Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Rel om Hitler-uitspraak

Gestart door Iwan, 4 december 2008, 09:45:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

BERLIJN - Vlak voor zijn 105-ste verjaardag op vrijdag heeft Jopie Heesters
Adolf Hitler gebagatelliseerd. In een interview met het VARA-programma De wereld
draait door
, dat gisterenavond werd uitgezonden, noemde hij de dictator
een ,,aardige manââ,¬Â. ,,In elk geval voor zijn soldaten.ââ,¬Â

Zijn vrouw Simone Rethel-Heesters is woedend: ,,Mijn man kreeg de woorden
in de mond gelegd.
ââ,¬Â Heesters heeft gisteravond een verklaring naar de Duitse pers gestuurd.
,,De cynische vragen zou iemand van 105 niet meer kunnen doorzienââ,¬Â, aldus zijn echtgenote.
De VARA zou haar man hebben ââ,¬Ëœovervallenââ,¬â,,¢ met ââ,¬Ëœperfide vragenââ,¬â,,¢ naar Hitler en Stalin.


VARA-woordvoerder Maud Burgers: ,,Heesters kreeg tot vier keer toe de kans op een reactie.
We hebben hem niets in de mond gelegd.
ââ,¬Â Volgens Burgers maakte Heesters geestelijk
een fitte indruk. ââ,¬â,,¢s Werelds oudste acteur en zanger maakt zich nu echter zorgen of hij
met zijn theaterwerk door kan gaan.

Catastrofe
,,Dit is een catastrofeââ,¬Â, reageert zijn vrouw. ,,Mijn man heeft in tegenstelling tot veel collegaââ,¬â,,¢s
altijd afstand tot de bruine machthebbers bewaard.
ââ,¬Â Simone Rethel is bang dat het levenswerk
van haar man wordt vernietigd. ,,Ze proberen het leven van mijn man kapot te maken.ââ,¬Â

Vorige week klaagde Heesters voor de Berlijnse rechtbank tegen een 75-jarige Duitse historicus,
die beweert dat hij in 1941 in Dachau voor de SS zou hebben gezongen. Heesters was in het
concentratiekamp aanwezig. Over twee weken is de uitspraak.

Anders dan in Nederland, geldt Heesters in Duitsland als een superheld.
Hij treedt nog steeds op als zanger en acteur en staat op dit moment
elke avond op de bühne in Hamburg. Simone Rethel is echter pessimistisch:
,,Door de situatie van dit moment kan hij niet meer optreden.ââ,¬Â




Ã,©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Metalholic

Slecht stukje.

In de context.

Hij vroeg hoe hitler tegen hem was tijdens het optreden dat hij toen deed. Toen vond Jopie hitler dus best een aardige kerel. Verder heb ik niets over soldaten gehoord.

Onozel gelul weer eens.

attje

Vind het sowieso een beetje onzin om hier nieuws van te gaan maken. Hoe slecht Hitler ook is geweest. Voor een aantal mensen zal hij alsnog aardig zijn geweest. Heesters heeft in feite niks erg gezegd, en om daar nou al die ophef om gaan lopen maken.
In theorie is de theorie gelijk aan de praktijk, maar in de praktijk is dat niet zo

TimT

Het is algemeen bekend in de geschiedenis dat hitler met directe ontmoetingen met zijn troepen tot zelfs enkele van zijn vertrouwelingen heel goed contact kon leggen. De beelden dat hij de kinderen voor de bunker nog ziet in de slag voor Berlijn is daar een teken van. Hij kon zich vaker meer met de gewone soldaat vinden dan met een Generaal (zeker als ze kritiek gaven).
En verder is bekend dat hij een intensieve vriendschappelijke band heeft gehad met Albert Speer. Al heeft Speer zijn haagje willen redden door te getuigen in Neurenberg dat hij de Bunker wilde vergassen alleen was dit totaal onrealistisch achteraf omdat ventilatiesysteem totaal anders was dan Speer in getuigenbankje beschreef.

Iwan

De jakhalzen zijn geen echte interviewers, hun programma is gewoon een beetje keukentafelpraat.
Er worden hem dingen in de mond gelegd, zoals dat zijn carrière belangrijker was voor hem
dan de dingen die in nazi-Duitsland gebeurde destijds. Hij zegt alleen dat Hitler, voor hem,
een aardige kerel was, maar dat hij daarom nog geen goede man was. Daar is volgens mij
niets mis mee, hij geeft alleen een feit weer en doet verder geen diepere uitspraken over
Hitler als mens, behalve dat het toegeeft dat het een van de grootste misdadigers was
van de vorige eeuw.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

TimT

Er zijn toch ook mensen die tot heden ten dag gewoon Stalin als het ware gewoon aanbidden en zeggen, dat was onze sterke man. En dat was ook geen lieverdje.

Iwan

AMSTERDAM - Johannes Heesters heeft gisteravond in het Duitse programma Wetten Dass..?
de kijkers om vergeving gevraagd voor zijn uitspraak over Adolf Hitler.

In een interview met het VARA-programma De Wereld Draait Door noemde hij
de dictator anderhalve week geleden een aardige man ,,in elk geval voor zijn soldatenââ,¬Â.
Gisteravond kwam Heesters op die woorden terug: ,,Ik heb iets doms gezegd.
Ik vraag u daarvoor om vergiffenis
ââ,¬Â, zo zei hij in het live programma.

Zijn vrouw had eerder woedend laten weten dat haar man door de VARA
overvallen was met ,,perfide vragenââ,¬Â.

Heesters loste gisteren een belofte in: op zijn honderdste beloofde hij namelijk
Wetten Dass..? presentator Thomas Gottschalk dat hij over vijf jaar weer zou komen.




Ã,©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."