Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Psychiatrie een pseudo-wetenschap?

Gestart door Iwan, 21 april 2009, 19:32:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Is psychiatrie een pseudo-wetenschap?

Ja, ....
2 (50%)
Nee, ...
2 (50%)
Geen Idee
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 2

Iwan

De psychiatrie is een pseudowetenschap die niets geneest
en geen van haar stellingen wetenschappelijk kan onderbouwen.
Haar oplossingen voor geestelijke problemen bestaat uit het onderdrukken
van de symptomen met drugs, shocks, herseningrepen en dwang.
Eén op de vijf Nederlanders gebruikt psychiatrische drugs voor een "ziekte" die niet
wetenschappelijk bewezen is. Tegen al deze drugs zijn de afgelopen twee jaar,
63 internationale waarschuwingen afgegeven vanwege een verhoogd risico op agressie en zelfmoord.


Is psychiatrie in jouw optiek een pseudo-wetenschap?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

TimT

psychiatrie een pseudo-wetenschap?
Het is de samenleving die alleen de slechte resultaten ziet. Maar ziet vaak niet het goede wat komt uit de hulpverlening.
Vroeger werd je weggestopt, in een gekkenhuis om vergeten te worden omdat je een schande voor je familie. Tegenwoordig hebben we klinieken, behandelingen, we leiden honderden mensen op voor deze kritieke sector.
Maar het is een moeizame wetenschap. Moeizamer dan medische wetenschap. Een gezwel kan je zien met een scan, maar depressie niet! Dat is wat de samenleving soms enorm onderschat.

Metalholic

Ik denk van wel, het gaat immers ook vaak om het gevoel van een psychiater.

TimT

Een goede hulpverlener helpt jou gevoel ontdekken, hij hoeft zijn gevoel niet gevonden. Ik denk dat er veel meer zelfmoord gevallen zou zijn zonder deze wetenschap. Bedoel geestesziektes zijn gewoon een feit, dokters die behandelingen kunnen bieden daar tegen ook. 

Metalholic

het zijn waarnemingen van een persoon. Tuurlijk heeft deze er voor doorgeleerd. maar dat wil niet zeggen dat hij het kent. Er is geen meting met apparatuur. Dus blijft het subjectief.

Ik ontken het nut niet maar het is geen keiharde wetenschap.

TimT

Citaat van: Metalholic op 28 april 2009, 08:21:50
het zijn waarnemingen van een persoon. Tuurlijk heeft deze er voor doorgeleerd. maar dat wil niet zeggen dat hij het kent. Er is geen meting met apparatuur. Dus blijft het subjectief.

Ik ontken het nut niet maar het is geen keiharde wetenschap.

Er zijn tientallen testen medisch onderbouwd, via MRI scans kunnen ze zelfs bepaalde geestesziektes ontdekken. Er is zijn talloze middelen van medicijnen, licht therapie, hypnose, om het wetenschappelijk bewijsbaar te maken. Kijk naar de constatering van Autisme en de behandeling daarvan.

Metalholic

En volgens mij heb je als bijvoorbeeld authist of dergelijke aandoening aan de hersenen weinig meer aan een psychiater.

Iemand die bijvoorbeeld serie moordenaar is ofzo. En niets aan zijn hersenen mankeerd (qua scan e.d.) Moet toch op persoonlijk oordelen van een psychiater behandeld worden.

bertus

psychiatrie is een wetenschap in ontwikkeling, de hersens is veruit het meest complexe orgaan dat een mens heeft. wetenschappelijke gezien is er nog maar 2% bekent over onze hersens.

Hou wel in gedachte, de medische wereld ook pas een echte wetenschap is sinds de ontdekking van het DNA(1957). Daarvoor was het ook 'trial & error', kijken wat het best werkt en hopen op het beste.

TimT

Uiteindelijk is inderdaad medische wetenschap nog in zijn ontwikkeling zeker wat betreft de hersenen. Maar Metalholic ik weet niet of jij wel eens onder behandeling bent geweest, maar de wereld die jij beschrijft hier is niet de praktijk ervaring ik kan je dat verzekeren. Er komt wetenschap bij kijken. Er zijn niet voor niets hele klinieken, daar lopen niet allemaal zielenknijpers rond hoor. Maar artsen, huisartsen enzovoorts die vaak maatwerk moeten leveren. Ik mis gewoon geen grof stuk in jou visie. 

Metalholic

Psychiater ben ik nog nooit geweest gelukkig.

Hoop niet dat je bij Pieter Baan bent geweest want die wereld had ik het over en daar woon ik helaas ook in.

En die Psychiaters moeten daar op hun gevoel en ervaring aangeven of iemand een gestoorde gek is of dat deze in een vestandsverbijstering iemand heeft vermoord o.i.d.
Psychatrie heeft dus vele facetten en een deel daar van is zeker bewijsbaar en dus echte wetenschap maar er zullen delen op gevoel gebaseerd blijven.

En daar sluit ik geen verzekeringen op af.