Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Blues- en rockzanger Joe Cocker (70) overleden

Gestart door Iwan, 23 december 2014, 16:05:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan



Citaat van: AD.nl


Blues- en rockzanger Joe Cocker (70) overleden

De wereldberoemde blues- en rockzanger Joe Cocker is op 70-jarige leeftijd overleden.
Het overlijden van de ster is bevestigd door zijn agent.

,,Het wordt onmogelijk om de ruimte die hij in onze harten leeg achterlaat, weer te vullen,''
laat zijn vertegenwoordiger Barrie Marshall in een verklaring weten. Volgens Marshall is Cocker afgelopen zondag overleden.
De ster woonde al langere tijd in de plaats Crawford in de Amerikaanse staat Colorado en is daar ook overleden.
Hij was al geruime tijd ziek. Marshall noemt Cocker 'een uniek persoon die tijdens zijn leven eigenlijk altijd dezelfde bleef'.
Cocker was 27 jaar getrouwd en 34 samen met Pam Baker: een Amerikaanse zomerkampleidster een groot fan van hem.
Zelf kreeg Cocker geen kinderen, maar hij beschouwde zijn stiefdochter Zoey als een kind van hemzelf.
Hij heeft twee kleindochters: de kinderen van Zoey.

Zelf nummers maken deed Cocker niet. De songs die hij zelf schreef tijdens zijn jarenlange carrière zijn feitelijk op één hand te tellen.
In 2012 vertelde hij in een interview met de Telegraaf: ,,Mijn kracht ligt niet bij het schrijven van muziek, maar bij het uitvoeren ervan.
Dat is waar ik goed in ben
", aldus de zanger met het karakteristieke rauwe stemgeluid."De tekst van een nummer is daarom ook
heel belangrijk voor mij. Ik speel geen gitaar of ander instrument, dus de tekst is mijn instrument. Daar kan ik mijn expressie in leggen
en mee improviseren. En met mijn stem. Ik ben een blanke soulzanger. Ik stop mijn soul in de woorden. Altijd als ik zing zijn de lyrics anders.
Het komt er elke keer anders uit als ik op het podium sta. Dat is mijn kracht als zanger.
''

Joe Cocker en zijn vrouw leefden vrij teruggetrokken in Colorada. In hun woonplaats wonen hooguit 500 zielen.
,,Het is daar zo ongelooflijk mooi en rustgevend. Er leven nog beren en poema's. Ik verbouw er tomaten.
Het is een heel andere wereld dan het leven on the road.
''

Droom
Zijn eerste grote hit was het lied With a Little Help from My Friends, een cover van de gelijknamige Beatles-song.
In hetzelfde jaar (1969) verscheen hij op het Woodstock Music and Art Festival. En daarmee was zijn naam gevestigd.
Ook kwam een grote droom uit van Cocker die ooit begon als loodgieter: een baan die hij combineerde met het spelen
als drummer in verschillende bandjes. In 1967 wordt hij ontdekt en mag hij zijn eerste plaat uitbrengen.
Samen met pianist Chris Stainton brengt hij in 1968 het nummer Marjorine uit. Dat wordt een bescheiden hit
in zijn geboorteland Groot-Brittannië. Zijn absolute, internationale doorbraak is vervolgens met With a Little Help.

Andere vroege hits zijn Cry me a river en Feelin' alright. Aan het begin van de jaren zeventig had hij problemen
met drugs en alcohol, maar hij maakte een geslaagde comeback in de jaren tachtig. Cocker voelde zich, zo zei hij eens,
als herboren na de therapie (1973) die hem afhielp van de drugs. Toch voelde hij zich ook daarna vaak niet goed
en bleef tobben met zijn gezondheid. Hij ervaarde de lange, succesvolle toernees als slopend. Desondanks bleef hij
onverminderd productief. Na een lange stilte en geldproblemen keerde Joe Cocker in 1982 terug op de internationale concertpodia.

Cocker had grote hits met You are so beautiful, Up where we belong en Unchain my heart, waardoor hij een nieuw publiek aan zich bond.
Hij is bekend om zijn opvallende, rauwe stemgeluid en een typische gestiek die enigszins doet denken aan luchtgitaar spelen.

"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."