Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

EU-referendum

Gestart door Iwan, 21 februari 2016, 16:24:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wil je dat er een Nederland ook een referendum wordt gehouden?

Nee,.....
1 (50%)
Anders, geen mening.
0 (0%)
Ja, .....
1 (50%)

Totaal aantal stemmen: 2

Iwan



Citaat van: Telegraaf.l
'Nederlanders willen ook EU-referendum'

Meer dan de helft van de Nederlanders wil ook een referendum over het lidmaatschap van de Europese Unie.
Dat bleek zondag uit een opiniepeiling van Maurice de Hond.

De Britten mogen 23 juni naar de stembus, om zich bij een referendum uit te spreken over de vraag of Groot-Brittannië
in de Europese Unie moet blijven. Van de ondervraagden in de peiling van De Hond ziet 53 procent zo'n volksraadpleging
in Nederland ook wel zitten. In dat geval zegt 43 procent voor een vertrek uit de EU te stemmen, tegen 43 procent
die wil dat Nederland lidstaat blijft.

De meeste ondervraagden hopen dat Groot-Brittannië ook lid blijft: 48 procent wil dat de Engelsen tegen het uittreden stemmen,
terwijl 37 procent een Brexit wel ziet zitten.


Moet er in Nederland ook een referendum worden gehouden om het wel of niet lid blijven van Europese Unie?

zoja, wat zou je stemmen, voor of tegen lid blijven van de Europese Unie?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik denk dat wanneer er een referendum zou komen over de vraag of Nederland lid moet blijven van de EU,
dat de meerderheid dan nee zou stemmen. De EU is een moloch in mijn optiek, maar weet ook niet of het
verstandig is om de EU de rug toe te keren..... Zou dus zo niet kunnen zeggen wat ik zou stemmen wanneer
er een referendum zou komen of Nederland wel of niet uit de EU moet stappen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl
Juncker vreest sneeuwbaleffect na Brexit-overwinning

De voorzitter van de Europese Commissie Jean-Claude Juncker vreest dat er, na het Britse referendum nog meer referenda zullen volgen over mogelijke afsplitsingen
van de Europese Unie. ,,Populisten missen gewoonlijk geen enkele kans om hun anti-Europese beleid te promoten'', zegt hij zaterdag in de Duitse krant Bild.

Juncker verklaart echter ook dat de impact van de Brexit dergelijke propaganda snel kan tegenspreken. ,,Het is waarschijnlijk dat snel zal blijken
dat het Verenigd Koninkrijk beter af was in de EU, economisch en sociaal gezien, en op vlak van buitenlands beleid
", aldus de Luxemburger.

De Commissievoorzitter ontkent in de krant ook dat de EU nu geleid zal worden door de as Parijs-Rome-Madrid, en stelt dat Duitsland waarschijnlijk 'een nog grotere rol'
zal spelen na het vertrek van het Verenigd Koninkrijk. Volgens Juncker moet de EU nu de kans grijpen om 'wijzer uit deze situatie te komen'.


Andere landen die mogelijk Engeland zullen volgen

PVV-leider Geert Wilders is dolblij met de Brexit. Hij hoopt dat het Engelse referendum andere EU-landen inspireert om hun lidmaatschap te heroverwegen.
En dan allereerst Nederland, waar een 'Nexit' volgens Wilders een belangrijk thema wordt bij de verkiezingen in maart 2017.

Ook in Zweden kunnen anti-EU-gevoelens flink gaan groeien dankzij de Brexit. Het land ziet zichzelf immers als het Scandinavische zusje van Engeland.
Zo zei het ook 'nee' tegen de euro als munteenheid en is Zweden het qua Europese politiek bijna altijd met Engeland eens.
Daarnaast worden anti-EU-partijen in Zweden steeds populairder.

Ook Denemarken zou Engeland kunnen volgen. Afgelopen december stemde het volk bij een referendum nog tegen het uitbreiden van de macht van de EU.
Daarnaast is Denemarken na de Brexit zijn belangrijkste partner binnen de EU kwijt. De landen steunden elkaar vaak bij onderhandelingen, omdat ze soortgelijke belangen hebben.

Hoewel een exit voor het bijna failliete Griekenland vorig jaar ternauwernood werd afgewend, kan het land Engeland alsnog uit de EU volgen. De Grieken zijn volgens lokale media
bang dat ze uit de EU worden gegooid om het gevoel van eenheid binnen de unie te vergroten. Het noodlijdende land is vorig jaar gered dankzij de EU, maar de meeste lidstaten
waren daar niet heel blij mee.

De Fransen zijn misschien wel de grootste EU-sceptici binnen de unie. 61 procent van het volk heeft een negatieve mening over de EU, schrijft de Washington Post.
Het land is een van de belangrijkste pilaren van de unie, maar het gaat niet zo goed met Frankrijk. Dat heeft te maken met een zwakke, nauwelijks groeiende economie, veel werkloosheid
en een continue dreiging en angst voor terrorisme. En de rechtse partijen in het land, zoals Front National van Marine Le Pen, geven de EU en zijn lidstaten de schuld van die problemen.

Zo zagen veel Fransen met veel verbazing aan hoe de Duitse bondskanselier Angela Merkel in 2015 de Duitse grenzen openstelde voor Syrische vluchtelingen.
Front National-leidster Le Pen, wier partij waarschijnlijk veel stemmen krijgt bij de volgende verkiezingen, was voor een Brexit en ziet een exit van Frankrijk vermoedelijk ook erg zitten.

De Hongaarse premier Viktor Orban staat bekend als een felle tegenstander van bemoeienis vanuit de EU. Jean-Claude Juncker, voorzitter van de Europese Commissie,
begroette hem bij een ontmoeting afgelopen mei zelfs met de woorden 'hallo, dictator'.

Hoewel Orban binnen de EU vaak samenwerkte met Engeland en hij de Britten dus liever niet zag vertrekken, wil ook hij een referendum organiseren.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Seahopke

Te laat, dat had men dan van tevoren moeten bedenken. Ik vind de EUSSR maar niks en het functioneert ook niet naar mijn idee, de EU is een wanstaltig gedrocht maar nu er uit betekent armoei dunkt me.
Met vriendelijke groet,

Gertjan Heien