Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

"Meisjes zijn klaar voor baby's op veertienjarige leeftijd"

Gestart door Iwan, 2 maart 2010, 11:46:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

Citaat van: HLN.be
"Meisjes zijn klaar voor baby's op veertienjarige leeftijd"

De gelauwerde Britse auteur Hilary Mantel heeft voor een schokgolf gezorgd in Groot-Brittanië door te beweren
dat veertienjarige meisjes al klaar kunnen zijn voor het krijgen van een kind. Deze uitspraak werd niet op applaus
onthaald in een land dat te kampen heeft met één van de hoogste percentages tienerzwangerschappen ter wereld.

Volgens Hilary Mantel, die overigens vorig jaar de Man Booker Prize won voor haar novel 'Wolf Hall', is de samenleving
heel erg hypocriet wat betreft seks tussen tieners. "Het hebben van seks en het krijgen van baby's is heel natuurlijk
voor jonge vrouwen
", verklaart de auteur. "Nu wordt het instinct van meisjes voortdurend de kop ingedrukt door de maatschappij."

Niet flexibel
"Ik zou perfect in staat geweest zijn om een kind op de wereld te zetten toen ik veertien was",
vervolgt Mantel. "Stel dat ik dat gedaan had, dan kon ik bijvoorbeeld nog op mijn dertigste
een doctoraat voltooien, waarom niet? Maar de maatschappij is totaal niet flexibel in dat soort zaken
", vervolgt ze.

Autonoom beslissen
Mantel heeft zelf nooit kinderen kunnen krijgen door de pijnlijke ziekte endometriose, die geconstateerd werd
toen ze achteraan in de twintig was. Dit kan misschien deels haar uitspraken verklaren. Op een jongere leeftijd
had ze nog wel een kans gehad op het moederschap. Meisjes en vrouwen moeten volgens haar dan ook autonoom
kunnen beslissen wanneer ze klaar zijn voor kinderen. Indien ze pas later een carrière willen najagen, dan is dat hun zaak.

Gemengde gevoelens
De uitspraken van de auteur worden in Groot-Brittannië met gemengde gevoelens onthaald vermits het land
al jaren te kampen heeft met een hoogste percentage tienerzwangerschappen in West-Europa.
Sue MacDonald van de Britse vereniging van vroedwrouwen is het niet eens met Mantel.

"Het krijgen van een baby is een ervaring die je leven verandert en veertienjarigen hebben al genoeg
aan hun hoofd als gewone tieners
", legt de vroedvrouw uit. "Meisjes kunnen wel fysiek klaar zijn
voor een kind maar op het mentale vlak zijn ze dan zeker nog niet volwassen genoeg.
"

Stabiele omgeving
Norman Wells van de Britse familiale dienst treedt de vroedvrouw bij: "Niet de leeftijd is de beslissende factor
maar wel het feit of een meisje de steun krijgt van haar vriend. Het is allesbehave gunstig wanneer een kind
niet de kans krijgt om op te groeien in een stabiele omgeving.
"

Steun
Toch krijgt Hilary Mantel ook steun van universiteitsprofessor Claire Alexander van de 'Londen School of Economics'.
"Het ouderschap op jonge leeftijd kan zeker waardevol zijn en het beste in mensen naar boven halen.
Het zet jonge ouders aan om voortdurend te streven naar een beter leven voor zichzelf en het kind.
"
Het laatse woord hierover is duidelijk nog niet gezegd.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Dity

Misschien wel lichamelijk, maar ook wat de verantwoording en opvoeding betreft?

Wat een onozele uitspraak zeg, hoe bevorder je de tienerzwangerschappen en alle ellende die erbij komt kijken.

Heb op MTV een poos een serie gevolgd over zwangerschappen van 16 jarigen.
De opvoeding komt vaak op de oma's en opa's terecht en het kind zelf zit helemaal in de knoop
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

Iwan

Zoals Dity al zegt; lichamelijk zijn ze er wellicht aan toe, maar meisjes van 14 zijn zelf nog kinderen,
en kinderen zijn volgens mij niet de beste ouders. Laat kinderen eerst zelf maar kinderen zijn voor ze aan kinderen beginnen,
daar hebben ze na hun 20ste nog tijd genoeg voor.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Lynn

Ook als ik een "makkelijke" bevalling krijg, dan nog krijgt mijn dochter in eerste instantie te horen dat het zwaar was. Misschien dat dit bij haar een zwangerschap op 14 jarige leeftijd voorkomt ;)