Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

SGP gaat (vermoedelijk) vrouwen toelaten op kieslijst

Gestart door Lejah, 29 november 2012, 13:30:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lejah

Het is toch echt niet te geloven he dat dit in Nederland nog bestaat!
En dan moet de SGP nog gedwongen worden ook en proberen ze er nog onderuit te komen.
Hoezo we hoeven ons in Nederland geen zorgen meer te maken om de grondwet? Zeker alleen om de sharia nog.
Hoezo de emancipatie is in Nederland een feit?

'SGP gaat vrouwen op kieslijst toelaten'

Uitgebracht op: 29 November 2012 - 11:39:14Categorie: Binnenland   Bron: ANP

DEN HAAG (ANP) - De SGP zal het vermoedelijk mogelijk maken dat vrouwen op haar kieslijsten kunnen komen. Het regeerambt blijft echter taboe voor vrouwen. Die verwachting spreekt partijvoorzitter Marten van Leeuwen donderdag uit in een interview met het Reformatorisch Dagblad. Hij heeft het over het wegnemen van de formeel-juridische belemmering voor vrouwen op kieslijsten. Volgens een partijwoordvoerder gaat het om een ,,denkrichting'' , maar is er nog geen besluit genomen.

De orthodox-christelijke SGP staat tot dusver op het standpunt dat vrouwen niet actief kunnen zijn in de politiek. Ze kunnen dus niet in de Tweede Kamer gekozen worden en ook geen minister of staatssecretaris worden.

De Hoge Raad heeft eerder bepaald dat de SGP vrouwen moet toelaten op de kandidatenlijst. Die uitspraak is bevestigd door het Europees Hof voor de Rechten van de Mens.

Iwan

De SGP is wel een partij die aan haar standpunten vasthoud, als enige politieke partij in Den-Haag volgens mij....

De SGP discrimineerd (vrouwen), wat verboden is, de SGP heeft allemaal kwalijke en middeleeuwse ideeën,
al hebben ze ook een aantal punten waar ik sympathiek tegenover sta, dus wat mij betreft mag die partij
verboden worden, al zal dat wel niet gebeuren/kunnen. Ik vindt dat de PvdA, die het scheiden van mannen
en vrouwen niet zo'n probleem vind en toelaat als het een geloof betreft daarin al een vreemd (lees verwerpelijk)
standpunt heeft wat bovendien de intregratie niet ten goede komt. Maar de SGP met haar Polder-Sharia,
die de vrouwelijke mogelijke kamerleden mochten die er komen ongetwijfeld op een onverkiesbare 40ste plaatst
zullen zetten, maakt het wel heel erg bont. Ik wordt een beetje moe van die Moslim- en Christenfundamentalisme,
met hun achterlijke regeltjes en wetten. Laat ze eens wakker worden en zich realiseren dat we in de 21ste eeuw leven,
als zij naar hun eigen regeltjes en weten willen leven laat ze dat dan in de woenstijn doen waar ze er niemand
mee tot last zijn.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: Telegraaf.nl
Eerste vrouwelijke lijsttrekker SGP

Lilian Janse mag lijsttrekker worden bij de gemeenteraadsverkiezingen van maart volgend jaar.
Met 23 stemmen voor en 14 stemmen tegen gaven de leden van de Vlissingse kieskring van de SGP haar hun fiat.
Daarmee is Janse de eerste vrouwelijke kandidaat en meteen ook de eerste vrouwelijke lijsttrekker van de SGP ooit.

Eerder waren al zes mannen benaderd om zich als SGP-lijsttrekker in de gemeente Vlissingen verkiesbaar te stellen.
Nadat zij allemaal hadden geweigerd, besloot Janse zich verkiesbaar te stellen.

Vanaf de oprichting van de SGP in 1918 was het voor vrouwen onmogelijk zich voor de partij verkiesbaar te stellen.
Na jarenlange procedures besloot de Hoge Raad in 2010 dat de SGP vrouwen niet langer mocht uitsluiten van haar kieslijsten.
Begin dit jaar paste de partij haar vrouwenstandpunt aan.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."