Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Het Kieskompas

Gestart door Iwan, 28 april 2010, 17:49:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan



Vanaf vandaag kunnen zwevende kiezers varen op het nieuwe Kieskompas voor de Tweede Kamerverkiezingen.
De internethulp is verder verfijnd sinds de stembusgang van 2006.

Aan de hand van een dertigtal stellingen over grote en actuele politieke problemen
wordt bepaald waar een kiezer ongeveer staat in een tweedimensionaal politiek krachtenveld.

Eén as geeft aan waar iemand staat op een, vooral sociaal-economisch bepaalde, links-rechts-schaal.
Om het kort door de bocht te zeggen: naarmate iemand het minder nodig acht dat de staatsschuld
zo snel mogelijk tot aanvaardbare omvang wordt teruggebracht, zal iemand linkser op die schaal terechtkomen.

Maar er is een tweede as. Op deze schaal wordt bepaald hoe conservatief of progressief iemand is.
Hierbij gaat het vooral om niet-economische onderwerpen. Vindt iemand de vrijheid van onderwijs belangrijker
dan gelijke behandeling van hetero- en homoseksuelen, dan is hij eerder conservatief dan progressief.


"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Uitslag Kieskompas:
Rechts-Progressief

Partij:
Meest: 1. Ton   2. VVD.   3.D66
Minst: 1. SP    2. PvdA     3. GL

Coalitie:
1. VVD-CDA-D66
2. PvdA-VVD-CDA
3. VVD-CDA-PVV
4. PvdA-VVD-GL-D66
5. PvdA-CDA-CU-D66
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Nevyn

Uitslag Kieskompas:
Links-Progressief

Partij:
Meest: Partij van de dieren   
Minst: SGP   

Coalitie:
PvdA - CDA - Groenlinks - D66

gjk

Er kwam bij mij uit dat ik het dichtst bij de Partij van de Arbeid sta.

Iwan

Citaat van: Diaan op 28 april 2010, 18:52:34
Uitslag Kieskompas:
Links-Progressief

Partij:
Meest: Partij van de dieren   
Minst: SGP   

Coalitie:
PvdA - CDA - Groenlinks - D66
Ik had u wel als links-progressief zijnde ingeschat, de PvdD had ik dan weer niet achter u gezocht,
gij geleek mij een wel een serieus persoon wat betreft de politiek. En wat betreft de coalitie;
als we nou CDA (ben Balkenende moe) en GL vervangen door de VVD, dan hebben een mooie
breede coalitie met een sociaal gezicht en een degelijk financieel fundament.  ;D
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Nevyn

Ik schrok ook een beetje van de uitkomst. Ik zou echt nooit op de PvdD stemmen. Maar wilde niet met de uitkomst sjoemelen. Had met de gemeenteraadsverkiezingen ook een stemwijzer gedaan en toen kwam ik uit op de seniorenpartij. Ook niet echt iets waar ik op zou stemmen :o

Iwan

Citaat van: Diaan op  3 mei 2010, 18:15:39
Ik schrok ook een beetje van de uitkomst. Ik zou echt nooit op de PvdD stemmen. Maar wilde niet met de uitkomst sjoemelen.
Had met de gemeenteraadsverkiezingen ook een stemwijzer gedaan en toen kwam ik uit op de seniorenpartij.
Ook niet echt iets waar ik op zou stemmen :o
Vreemd dat je op een partij uitkomt waar je nooit op zou stemmen.

Ik vond dit wel een goede stemwijzer, al begreep ik niet helemaal waarom TON
bij mij op de eerste plaatst stond. Ik zie mezelf toch als iemand van de linker-vleugel van de VVD,
had eigenlijk verwacht dat ik D66 op 1 zou hebben en de VVD op 2, en dan kom ik uitgerekend uit
bij Verdonk die ooit lijsttrekker wilde worden van de VVD. Verdonk was meer de rechterflank van de VVD
en Mark Rutte, die mijn voorkeur had om lijsttrekker te worden, meer de linkerflank van de VVD.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Metalholic

Links progressief dichtst bij PvdD en PvdA.
en minst SGP.

Coalitie PVDA Groenlinks CDA en D66