Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Dromen

Gestart door Margje, 30 november 2006, 20:49:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Margje

Een droom is wat iemand denkt te zien en te horen terwijl hij slaapt. Dromen komen vooral voor tijdens de REM-slaap.

Tijdens een Lucide droom is de dromer zich bewust van het feit dat hij droomt.

Wat een droom is en waar het precies voor dient is niet bekend, al zijn er wel vermoedens. Zo is gebleken dat men vaak droomt over dingen die men overdag heeft meegemaakt. Dit wordt de dagrest genoemd. Dromen zouden helpen de gebeurtenissen te verwerken.

In het verleden zag men dromen als boodschappen van de goden en kende men er een voorspellende functie aan toe. Om de verschillende droomsymbolen te analyseren, waren er droomduiders en droomboeken.


[size=08pt]wikipedia.org[/size]

Onthoud jij je dromen of helemaal niet? Heb je weleens dromen met situaties die later echt gebeuren?

Iwan

Ik onthoud mijn dromen meestal niet, soms weet ik nog flarden als ik 's ochtends wakker wordt.
Zoek hier de betekenis van jouw droom op.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

mary-kate

soms komen dromen uit of wat je droomt lijkt in de dagen erop wat je meemaakt
heel raar
Life can be so beautyfull
so follow your heart

bertus

ik heb het gevoel dat ik bij bewust zijn ben als ik aan het dromen ben maar 's ochtends weet ik er niks meer van.

ik heb een paar keer zon lucide-droom gehad. erg leuk, maar ik werd wel snel daarna wakker

Lynn

Ik onthoud vaak kleine stukjes van mijn dromen.
Af en toe kan ik precies vertellen wat ik heb gedroomd.

Maeve

Ik onthoud 9 van de 10 keer mijn dromen en dan kan ik het ook in details vertellen. En de regelmatig -lees: 1x in de week- heb ik dromen die echt uitkomen

Bouwientje

Ik doom best vaak maar ik onthoud ze niet allemaal.
Ik droom over veel dingen wat mij dwars zit.

Iwan

Ik heb al 2 dagen last van fragmentarische dromen,
waarin ik mensen zie die mijn vriendin zijn of oud collega's en klasgenoten.

Vanacht weer een hele vreemd droom gehad waarin ik oa droomde dat ik een film van Bud Spencer en Terence Hill aan het kijken was, toevallig komt er zometeen een film van hen voor, dus denk dat ik die maar ga kijken.  (waarschijnlijk heb ik onbewust ergens gezien dat er een film van hen voorkomt en kreeg ik een soort herinnering eraan in mijn droom dat die film er zo voorkomt.)
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl
'Droomonthouders' hebben verhoogde hersenactiviteit

Mensen die vaak hun dromen herinneren hebben veel activiteit in bepaalde hersengebieden.
Tot die conclusie komen onderzoekers van het Franse onderzoekscentrum voor neurowetenschappen in Lyon.

Samen met haar collega's bestudeerde Perrine Ruby de hersenen van 41 mensen terwijl ze sliepen en wakker waren.
21 deelnemers herinnerden gemiddeld vijf ochtenden in de week wat ze gedroomd hadden. De rest wist slechts
twee keer per week waar hun dromen over gingen.

Verwerken
De deelnemers die vaak hun dromen onthouden, hebben meer hersenactiviteit in de mediale prefrontale cortex
en in een verbinding tussen de temporale en pariëtaalkwab. Zowel tijdens het slapen als overdag was er sprake
van verhoogde activiteit. Volgens de onderzoekers staan deze specifieke hersengebieden bekend om het verwerken
van informatie.

Eerder onderzoek van deze wetenschappers liet al zien dat mensen die hun dromen vaak onthouden,
twee keer zo vaak korte periodes wakker zijn 's nachts. De hersenen van deze personen reageren ook vaker op geluiden,
zowel slapend als wakker.

Oorzaak
Mogelijk zorgt de verhoogde hersenactiviteit ervoor dat mensen die hun dromen beter onthouden vaker wakker
worden 's nachts. Hierdoor weten ze 's ochtends beter wat ze hebben gedroomd.

'Slapende hersenen zijn niet in staat om nieuwe informatie op te slaan, daar moeten ze wakker voor zijn', aldus Ruby.
Het kan ook zijn dat mensen die regelmatig hun dromen onthouden simpelweg meer dromen hebben.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

carola

ik heb verschillende dromen, ik droom over mensen die heel dicht bij mijn zijn, zoals mijn lieve mannetje en mijn familie, maar ook regelmatig over mijn opa aan vaders kant. Maar heb wel ook wel eens dromen dat ik geluiden hoor, zoals snachts de voordeur bel, wat dus niet zo is, of dat er ingebroken word, gelukkig nog niet mee gemaakt

Kim

Ik op mijn verjaardagsfeestje voor vriendinnen

"Ik heb gedroomd dat JIJ zwanger was en ik heb gedroomd dat JIJ zwanger was!"
Beide hevig met het hoofd aan het schudden. Helaas het was niet zo!
Krijg ik gisteren te horen dat ze allebei zwanger zijn, hahaha!  :P