedeeld. V. zit vast voor het doodslaan van Gerd Nan van Wijk uit Heerhugowaard. De 16-jarige havo-scholier werd maandag een aantal keren hard op de slaap geslagen op het schoolplein van het Jan Arentsz College in Alkmaar en overleed later in een ziekenhuis.

Volgens justitie heeft Pepijn een volledige bekentenis afgelegd. Uit onderzoek is gebleken dat hij géén wapens heeft gebruikt. Ook bleek dat Van Wijk inderdaad is gestorven ten gevolge van de klappen die hij kreeg. Pepijn zegt de klappen te hebben uitgedeeld vanwege een puberroddel.

De rechter-commissaris heeft gisteren het voorarrest van de 17-jarige verdachte met twee weken verlengd. Of hij terecht moet staan als volwassene of via het jeugdrecht, is nog niet bekend.

De familie van het slachtoffer heeft de media verzocht zich de komende dagen terughoudend op te stellen. ''We willen geen mediacircus'', zei een oom van het slachtoffer die sprak namens de familie. Gerd Nan van Wijk wordt zaterdag gecremeerd in Schagen. De school roept iedereen op zaterdag om 14.00 uur de vlag halfstok te hangen ''als teken van stil protest tegen het zinloze geweld waar Gerd Nan van Wijk aan ten prooi viel.''

www.fok.nl