Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Brand verwoest complex in Groningse Grootegast

Gestart door Iwan, 9 mei 2007, 21:43:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan


GRONINGEN - Een grote brand in de Hoofdstraat in Grootegast (Groningen) heeft woensdagochtend
een complex verwoest waarin zowel winkels als woningen waren gevestigd. Dit maakte de hulpverleningsdienst bekend.

De brand ontstond even na middernacht in een witgoedwinkel. Vervolgens sloeg de brand over naar
een naastgelegen restaurant en café. Ook de vier woningen daarboven, waarvan twee werden bewoond,
gingen in vlammen op.

Persoonlijke ongelukken deden zich niet voor. Wel waren de bewoners van twee bovenwoningen en
de twee naastgelegen woningen geëvacueerd. Uit voorzorg werden ook zes appartementen aan de overkant
van de straat ontruimd.


Het complex bestond uit veel lege panden. ââ,¬Å¾Het gehele complex kan als verloren worden beschouwd.ââ,¬Â,
aldus een woordvoerder van de hulpverleningsdienst. Over de oorzaak van de brand tast men nog in het duister.

Bij de brand is asbest vrijgekomen. Dit ligt in de achtertuinen van de bewoners van het complex,
maar vormt geen direct gevaar. De gemeente gaat het asbest opruimen.

Rond half vier in de morgen werd het sein brand meester gegeven. Wel was de brandweer rond vijf uur nog
bezig met nablussen en breekwerkzaamheden in het afgebrande complex. De geëvacueerde buurtbewoners
konden weer terug naar hun woningen.




Ã,©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Metalholic

Ja ik heb alle ambulances, brandweer e.d. er heen horen gaan.

Iwan

Het restaurant waar ik mijn laatste serieuze 'date' ooit heb gehad is ook in vlammen opgegaan.  :-\
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Metalholic

Grootegast ââ,¬â€œ De morgen naar de grote brand zijn in Grootegast de gevolgen van de brand goed te zien. Van mediterraans restaurant Samiramis is niets meer over en ook restaurant en cafetaria Jody kunnen worden afgeschreven. Veel Grootegasters namen een kijkje bij wat eens twee restaurants waren. De brandweer is halverwege de morgen opgehouden met blussen en hierna is een bedrijf begonnen om de vrijgekomen asbest op te ruimen. ââ,¬â,,¢s Middags even na twee uur moest de brandweer weer terug omdat er nog wat narookte. Nadat dit geblust was is de brandweer paraat blijven staan bij de sloopwerkzaamheden omdat hierbij opnieuw brand zou kunnen ontstaan. Toen dit niet gebeurde heeft de brandweer weer ingepakt en zijn zij terug gegaan naar de kazerne. ââ,¬Å"Het is de bedoeling dat het terrein voor de feestweek, dus voor zaterdag, schoon isââ,¬Â aldus burgemeester Dijkstra.