Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Zangeres Mariska Veres (59) overleden

Gestart door Iwan, 3 december 2006, 02:56:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

DEN HAAG - Mariska Veres is zaterdagmiddag in Den Haag overleden.
Dat heeft Willem van Kooten, eigenaar van platenmaatschappij Red Bullet laten weten.
De zangeres van de band Shocking Blue, vooral wereldberoemd door de hit Venus, had kanker.
Veres was 59 jaar.

Van Kooten spreekt van een groot verlies. Hij noemt Veres, met wie hij vanaf eind jaren '60
heeft gewerkt, ââ,¬Å¾een professionele kracht die altijd alle afspraken nakwamââ,¬Â.

ââ,¬Å¾Zij en Shocking Blue horen bij de grootste successen die Nederland ooit heeft voortgebracht.
Ze had een aparte stem, heel herkenbaar. Ze is niet voor niets zo groot geworden.
Shocking Blue had successen in de hele wereld, van Japan en Hong Kong tot Zuid-Amerika
en de Verenigde Statenââ,¬Â.


Grote hits van de groep waren verder Never Marry a Railroad Man en Mighty Joe.
De band werd opgericht door Robbie van Leeuwen.

Venus bereikte destijds de nummer een plek in de Amerikaanse hitparade,
een uitzonderlijke prestatie voor een Nederlandse popgroep. Het nummer werd vaak gecoverd.
In 1981 stond het opnieuw bovenaan in The States als onderdeel van de medley van
de Nederlandse Stars On 45 van Jaap Eggermont.
In 1986 maakte de Britse meidengroep Bananarama er wederom een grote hit van.

Volgens Van Kooten leed Mariska Veres aan kanker.
ââ,¬Å¾Een paar jaar geleden hebben we nog een zigeunerplaat gemaakt, dat zat in haar bloed.
Sinds een paar weken was ze ziek. Ik wist pas sinds anderhalve week hoe erg.
Ik had haar van de week nog aan de telefoon. Ze was een lief kind.ââ,¬Â


Ontdekt
Mariska Veres werd vooral bekend met de popgroep Shocking Blue,
de Haagse popband van gitarist/componist Robbie van Leeuwen.
Ze werd ontdekt op het Loosdrechtse Jazz Festival en was voor het eerst te horen op de hit
Send Me A Postcard. In 1970, twee jaar nadat Mariska Veres erbij kwam, had de band
een wereldhit met Venus, uitgegroeid tot een ware popklassieker. De single haalde zelfs,
als eerste Nederlandse act, de eerste plaats van de Amerikaanse hitparade.

Veres werd geboren in Den Haag, als dochter van de Hongaarse zigeunerviolist Lajos Veres en een in Duitsland geboren moeder uit Frans-Russische ouders. In 1968 werd ze, door haar ervaring in allerlei bandjes, uitgenodigd om bij Shocking Blue te komen, waar ze zanger Fred de Wilde verving omdat hij in militaire dienst moest. Een andere hit was Never Marry a Railroad Man, dat een derde plek in de Japanse hitlijsten haalde.

Op 1 juni 1974, ver na het internationale succes van Venus, wilde Shocking Blue ermee stoppen.
Mariska begon aan een solocarrière. In 1984 kwam Shocking Blue weer even - zeer succesvol - bij elkaar
met Mariska Veres als zangeres, maar de hereniging duurde niet lang.
Mariska ging verder als jazz-zangeres met haar groep The Shocking Jazz Quintet.
Vanaf 1993 ging ze toch weer de bühne op met een soort reïncarnatie van Shocking Blue,
waarmee ze lang bleef optreden. Verder maakte ze enkele jaren geleden een cd met Andrei Serban
waarmee ze terugkeerde naar haar roots, de zigeunermuziek.




Ã,©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Kloten om op zo'n manier zo jong te sterven,
ik en haar verder niet, maar het nummer Venus vind ik wel een mooi nummer.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."