Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Harry Mulisch ernstig ziek

Gestart door Iwan, 29 oktober 2010, 10:14:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

Citaat van: AD.nl

Harry Mulisch ernstig ziek

AMSTERDAM - Harry Mulisch is zeer ernstig ziek. De schrijver van onder meer De Aanslag
en De Ontdekking van de Hemel zou volgens bronnen nog maar kort te leven hebben.
Hij zou kanker hebben.

Zijn goede vriend Marcel van Dam stelt dat de 83-jarige auteur ,,er ernstig aan toe'' is.
Iemand anders vertelt aan het AD dat de schrijver thuis geen mensen meer uitnodigt.
Ook zou hij niet meer eten.

Zijn uitgeverij De Bezige Bij bevestigt dat het al langer niet goed gaat met Mulisch.
De Bezige Bij laat weten dat de slechte gezondheid van Mulisch 'in kleine kring' bekend was.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: AD.nl

Harry Mulisch
¤ Haarlem, 29 juli 1927                † Amsterdam, 30 oktober 2010

AMSTERDAM - Schrijver Harry Mulisch is gisteravond op 83-jarige leeftijd overleden.
Dat heeft zijn uitgeverij De Bezige Bij zondag bekendgemaakt.
Hij overleed in zijn huis in Amsterdam aan de gevolgen van kanker.

Mulisch geldt als een van de grootste naoorlogse schrijvers van Nederland.
Samen met de inmiddels overleden Gerard Reve en Willem Frederik Hermans
behoorde hij tot De Grote Drie.

Een van zijn bekendste werken is het boek De Aanslag (1982), dat ook werd verfilmd
en tot een theaterstuk is bewerkt. De roman over de jarenlange gevolgen van een aanslag
door het verzet in de Tweede Wereldoorlog is in zeker 25 talen vertaald.
De verfilming door Fons Rademakers sleepte de Oscar voor beste niet-Engelstalige film in de wacht.
De roman staat al jaren hoog op de boekenlijst van middelbare scholieren.

Mulisch (29 juli 1927) werd in Haarlem geboren, waar ook het eerste deel van De Aanslag zich afspeelt.
Tijdens de bezettingsjaren collaboreerde zijn van oorsprong Oostenrijks-Hongaarse vader met de Duitsers,
terwijl de familie van zijn moeder, een joodse bankiersdochter, gedeporteerd werd.
Een paar van zijn boeken gaan over de oorlog.

In 1946 schreef Mulisch zijn eerste verhaal, De kamer, dat een jaar later werd gepubliceerd
in Elseviers Weekblad. Pas na zijn eerste publicatie begon hij zich in literatuur te verdiepen.
In 1951 verscheen zijn debuutroman Archibald strohalm.
Mulisch schreef meer dan dertig romans en novelles.
Ook publiceerde hij gedichtenbundels en schreef hij toneelteksten en diverse non-fictie werken.

In het jaar dat Mulisch 65 werd, verscheen De ontdekking van de hemel (1992).
In dit boek vatte hij zijn leven en werk samen.
In 2007 kozen lezers de meermalen bekroonde roman tot het beste Nederlandstalige boek aller tijden.
Het boek werd in 2001 met groot succes verfilmd. De eveneens verfilmde roman Twee vrouwen (1975)
stond in 2008 weer in de belangstelling toen het centraal stond tijdens de campagne Nederland Leest.

De auteur is meermalen onderscheiden en kreeg belangrijke prijzen, waaronder de Constantijn Huygensprijs,
de P.C. Hooftprijs  en de driejaarlijkse Prijs der Nederlandse Letteren. In 2000 verscheen zijn laatste roman,
Siegfried, een zwarte idylle. Mulisch bleef de jaren daarna in talkshows verschijnen en was elk jaar een trouwe gast
op het Boekenbal, de aftrap van de Boekenweek.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

De dood van Harry Mulish, hoewel niet onverwacht, was toch wel een schok voor mij.
Hij was, en is,  mijn favoriete Nederlandse schrijver, 2 van zijn boeken staan in mijn top5 van favoriete boeken.
(Twee Vrouwen & Siegfried)

"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Lejah

Ik ben er ook helemaal van onder de indruk.
Harry Mulisch was toch een soort icoon voor mij. Zijn stijl zowel in boeken als in type en persoon sprak me erg aan.

Ook ik vind Twee Vrouwen en Siegfried erg mooi, idd misschien wel de mooiste 2.

Lynn

Een groot verlies. Harry Mulisch is ook mijn favoriete schrijver. Twee vrouwen is al jaren mijn favoriete boek.

Iwan

Citaat van: AD.nl
'Mulisch zaterdag begraven op Zorgvlied'

ROTTERDAM - Harry Mulisch wordt zaterdag begraven op Zorgvlied in Amsterdam.
Dat heeft de directeur van de begraafplaats tegenover RTV Noord-Holland bevestigd.
De kist wordt vanaf de Stadsschouwburg per boot naar de begraafplaats vervoerd.
De begrafenis is volgens de omroep voor iedereen toegankelijk.

De 83-jarige Mulisch overleed zaterdagavond in zijn woonplaats Amsterdam.
De gelauwerde schrijver was al een tijd ziek en overleed aan de gevolgen van kanker.

Volgens zijn uitgeverij De Bezige Bij is na het overlijden van Mulisch een run op zijn boeken ontstaan.
,,De meeste boekhandels zijn net open, maar we merken nu al dat er veel meer
vraag is naar de boeken van Mulisch dan anders'', zegt een woordvoerder.

De uitgeverij wilde de berichtgeving over de begrafenis van de schrijver niet bevestigen.

Condoleanceregister
De Openbare Bibliotheek Amsterdam opent een condoleanceregister voor de schrijver.
Vanaf vanmiddag kunnen mensen hun deelneming betuigen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: AD.nl

Harry Mulisch onder grote belangstelling begraven

AMSTERDAM - Familie, vrienden, bekenden, collega-auteurs, bewindslieden en andere prominenten
hebben zaterdag in Amsterdam afscheid genomen van Harry Mulisch.

Zeer emotionele gedeelten wisselden af met een lach bij een bepaalde herinnering van zijn dochters of van vrienden.
De schrijver overleed vorige week zaterdag op 83-jarige leeftijd. Tijdens een emotionele herdenkingsdienst in de Stadsschouwburg
in Amsterdam hebben ongeveer vierhonderd familieleden, vrienden, bekenden en collega's Harry Mulisch herdacht.
De schrijver lag in een gesloten kist op het podium, omringd door bloemstukken, kransen en zijn onderscheidingen.

De dochters Anna en Frieda sloten de afscheidsbijeenkomst af. ,,Lieve pap, ik weet niet hoe ik zonder je moet'',
zei Frieda, die de dood van haar vader ,,te groot en gruwelijk'' noemde.

Anna Mulisch zei dat ze niet eens kon huilen omdat ze nog steeds onder de indruk is van haar vader.
,,Ik was altijd onder de indruk als ik hem zag. Zijn energie vulde de kamer, het was een man waar je niet omheen kon.''
Mulisch was ,,dapper en sterk tot het eind'', zei ze. ,,Hij wilde geen medicijnen, geen pillen, geen dokters.
Hij wilde het zien, voelen en ervaren hoe het is om dood te gaan.
''

Een Amsterdammer
Burgemeester Eberhard van der Laan zei tijdens zijn toespraak:  ,,Harry Mulisch voelde zich vooral een Amsterdammer''.
Mulisch woonde 42 jaar in het centrum van de stad, aan de Leidsekade. Van der Laan bezocht de schrijver een maand
geleden. ,,Het was een bijzonder afscheid van een innemend en flink mens.''

De burgemeester zei Mulisch met grote eerbied en genegenheid te gedenken.
,,Van hem moeten wij vandaag afscheid nemen, zijn boeken neemt niemand ons af'', aldus Van der Laan.

Een groot schrijver
Directeur Robbert Ammerlaan van uitgeverij De Bezige Bij memoreerde ,,het grote en virtuoze schrijverschap
en het glanzende oeuvre
'' van Mulisch. ,,Zijn oeuvre was het nieuwe lichaam van de schrijver, dat hij zelf heeft geschapen.
Dat was duurzamer dan het lichaam dat hij van zijn moeder heeft gekregen
.''

Volgens goede vriend Marcel van Dam karakteriseerden ,,eigenzinnigheid, standvastigheid en loyaliteit'' de auteur.
,Anderen krijgen een standbeeld als ze dood gaan. Harry is als standbeeld geboren en beloonde de samenleving met
zijn bijdragen.
''

Gelukkig geen politicus
Mulisch was een schrijver en gelukkig geen politicus, zei Van Dam. ,,De meeste stemmen, hij moest er niet aan denken.
Zijn vriendenclub De Herenclub had geen voorzitter, hij maakte dat overbodig.
''

Marita Mathijsen, emeritus hoogleraar Moderne Nederlandse Letterkunde, zei dat de dood van Mulisch ook een groot verlies
is voor het buitenland. ,,Op zijn geboortedag brak de Vesuvius uit. Op zijn sterfdag steeg er as uit de Indonesische Merapi.
Bij zijn geboorte ging het nog om een Europese vulkaan, bij zijn sterven ging het om een intercontinentale.
''

Componisten Reinbert de Leeuw en Louis Andriessen verzorgden de muziek tijdens de herdenking. Dichter des Vaderlands
Ramsey Nasr had een gedicht geschreven voor Mulisch, dat door actrice Kitty Courbois werd voorgedragen.

De besloten afscheidsbijeenkomst was in de Stadsschouwburg in Amsterdam. Vanuit zijn huis aan de Leidsekade is Mulisch
overgebracht naar de schouwburg. De kist werd gevolgd door zijn naaste familie en vrienden. Het Leidseplein was gedeeltelijk
afgezet tijdens de dienst.

Een regenboog boven de Amstel
De kist met het lichaam van Harry Mulisch is per boot naar de begraafplaats Zorgvlied in Amsterdam gevaren.
Onder grote belangstelling is Harry Mulisch daar begraven.

Tijdens de boottocht verscheen een regenboog boven de Amstel. ,,Harry zou zijn vraagtekens hebben gezet
bij de toevalligheid hiervan
'', aldus een spreker aan het graf.

Mulisch werd naar zijn laatste rustplaats begeleid door een orkest dat Jiddische liederen speelde. Op de begraafplaats
waren honderden mensen aanwezig, onder wie collega-schrijvers, acteurs, cabaretiers en andere prominenten.

Zes dragers lieten de kist met Mulisch het graf in zakken. Op de kist lagen een bloemstuk en een witte roos.
Na een korte ceremonie bij het graf wierpen de aanwezigen zand op de kist.

Honderden mensen hebben zondag het graf van de schrijver Harry Mulisch op Zorgvlied in Amsterdam bezocht.
Dit meldde een woordvoerder van de begraafplaats.

''Op zondag is het altijd druk, maar nu is het drukker dan normaal'', aldus de zegsman.
''Veel mensen vragen bij onze wachtdienst waar het graf van de schrijver is.''
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."