Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Denen trekken financiële hulp Sudan in

Gestart door Dity, 28 februari 2008, 21:29:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dity

Denen trekken financiële hulp Sudan in

Gepubliceerd op donderdag 28 februari 2008

KOPENHAGEN (ANP) - Denemarken heeft in de commotie rond de Mohammed-cartoons een aangekondigde schuldverlichting voor Sudan weer ingetrokken. De Deense minister voor Ontwikkelingssamenwerking zei donderdag op de nationale tv dat het om een bedrag gaat van ruim 250 miljoen euro.

Denemarken reageert hiermee op een handelsboycot van Deense producten in Sudan. De Sudanese president Omar Hassan al-Bashir maakte woensdag bekend dat geen enkele Deen meer voet zal zetten op Sudanese bodem. Hij verbood al eerder de import van Deense producten.

Naar schatting 10.000 Sudanezen betoogden woensdag in de hoofdstad Khartum tegen de herpublicatie in Denemarken van de omstreden spotprenten van de profeet Mohammed.


**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

Iwan

Wat ik niet begrijp is waarom zij boos zijn als er in Denemarken cartoons gemaakt worden
over hun profeet terwijl in Arabische kranten constant cartoons worden afgedrukt
waarin Israëlisch worden afgeschilderd als Nazi's, ze moeten daar wel bergen boter op hun hoofd hebben.









Al-Wasat, March 4, 2008 (Egypt)


Al-Khabar, March 4, 2008 (Algeria)
"The New Nazismââ,¬Â.
De Israëlische Minister President Ehud Olmert word afschildert als Adolf Hitler.

meer cartoons voor de liefhebbers.

Die vergelijking met de nazi's vind ik een beetje raar, want met de nazi's konden de Palestijnse
destijds goed opschieten, ze hadden immers dezelfde vijand, de Joden,
dus zijn de Joden zijn Nazi's-cartoons eigenlijk een verkapte liefdesverklaring ofzo??   ???

Citeer

Mohammad Amin al-Hoesseini (Jeruzalem, ca. 1895 ââ,¬â€ Beiroet, 4 juli 1974),
was een Palestijns-Arabische nationalist en een islamitisch leider.
Al-Hoesseini was lid van Jeruzalems meest prominente familie, al-Huseini.
Zijn belangrijkste posities waren die van moefti van Jeruzalem en president van de Hoogste Moslimraad.

In zijn verzet tegen het Britse koloniale bestuur en de Joodse immigratie zocht Al-Hoesseini onder andere
steun bij Duitsland. In 1933 bood Al-Hoesseini zijn diensten aan aan de Duitse consul-generaal in Palestina.
In 1937 waren er meer contacten tussen Duitsland en Al-Hoesseini. In april 1941 pleegde Rasjid Ali, die onder
invloed stond van Al-Hoesseini, in Irak een pro-Duitse staatsgreep. Toen de Britse troepen de opstand neersloegen
vluchtte Al-Hoesseini naar Nazi-Duitsland.



Al-Hoesseini die de Duitse troepen inspecteert en ze daarbij vrolijk toezwaait. *hitlergroet*

Op 30 november 1941 bracht hij in Berlijn een bezoek aan Adolf Hitler,
en verzocht hem een verklaring af te leggen van steun aan "de Arabische strijd voor onafhankelijkheid
en bevrijding
", aan welk verzoek Hitler echter niet wilde voldoen.

Nazi-Duitsland verzorgde via de korte-golfzender van Zeesen vanaf 1939 uitzendingen, gericht op het buitenland.
De Arabische afdeling was de grootste afdeling en stond vanaf 1941 onder leiding van Al-Hoesseini.
Al-Hoesseini riep via deze zender moslims op de Balkan op om dienst te doen in speciale moslim-eenheden
van de Waffen-SS. De zender kon ook in het Midden-Oosten goed ontvangen worden.
Al-Hoesseini riep in zijn uitzendingen de Arabieren op om in opstand te komen tegen de Britse kolonisator
en tot het vermoorden van iedere Jood die men tegenkwam.

Al-Hoesseini onderhield contacten met Heinrich Himmler.
Himmler zond hem op 2 november 1943 een ondersteuningstelegram naar aanleiding van de 26e verjaardag
van de Balfour-verklaring. Himmler bood Al-Hoesseini de mogelijkheid een instituut voor de opleiding van imams
in Dresden op te richten. Hiervoor stuurde Al-Hoesseini een danktelegram aan Himmler op 27 november 1944.
Ook intervenieerde hij op 6 mei 1942 bij de Bulgaarse minister van buitenlandse zaken toen hij vernam dat 4000
Joodse kinderen en hun begeleiders naar Palestina zouden mogen vertrekken. Hij pleitte ervoor ze naar een land
te sturen waar ze onder strikte controle staan, bijvoorbeeld Polen. De kinderen werden daarna inderdaad gedeporteerd.

Al-Hoesseini verbleef tot 1945 in Duitsland.


Na de Tweede Wereldoorlog vluchtte hij eerst naar Zwitserland en vervolgens naar Frankrijk.
Hier werd hij onder huisarrest geplaatst. Hij vluchtte vervolgens naar Egypte, waar hij in 1948 asiel kreeg.
Onder andere Joegoslavië vroeg na de oorlog om zijn uitlevering maar dit verzoek werd niet ingewilligd.
Van 1948 tot 1959 leidde hij een Palestijnse regering die door enkele Arabische landen werd erkend
maar geen grondgebied verkreeg (Egypte hield de Gazastrook bezet, Jordanië had de Westelijke Jordaanoever
geannexeerd en erkende al-Hoesseini's regering niet). In 1959 werd de regering door Egypte opgeheven.

Mohammad Amin Al-Hoesseini overleed in 1974 op ongeveer 79-jarige leeftijd in Libanon.
Zijn bij leven geuite wens om in Jeruzalem begraven te worden werd door de Israëlische autoriteiten niet ingewilligd.

En de Conclusie is dan?
Nazi's die Joden vermoorden en Palestijnen steunen (zoals in 1939-1940) zijn dus prima lui,
Israëlisch die Palestijnen doden (zoals nu) zijn Nazi's.
En Arabieren mogen Israëlisch op elke mogelijke manier kwetsen door ze te vergelijken met Nazi's
(die hun volk systematisch hebben getracht uit te moorden) en westerse media mogen
geen kwaad woord/beeld over de profeet uiten want dat is disrespectvol.

Maar je kunt natuurlijk zeggen dat Allah of Mohammed te zwak zijn om voor zichzelf op te komen
en je daarom geen spotprenten over hen mag maken, en als dat wel gebeurd dat je dan met geweld
en dreigement moet reageren, en over joden mag je wel spotprenten maken omdat die voor zichzelf
kunnen opkomen, maar dat lijkt mij een forse belediging voor Allah en/of Mohammed,
omdat je daarmee hun almachtigheid teniet doet en ze dus eigenlijk in je ogen niet goddelijk zijn.


Maar uiteindelijk komt het allemaal neer op het hebben van fatsoen,
ik geloof niet in Allah, de Christelijke God of welke God dan ook, en dat is mijn goed recht vindt ik,
maar als ongelovige dien ik rekening te houden met de gevoelens en het geloof van andere mensen
net als dat zij rekening moeten houden met mijn gevoelens en ongeloof.
Dat betekend niet dat je niet in discussie mag gaan over de verschillen in opvatting of geloof,
maar aan het einde moet je de mening van de ander respecteren en niet alleen blindstaren op wat je ziet
als een tekortkoming van de ander en het schofferen van de ander.
Van beide soorten spotprenten kan ik de humor niet inzien, maar om elkaar nu om tekeningen
naar de keel te vliegen vind ik ridicule en buiten enige proportie.
Liever een spotprent over een ander maken dan doden maken bij de ander hoeveel een spotprent ook kan kwetsen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

JALALABAD -  Meer dan 2000 mensen zijn zondag in de Afghaanse stad Jalalabad
de straat opgegaan om te betogen tegen de Deense cartoons over de profeet Mohammed
en tegen de film van Geert Wilders. ââ,¬Å¾Dood aan Denemarken, dood aan Hollandââ,¬Â, scandeerde de menigte.
 
De demonstranten riepen de Afghaanse regering op de banden met Nederland en Denemarken
te verbreken en de troepen die beide landen in Afghanistan hebben terug te sturen.
Nederlandse en Deense vlaggen werden verbrand.

ââ,¬Å¾We willen dat de regering de Deense en Nederlandse troepen het land uittrapt.
We willen dat onze regering alle banden verbreekt met hun regeringen.
Ze hebben onze profeet en ons geloof beledigd
ââ,¬Â, stelde een betoger.

De demonstranten eisten dat de tekenaars van de cartoons en Wilders worden berecht.
ââ,¬Å¾Als onze eisen niet worden ingewilligd zullen we meer betogingen houden en ons bedienen
van zelfmoordaanslagen tegen de buitenlanders
ââ,¬Â, verklaarde een universitair student
die deelnam aan de betoging van zondag.




Ã,©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

AARHUS - De Somalische man die vrijdagavond probeerde het huis van de Deense cartoonist
Kurt Westergaard binnen te dringen, heeft banden met de Somalische terreurgroep Al-Shabaab.
Dat meldde de Deense inlichtingendienst PET, schrijft de krant Politiken.

ââ,¬Å¾De poging tot moord op cartoonist Kurt Westergaard wordt door de PET in verband gebracht
met terrorisme
ââ,¬Â, aldus een verklaring van de dienst. ââ,¬Å¾De gearresteerde heeft nauwe banden
met de Somalische terroristische organisatie al-Shabaab en leiders van al-Qaeda in Oost-Afrika.
ââ,¬Â

Ook verdenkt de PET de man van terroristische activiteiten tijdens zijn recente verblijf in het oosten
van Afrika. ââ,¬Å¾De arrestatie is onderdeel van een langlopend onderzoek van de PET naar terreurgerelateerde
netwerken die ook aan Denemarken verbonden zijn
ââ,¬Â, aldus de inlichtingendienst, die benadrukt
dat de onderzoeken los stonden van de bedreigingen van Westergaard.

De PET loofde de manier waarop Westergaard vrijdagavond handelde.
De tekenaar vluchtte naar zijn badkamer, die tevens de beveiligde ruimte in het huis is.
Daar wist hij tijdig het alarm in te drukken. ââ,¬Å¾De veiligheidsmaatregelen die zijn ingevoerd
om Kurt Westergaard te beschermen, hebben hun doeltreffendheid bewezen
ââ,¬Â, zei PET-chef Jakob Scharf.




Ã,©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Dity

Phoe he, wat kunnen die moslims lang boos blijven zeg.
Hoe lang zijn die cartoons alweer geleden?

**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

Iwan

AARHUS - De Deense Moslim Unie heeft in de nacht van vrijdag op zaterdag met afschuw geregeerd
op de moordpoging op cartoonist Kurt Westergaard. ââ,¬Å¾Wij nemen met klem afstand van deze aanval
en van elke vorm van extremisme dat leidt tot zulke daden
ââ,¬Â, aldus een verklaring van de unie,
waar de krant Jyllands Posten over schrijft.

De 28-jarige Somaliër die probeerde het huis van Westergaard binnen te dringen had banden met
terreurnetwerk al-Shabaab. Hij zou gehandeld hebben uit wraak om de spotprent die Westergaard
enige jaren geleden maakte van de profeet Mohammed. De tekenaar beeldde de profeet af met een tulband
in de vorm van een bom. De tekening leidde, samen met elf andere cartoons, tot veel protest in de moslimwereld.

Bij de Deense Moslim Unie zijn meer dan dertig islamitische verenigingen en organisaties aangesloten.




Ã,©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Dity

Je leest en hoort geregeld dat er door Moslim-verenigingen met afschuw gereageerd wordt als er zoiets gebeurd.

Misschien zou het eens handig zijn als ze dat protest eens wereldwijd zouden laten horen zodat het duidelijk wordt dat niet elke Moslim hier achter staat en de extremisten hier eens over na kunnen gaan denken. Misschien simpel gedacht, maar alle kleine beetjes kunnen helpen
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

Iwan

Ja dat is inderdaad jammer, je ziet nooit moslims massaal de straat opgaan om te betogen
tegen terrorisme van hun eigen geloofsgenoten.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."