Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Gelijkwaardigheid

Gestart door Iwan, 25 november 2006, 18:30:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

Alle strijd van de mensen onderling is terug te voeren naar ongelijkwaardigheid.
Op het moment dat iemand denkt dat hij beter is of dat hij de waarheid in pacht heeft,
zal er strijd ontstaan. Al die machtsvertoningen zullen bestreden worden met geweld.

Met andere woorden:
Als wij onze mede mensen accepteren als gelijkwaardige mensen dan is de strijd gestreden.

Zijn wij bereid en/of instaat om onze mede mens te accepteren als gelijkwaardige mensen.
Ook al begrijpen we niet altijd waarom ze anders doen of denken.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Nevyn

Ik ben bereid iedereen te accepteren zoals hij/zij is...

Iwan

Citaat van: Dee-E op 26 november 2006, 17:46:06
Ik ben bereid iedereen te accepteren zoals hij/zij is...
Ertoe bereid zijn is 1 ding, maar het daadwerkelijk doen, iemand accepteren zoals hij/zij is, is wat anders.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Nevyn

Citaat van: Iwan op 26 november 2006, 18:51:58
Citaat van: Dee-E op 26 november 2006, 17:46:06
Ik ben bereid iedereen te accepteren zoals hij/zij is...
Ertoe bereid zijn is 1 ding, maar het daadwerkelijk doen, iemand accepteren zoals hij/zij is, is wat anders.

Wat een stom antwoord...
Als ik zeg dat ik er bereid voor ben, waarom zou ik het dan niet doen?

Lieve Iwan, Ik heb vrienden van verschillende vormen en maten en ik accepteer ze allemaal zoasl ze zijn en laat ze in hun waarde!

Iwan

Citaat van: Dee-E op 26 november 2006, 18:55:56
Citaat van: Iwan op 26 november 2006, 18:51:58
Citaat van: Dee-E op 26 november 2006, 17:46:06
Ik ben bereid iedereen te accepteren zoals hij/zij is...
Ertoe bereid zijn is 1 ding, maar het daadwerkelijk doen, iemand accepteren zoals hij/zij is, is wat anders.

Wat een stom antwoord...
Als ik zeg dat ik er bereid voor ben, waarom zou ik het dan niet doen?

Lieve Iwan, Ik heb vrienden van verschillende vormen en maten en ik accepteer ze allemaal zoasl ze zijn en laat ze in hun waarde!
dank je.  ;D
maar veel mensen beweren dat ze bereid zijn om andere mensen te accepteren zoals ze zijn, maar als het puntje bij paaltje komt .............  :-\
Dat wilde ik er enkel mee zeggen en had niet zozeer met jou te maken.
Ik trek het misschien daarmee meer in het algemene.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: Wendy op 27 november 2006, 16:11:58
Citaat van: Iwan op 25 november 2006, 18:30:50
Alle strijd van de mensen onderling is terug te voeren naar ongelijkwaardigheid.
Hier ben ik het al niet met je eens.. als je strijd heb met iemand heeft het mijns inziens niet te maken met ongelijkwaardigheid...eerder met een verschil van mening..
Dat ben ik niet met je eens; het kan een verschil van mening zijn, maar wat ligt er ter grondslag aan dat verschil van mening?
Citaat van: Wendy op 27 november 2006, 16:11:58
Citaat van: Iwan op 25 november 2006, 18:30:50
Op het moment dat iemand denkt dat hij beter is of dat hij de waarheid in pacht heeft,
zal er strijd ontstaan. Al die machtsvertoningen zullen bestreden worden met geweld.
Strijd is er in allerlei vormen... en dat betekend niet dat dat altijd bestreden word met geweld...
geweld kan ook verbaal geweld zijn en hoeft niet persé fysiek geweld te zijn.
Citaat van: Wendy op 27 november 2006, 16:11:58
Citaat van: Iwan op 25 november 2006, 18:30:50
Met andere woorden:
Als wij onze mede mensen accepteren als gelijkwaardige mensen dan is de strijd gestreden.
Neej ook dat ben ik niet met je eens... acceptatie is een heel belangrijk ding... alleen denk ik niet dat te maken heeft met strijd...wat te maken heeft met strijd is RESPECT...wanneer je in een strijd elkaar als mens respecteerd zal je ten allertijden..uit een strijd komen...
Of je nou zijn of haar mening ook tot je neemt...of dat jullie elkaars mening nou beide respecteren maar het niet met elkaar eens zijn...is allemaal respect...
Als iemand respecteerd dan accepteer je hem/haar toch als gelijkwaardig?
Ik bedoel gelijkwaardigheid niet als hetzelfde zijn als elkaar, maar elkaar ook in de waarde laten.
Citaat van: Wendy op 27 november 2006, 16:11:58
Citaat van: Iwan op 26 november 2006, 19:02:32
dank je.  ;D
maar veel mensen beweren dat ze bereid zijn om andere mensen te accepteren zoals ze zijn, maar als het puntje bij paaltje komt .............  :-\
Dat wilde ik er enkel mee zeggen en had niet zozeer met jou te maken.
Ik trek het misschien daarmee meer in het algemene.
De mensen die jou RESPECTEREN... zullen altijd bij jou in je omgeving blijven..wanneer je vergeet dat je die mensen altijd al om je heen heb gehad en eigenlijk altijd daar al op terug kon vallen...kom je daar pas achter als je ze al bijna kwijt bent...er zijn een paar mensen waar je altijd op kan bouwen..ook als puntje bij paaltje komt...
Accepteren hoe iemand doet.. of is...heeft daar niets mee te maken...accepteren dat een familielid een dief is...is niet wat je kan accepteren...je kan hem respecteren als je familie lid maar je hoeft niet te accepteren dat hij een dief is..
Als je vriendin voor hoer zit... kun je haar als mens respecteren maar je hoeft niet te accepteren dat zij voor hoer zit... (tenzij je haar daar heb leren kennen)..
Dat betekend niet dat je dan maar moet zeggen dat iemand iets niet mag..maar ik vind wel en zeker in een relatie (met je vriendin, met goede vrienden, met je moeder, met je familie etc.) dat je moet kunnen zeggen als je het ergens niet mee eens bent... zonder dat je respectloos naar elkaar bent...
Als je een paar echte vrienden heb...die hebben het beste met je voor... (daarom zijn het echte vrienden)...die zullen heus niet zeggen dat je A moet doen als eigenlijk B het verstandigste is....Wanneer je beseft dat zij er eigenlijk altijd al geweest zijn...en zij echt naar je luisteren als je met een probleem komt..dan mag je je handen bij elkaar knijpen...en dankbaar zijn...wanneer je tegendraads gaat werken..zul je ze kwijt raken...
Ze zullen je respecteren maar zouden niet met je kunnen leven omdat je nou net die dingen doet die zij zoveel anders zouden aanpakken....en dan besef je het...je heb B gedaan en had A moeten doen...
Als het echte vrienden zijn dan accepteren ze het ook als je fouten maakt en accepteren ze ook dat je doet wat je doet, anders zijn het geen vrienden, maar mensen die je willen veranderen in iets wat je niet bent.
Mensen die mij niet kunnen accepteren zoals ik ben zijn niet mijn vrienden, ze kunnen mij bijstaan met adviezen en raad, maar het is niet aan hen om beslissingen voor mij te maken of mij te proberen te vormen tot iets wat ik niet ben.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Kim

Nee, want wij zitten poepjevol met vooroordelen en zijn egoistisch als de pest!

Metalholic

Iemand accepteren is wat anders dan gelijkwaardig zijn he.

Er zijn en blijven verschillen, maar daar kun je mee leren leven.

Janina

Ik kan iedereen accepteren, behalve mensen die andere mensen / dieren pijn doen, beschadigen of wat dan ook...daar heb ik geen enkel respect voor.

Voor de rest maakt mij het niet uit of iemand dik, dun, kort, lang, kaal, groen, geel, paars of oranje is...

Janina


Layla

Citaat van: Dee-E op 26 november 2006, 18:55:56
Citaat van: Iwan op 26 november 2006, 18:51:58
Citaat van: Dee-E op 26 november 2006, 17:46:06
Ik ben bereid iedereen te accepteren zoals hij/zij is...
Ertoe bereid zijn is 1 ding, maar het daadwerkelijk doen, iemand accepteren zoals hij/zij is, is wat anders.

Wat een stom antwoord...
Als ik zeg dat ik er bereid voor ben, waarom zou ik het dan niet doen?

Lieve Iwan, Ik heb vrienden van verschillende vormen en maten en ik accepteer ze allemaal zoasl ze zijn en laat ze in hun waarde!

Hier is al een geweldig voorbeeld hoeveel moeite een mens kan hebben in het accepteren van elkaars mening.

De één verteld dat ze er bereid tot is iedereen te accepteren
De ander wijst er op dat het toch ook werk moet kosten.
En gelijk komt er terug "Wat een stom antwoord"

Ik wil geen oorlog beginnen, maar hier is toch al een begin van het "niet kunnen accepteren" dat één iemand de mening heeft dat het moeite kost om elkaar te accepteren.

Begrijp me niet verkeerd, ik denk dat jullie allebei vast erg acceptabele mensen zijn.
Maar ik denk ook dat je als mens van nature het moeilijk vind dingen te accepteren die je niet begrijpt.

Zo bijvoorbeeld hoe in sommige landen het erg mooi is om een schotel in je lip te hebben.
Hier vinden gewoon heel veel mensen dat maar een eng en onsmakelijk idee. Kunnen het dus maar moeilijk accepteren.


Ik zelf ben van mening dat niemand gelijk is en niemand perfect is. Dat maakt iedereen weer uniek en perfect op hun eigen manier.
Ik probeer iedereen te accepteren. Maar ik zeg niet dat ik garandeer dat het me altijd lukt.

bertus

@Layla
dat noemen ze nou discussiëren en dat wordt over het algemeen gezien als de weg naar acceptatie :D, conflicten kunnen ermee worden opgelost en je krijgt inzicht van de manier hoe iemand denkt.

en als je iemands mening accepteerd betekent het nog niet dat je het ermee eens hoeft te zijn. Netzoals dat als je iemand respecteerd het niet hoeft te betekenen dat je hem/haar aardig vind.


Layla

Maar als je al voor de discussie gaat vertellen dat iemand antwoord "stom" is heb je je oordeel al er in gegooid wat dus betekent dat de discussie niet tot een redelijk einde haast kan lopen omdat het oordeel over de mening van iemand al gegeven is. Zo kan de mening niet worden uitgedrukt op een normale manier en zal de discussie vanaf dan heftiger gaan. Wat dus eindigt in het niet accepteren van elkaars mening.
En ja zoiets kan een wending nemen. Maar een discussie kan je voeren door je meningen te geven en niet door te oordelen. Zoiets loopt gewoon niet snel goed af

bertus

als je discussiert zonder op elkaars mening te reageren dan heb je volgens mij geen discussie. Dan ben je het al metelkaar eens of je komt niet tot een overeenkomst of oplossing of je praat langs elkaar heen. Ik wil ook niet zeggen dat de ene mening beter is dan de andere, maar het is denk ik beter het niet met iemand eens te zijn en er wat van te zeggen dan het maar te laten gaan.

Ik ben het overigens met je eens dat "jouw mening is stom" wel erg kort door de bocht is (uitzonderingen nagelaten)

Layla

je kan het toch ook niet met elkaar eens zijn zonder elkaars reactie te veroordelen tot een stom iets?


Ja ik zeg het kort om de bocht, maar das de duidelijkste niet?

Iwan

In principe accepteer ik de meeste mensen wel en zie dan ook weinig mensen als ââ,¬Ëœminderââ,¬â,,¢,
maar zoals het gebruikt van het woord meeste al aangeeft is dat niet bij iedereen het geval.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."