Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Gaat Rita Verdonk Geert Wilders 'opeten'?

Gestart door Iwan, 19 juni 2009, 17:41:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gaat Rita Verdonk Geert Wilders 'opeten'?

Ja, ...
0 (0%)
Nee, ...
2 (66.7%)
Rita .... wie ....?
0 (0%)
Anders/Geen Idee . .
1 (33.3%)

Totaal aantal stemmen: 2

Iwan

         

Vrijwel niemand geeft op dit moment nog een stuiver voor de politieke kansen
van Rita Verdonk, maar Hans Wiegel ziet voor haar een gat in de markt.

In zijn wekelijkse column in het gratis ochtendblad De Pers zette hij gisteren uiteen
hoe Rita het opgewekte en positieve alternatief kan worden voor Geert Wilders,
die altijd boos is. Dat is volgens Wiegel zijn zwakke punt.
"Altijd boos. Ook in het debat met de andere fractievoorzitters, de avond na de verkiezingen,
geen enkel positief geluid
". Nee, dan Rita. "Duidelijke taal voor de gewone man,
ze kan luisteren en is een hartelijk mens, zeggen degenen die op haar gesteld zijn
".

Als deze oude vos iets opsnuift, is het in politiek Den Haag zaak even op te letten,
want hij beschikt over een uiterst fijne politieke neus. In de jaren zeventig wist hij,
ondanks de heftige polarisatie, de arbeiders die het een beetje beter kregen
en uit oude Amsterdamse wijken wegtrokken naar de nieuwbouwwijken van Purmerend
en Hoorn, over te halen VVD te stemmen. Een nieuwe stad, een beter leven, een nieuwe partij.

Ook voelde hij haarfijn de ergernis onder de werkende mensen aan over het misbruik
van sociale uitkeringen. Daarbij was hij begiftigd met een uitzonderlijk retorisch talent,
waarmee hij de VVD van een 'partij van zindelijke burgerheren' transformeerde tot een volkspartij.

         

Nu denkt hij dat Rita Verdonk de PVV-stemmers kan terugwinnen die duidelijkheid wensen,
maar geen extremisme en woede: "de vissers in Volendam, de bouwvakkers uit Rucphen,
de oud-communisten uit Beerta en Finsterwolde
". En waarom denkt Wiegel dat zijn
voormalige partijgenote, die hij tot haar breuk in 2007 steunde, tot zo'n kunststukje in staat is?
In de peilingen staat ze nog net op één zetel, nadat ze na de breuk met de VVD
nog goed leek voor dertig zetels. "Ze is een duikelaar, zei een van haar vroegere
topambtenaren tegen mij. Ze leek een paar keer onder water te gaan, maar kwam altijd
weer boven.
" Bovendien, redeneert Wiegel, heeft Rita als minister een immigratiebeleid gevoerd
dat zo succesvol was dat de sociaal-democraat Van der Laan er nu op wil voortborduren




©trouw.nl


Denk je dat Rita Verdonk in de volgende verkiezingen hoge ogen gaat gooien
en daarmee Geert Wilders 'opeet' of is het over en uit voor Verdonk?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren tijdens de volgende verkiezingen.
Tegen die tijd zal Rita weer wat vaker in de media zijn geweest en meer aandacht opeisen,
zoals ze ook deed na de breuk met de VVD toen ze ineens op 30 zetels in de peilingen stond.
De PvdA is nu in alle peilingen de grootse verliezer (op SP na) maar ik denk dat bij de
volgende verkiezingen bijna de gehele rechterflank, exclusief de conservatieven zoals SGP,
van VVD, PVV, Ton tot misschien de links liberalen van D66 ook nog wel, in stukken gescheurd zal worden.

Of Rita Wilders gaat 'opeten' weet ik niet, maar Wilders kan nooit het aantal zetels wat hij nu
in de peilingen heeft vasthouden tot de verkiezingen denk ik. Hij scoort nu door elke week weer
iets te roepen wat soms raak is, maar vaker kant noch wal raakt, en dat lijkt me niet vol te houden
tot de volgende verkiezingen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

In tegenstelling tot een jaar geleden denk ik nu dat ik Rita blij mag zijn als ze nog 1 zeteltje haalt
bij de komende verkiezingen. In de peilingen de laatste maanden krijgt Rita niet meer dan 1 á 2 zetels.
Voor Rita is het spel nu wel gespeeld en nu moet Wilders eerder oppassen voor de VDD die de laatste weken
behoorlijk wat van zijn kiezers aan het wegkapen is. Voor Wilders is het nu zaak om snel weer veelvuldig
in het nieuws te komen door dingen te roepen, maakt niet zoveel uit wat hij roept als hij maar roept,
want als het op inhoud moet aankomen dan red hij het zo niet.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."