Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

De val van het Kabinet, wanneer?

Gestart door Iwan, 26 oktober 2007, 23:44:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hoe lang denkt u dat de huidige regering zal blijven zitten?

Ze maken de vier jaar vol.
0 (0%)
Ze vallen nog dit jaar.
2 (100%)
Ze vallen in 2008.
0 (0%)
Ze vallen in 2009.
0 (0%)
Weet niet/geen antwoord.
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 1

Iwan

Wanneer denkt/verwacht u dat het huidige kabinet valt?
Vallen ze dit jaar nog of maken ze de 4 jaar vol?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik denk dat ze in 2008 vallen en daarna zal het helemaal een chaos worden ben ik bang.  ;D
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Dity

Was aan het twijfelen tussen dit jaar en volgend jaar, ben voor volgend jaar gegaan, hou toch nog een beetje valse hoop  ;D
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

Iwan

En als het kabinet valt wat is dan het alternatief?
de populisten van de TON, PVV of SP? of weer verder met een kabinet zoals we nu eigenlijk al hebben. (CDA, PVDA, VVD)  Ben wel benieuwd of TON en wellicht de PVV met de VVD samen in een coalitie zouden kunnen zitten, over de PVV twijfel ik, maar TON en VVD kunnen wel samen in een coalitie denk ik.

(misschien is TON wel een strategie, de stemmers die niet op VVD zouden stemmen omdat Rita geen lijsttrekker is geworden stemmen op TON en de mensen die niet op de VVD zouden stemmen omdat Rita daar zat stemmen nu op de VVD, das toch samen 31 zetels, volgens de peilingen.  ;D)
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Een meerderheid van 55 procent van de Nederlanders hoopt dat het kabinet valt
voordat het de volle vier jaar van regeren heeft uitgezeten.

Dat blijkt zondag uit een peiling van Maurice de Hond.
Vooral aanhangers van de PVV van Geert Wilders (90 procent),
de VVD (83 procent) en de SP (74 procent) hebben het helemaal gehad met het huidige kabinet.

Opvallend is dat van de PvdA- en CDA-stemmers ook een aanzienlijk percentage hoopt dat het kabinet
zijn tijd niet zal uitzitten; respectievelijk 38 en 34 procent. ChristenUnie-stemmers zijn het positiefst
over het kabinet: 77 procent hoopt dat dit kabinet de volle vier jaar zal blijven zitten.

Slechter dan verwacht
Van alle ondervraagden vindt 43 procent dat het kabinet het slechter doet dan verwacht,
44 procent zegt dat de regeringspartijen het net zo (goed of slecht) doen als verwacht.

Het kabinet krijgt een gemiddeld rapportcijfer van 4,7.
Aanhangers van de PVV gaven het laagste cijfer (een 2,6), CU-stemmers het hoogste (een 6,2).

Economische situatie
Verder zijn de ondervraagden somber over hun economische situatie voor volgend jaar:
45 procent denkt er financieel op achteruit te gaan.




Ã,©elsevier.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Nederlanders hopen toch altijd dat het kabinet zo snel mogelijk zal vallen?
Volgens mij zijn Nederlanders nog nooit tevreden geweest over het kabinet
dat op dat moment aan de macht is, in retrospectief zijn ze dan vaak wel weer positief.
(vroeger was alles beter)
Maar als zelfs 1 van de fractievoorzitter van een partij in de coalitie al zegt dat dit een 'niksig' kabinet is,
dan is er in elk geval 1 fractievoorzitter, van de CU in dit geval, die zelfkennis heeft.

Maar het kabinet mag van mij ook wel vallen, maarja wat zijn de alternatieven?
In elk geval zou ik de SP graag in het kabinet zien, omdat ik de SP graag door de mand zou zien vallen.  ;D
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

AMSTERDAM - De meeste Nederlanders hopen dat het kabinet het einde van de regeerperiode niet haalt.

Bijna de helft (45 procent) hoopt dat het vierde kabinet-Balkenende dit jaar nog valt.
Slechts 38 procent ziet het kabinet graag tot 2011 regeren.

Dat blijkt uit een peiling die Maurice de Hond zondag publiceerde.
Alleen stemmers van regeringspartijen CDA, PvdA en ChristenUnie hopen in meerderheid
dat Balkenende en zijn ministers vier jaar blijven zitten, al geldt dit voor de CDA en de PvdA
maar voor iets meer dan helft van hun aanhang.




Ã,©ad.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

DEN HAAG - De achterban van de Partij van de Arbeid is woedend over de verhoging van
de AOW-leeftijd. Lokale en provinciale PvdA-politici vinden het zelfs reden om het kabinet te laten vallen.

Diverse lokale en provinciale afdelingen vinden dat het AOW-besluit inzet zou moeten zijn van
vervroegde verkiezingen, blijkt uit een rondgang van BNR Nieuwsradio langs alle PvdA-gewesten.

De regeringscoalitie van CDA, PvdA en ChristenUnie werd het donderdagavond eens over een verhoging
van de AOW-leeftijd van 65 naar 67 jaar.

Volgens het akkoord gaat de pensioenleeftijd in 2020 naar 66 jaar en in 2025 naar 67 jaar.
Mensen die vroeg begonnen zijn met werken, worden ontzien. Als de AOW-leeftijd in 2020 op 66 jaar is gezet,
kunnen mensen die de laatste vijftien jaren gewerkt hebben toch op hun 65e met pensioen.
Het aantal benodigde dienstjaren loopt op tot 42 gewerkte jaren in 2047.





Ã,©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

TimT

Ik denk dat Wouter Bos met de maatregel die ik zelf wel nodig acht zijn doodvonnis als leider van de PvdA heeft getekend. Als je eigen afdelingen tegen je keren dan kan je beter je biezen pakken. En hij kan wel proberen zijn boodschap in zo mooie Wouter Bos Charme verpakking proberen te verkopen als zoete broodjes, hij komt denk ik van de grootste koude kermis tijd die de partij ooit heeft beleeft.


Nevyn

Nou, Tim.. Wouter was vrijdag in Pauw & Witteman toch erg zelfverzekerd over zijn PvdA. Hij gaf toe dat ze fouten hadden gemaakt, maar dat elke partij dat wel eens deed. Nu moeten ze alleen zorgen dat ze weer beter in de peilingen komen, aldus Wouter Bos.

*Nu hoop ik alleen dat ik zijn woorden goed onthouden heb. Vincent zat er ook doorheen te tetteren. Dus sorry als mijn informatie niet helemaal juist is. Heb jij het toevallig gezien, Iwan?*

Dity

Aan de ene kant heb ik zoiets van: laat het kabinet maar vallen

Maar aan de andere kant heb ik weer zoiets van: wat schiet je ermee op?
Je krijgt eerst weer verkiezingen dan nog weer een formatie van het kabinet en hoe lang gaat dat weer duren?

Nee laat ze de periode maar uitzitten en zorgen dat ze er het beste van maken en dat we een beetje redelijk uit de crisis komen
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

TimT

Ik heb het idee dat de PvdA de gene is die het kabinet gaat opblazen op het juiste moment. Zodat ze hun zetelverlies kunnen beperken. Ik weet niet precies op welk onderwerp, maar ik denk voor de Gemeenteraadsverkiezingen. Want ik denk dat bij de Gemeenteraadsverkiezingen de PvdA de grootste nederlaag ooit te gemoed gaat. CDA die zal ook wel voor hun zetels vrezen. Dus ik hou rekening met verkiezingen ergens in mijn achterhoofd.
Of Premier Balkenende naar Europa gaat word steeds twijfelachtiger. Met Tony Blair als tegen kandidaat heeft hij een besmeurde, maar toch taaide tegenstander tegen zich. Zelf zie ik Guy Verhofdstad liever als de aankomende Euro-president.

Iwan

Als het aan de Nederlandse kiezers ligt, zijn er volgend jaar al nieuwe verkiezingen.
PvdA-burgemeester Job Cohen en EU-commissaris Neelie Kroes (VVD) zijn de meest
geschikte kandidaten voor het premierschap. Dat blijkt uit een peiling van Maurice de Hond.

Cohen en Kroes scoren met een klein verschil beter dan premier Jan Peter Balkenende (CDA)
en PvdA-leider Wouter Bos.

De coalitie zou niet genoeg zetels halen om een nieuwe regering te vormen, blijkt uit de peiling.
In totaal halen CDA, ChristenUnie en PvdA maar 47 zetels.

Zetels
In de wekelijkse peiling voor de Kamerzetels zijn weinig verschuivingen.
De PVV blijft de grootste partij met 28 zetels (vorige week 27)
en het CDA krijgt 26 zetels, als er nu verkiezingen zouden zijn.
D66 zou ook 26 zetels krijgen.

De PVV heeft nu negen zetels in de Kamer, het CDA 41 en D66 heeft er 3. 

PvdA
De PvdA blijft slecht staan in de peilingen en zou 14 zetels krijgen.
Het aftreden van PvdA-burgemeester Ruud Vreeman heeft daar niks aan veranderd.

De ChristenUnie krijgt er een zetel bij en staat op 7 (6 in de Kamer).
De SP verliest er een en komt uit op 14 (25 in de Kamer).
De VVD staat op 16 (21 in de Kamer), GroenLinks op 13 (7 in de Kamer).




Ã,©elsevier.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: Iwan op 25 oktober 2009, 13:40:53
Als het aan de Nederlandse kiezers ligt, zijn er volgend jaar al nieuwe verkiezingen.
PvdA-burgemeester Job Cohen en EU-commissaris Neelie Kroes (VVD) zijn de meest
geschikte kandidaten voor het premierschap. Dat blijkt uit een peiling van Maurice de Hond.
Opmerkelijk dat er 2 kandidaten uit twee marginale partijen genoemd worden als de meest geschikte
kandidaten voor het premierschap. Beiden partijen kunnen volgens de peilingen niet op meer dan
15 zetels rekenen dus ik zie het er niet van komen dat zij de premier mogen leveren voor het volgende kabinet.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: Telegraaf
Kant: kabinet staat op springen

ROTTERDAM - Het kabinet staat op springen. De kans dat Nederland dit jaar niet een maar twee keer
naar de stembus mag, is dan ook zeer groot. Dat zei SP-fractievoorzitter Agnes Kant zaterdag tijdens een
partijbijeenkomst in Rotterdam. Hierin werd het startschot gegeven voor de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen op 3 maart.

Kant hield de ongeveer 1200 aanwezige leden voor dat de conclusies van de commissie-Davids over de
Nederlandse steun aan de oorlog in Irak ,,snoeihard" zijn. ,,Bij het CDA en de andere partijen die deze oorlog
gesteund hebben, zijn deze ingeslagen als een bom. Een eerste persconferentie leidde al bijna tot een kabinetscrisis
",
aldus Kant.

Andere hete hangijzers en mogelijke struikelblokken binnen de coalitie zijn volgens de SP het al dan niet
verlengen van de missie in Afghanistan en de enorme bezuinigingen die eraan zitten te komen.

Bij een punt waarover het kabinet het wel eens is, een verhoging van de AOW-leeftijd naar 67 jaar,
richtte Kant haar pijlen op Wouter Bos, de partijleider van de PvdA en huidige minister van Financiën.
,,Wouter Bos verkwanselt nu de AOW zoals Kok dat deed met de WAO."

Tijdens het congres kwam een aantal partijvertegenwoordigers uit het land aan het woord.
Een van de sprekers maakte zich er wat zorgen over dat het ledenaantal stokt en het aantal zetels
in de peilingen terugloopt. In 2006 ging de SP in de Tweede Kamer van negen naar 25 zetels.
Momenteel schommelt het aantal in de peilingen rond de 15.

Toch lieten veel leden weten klaar te zijn om deel te nemen aan een regering.
De SP zat nog nooit in een kabinet.
Kant nodigde de PvdA wat dat betreft alvast uit tot samenwerking.
,,Laten we samen werken aan de wederopbouw van dit land.
Laten we een alternatief bieden voor weer een rechtse regering.
"

Tijdens de bijeenkomst werd een nieuw partijbestuur gekozen.
Jan Marijnissen werd herbenoemd als voorzitter. Er waren geen andere kandidaten.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik had gedacht dat het kabinet de pijp aan Maarten zou geven voor de gemeenteraadsverkiezingen
zodat de partijen in de coalitie hun handen vrij zou hebben om hun campagne te kunnen voeren.
De PvdA heeft zich niet populair gemaakt in dit kabinet, door het beleid wat dit kabinet voert
en waar met name de achterban van de PvdA helemaal niet blij mee is.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

TimT

Ik denk dat als Afghanistan niet het kabinet zal opbreken dan wel de uitslag voor de PvdA of de CU bij de gemeenteraadsverkiezingen. Ik weet niet of die twee partijen zo goed uit de bus zullen komen. Het CDA zal het wel goed doen, ondanks enkele smetjes.

Iwan

Citaat van: Tim op 31 januari 2010, 02:30:22
Ik denk dat als Afghanistan niet het kabinet zal opbreken dan wel de uitslag voor de PvdA of de CU bij de gemeenteraadsverkiezingen. Ik weet niet of die twee partijen zo goed uit de bus zullen komen. Het CDA zal het wel goed doen, ondanks enkele smetjes.
Het CDA doet het volgens mij altijd wel goed en de CU heeft een hele trouwe achterban.

Citaat van: Iwan op 31 januari 2010, 02:13:35
Toch lieten veel leden weten klaar te zijn om deel te nemen aan een regering.
De SP zat nog nooit in een kabinet.
Kant nodigde de PvdA wat dat betreft alvast uit tot samenwerking.
,,Laten we samen werken aan de wederopbouw van dit land.
Laten we een alternatief bieden voor weer een rechtse regering.
"
De SP wil samen met de PvdA regeren??? De PvdA en  de SP zijn samen goed voor zo'n 34 zetels dus dat lijkt
me niet echt haalbaar aangezien ik geen andere partij zou weten die met de SP zal willen/kunnen regeren.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: AD.nl
Ministers praten nog maar einde kabinet lijkt nabij

DEN HAAG - De spanning in de ministerraad is vrijdagavond het kookpunt genaderd.
De partijen staan na urenlang beraad nog onwrikbaar en lijnrecht tegenover elkaar
over de vraag of een langer verblijf in Uruzgan nu definitief van tafel moet of niet.

Ook is het CDA razend over berichten vanuit de PvdA-top dat minister Maxime Verhagen
(CDA-Buitenlandse Zaken) toch zijn boekje te buiten is gegaan in zijn contacten over Uruzgan met de NAVO.

Volgens PvdA'ers is uit de ,,heftige evaluatie'' die het kabinet vrijdag maakte over de roerige
afgelopen weken gebleken dat Verhagen tegenover NAVO-chef Anders Fogh Rasmussen
toezeggingen heeft gedaan die niet waren gedeeld met de collega-ministers en waar zelfs
premier Jan Peter Balkenende niet van op de hoogte zou zijn geweest.

Verhagen zou inhoudelijk input hebben geleverd aan NAVO-baas Rasmussen en tegenover de Deen
hebben gedaan alsof het in het Nederlandse kabinet allemaal geregeld zou zijn.
Verhagen heeft altijd gezegd dat al zijn contacten met de NAVO waren afgestemd met collega-ministers.

CDA woedend
CDA-bewindslieden reageerden woedend op de berichten en eisten onmiddellijk opheldering
van vicepremier en PvdA-leider Wouter Bos. Die liet daarop weten dat hij het bericht tegenspreekt.

De crisis in het kabinet draait inhoudelijk om de vraag of Nederland met trainers en opbouwwerkers
nog langer actief wil zijn in de Afghaanse provincie Uruzgan, zoals de NAVO vraagt. De PvdA wil dat niet
en wil dat het kabinet  dat ook zo snel mogelijk aan de NAVO laat weten.
CDA en ChristenUnie willen de optie-Uruzgan nog niet definitief wegstrepen.

De crisis ontstond deze week toen Bos aankondigde dat de PvdA'ers in het kabinet definitief niet door willen
in Uruzgan. CDA en ChristenUnie namen hem dat zeer kwalijk. Donderdag volgde een chaotisch Kamerdebat
waarin premier Jan Peter Balkenende de opmerkingen van Bos prematuur noemde.
Die nam er niets van terug en ontkende dat zijn woorden prematuur waren.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

RTL4 meldt dat het kabinet is gevallen ........
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."