Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Mannen zijn Kleinzeriger dan vrouwen

Gestart door Iwan, 11 januari 2009, 03:41:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mannen zijn Kleinzeriger dan vrouwen.

Eens, ...
5 (62.5%)
Oneens, ...
3 (37.5%)
Anders.
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 6

Iwan

CiteerMannen zijn kleinzeriger dan vrouwen

Deze volkswijsheid berust op een misverstand, verklaart Peer Neeleman,
anesthesioloog en parttime verbonden aan het pijncentrum van het AZG.
Zowel mannen als vrouwen beleven pijn op dezelfde manier. Het verschil
zit in de angst: mannen zijn er banger voor. Vrouwen vinden pijn minder
erg en verdragen het daardoor beter. Volgens Neeleman stamt het verschil
uit de oertijd. Door de rol die de vrouw speelt bij de voortplanting is zij
beter voorbereid. Immers, veel vrouwen hebben elke maand last van
menstruatiepijnen. En vergeet de bevalling niet. Waarschijnlijk geeft de
taak van de vrouw haar een andere houding ten opzichte van pijn.

Er is dus een verschil in pijnbeleving, maar er is ook een duidelijk verschil in gedrag.
Alhoewel de pijngewaarwording niet significant verschillend is tussen mannen en vrouwen,
hebben vrouwen meer moed. Mannen ontwijken de pijn liever, ze stellen zich vaker aan,
worden bleek en vallen sneller flauw. Vooral bij jonge mannen is dat het geval.
Een mooi voorbeeld is de keizersnee. De man heeft dan vaak meer de aandacht
van de arts nodig dan de vrouw. De vrouw hoor je bijna niet en de man ligt met
zijn dure camera achter de arts op de grond. Daarnaast is er nog het medicijngebruik.
Wat algemeen gebruik van pilletjes en zalfjes betreft staan de vrouwen met stip
op nummer één. Mannen zien medicijnen eerder als vergif. Maar anders wordt het
als het om pijnstillers gaat. Dan is het net anders om: mannen pakken bij bijvoorbeeld
hoofdpijn veel eerder een aspirientje dan vrouwen. Vrouwen denken eerder: dit heb ik
al eens meegemaakt, dit gaat vanzelf wel over. Ook oudere mensen hebben minder
last van pijn. Elk menselijk lichaam maakt endorfine aan, dit is een natuurlijke pijnstiller.
Naarmate je ouder wordt, maakt het lichaam meer endorfine aan.
Juist bij oudere mensen is dit handig. Ze worden stijver, het lopen gaat minder makkelijk
en ze breken sneller iets. Het lichaam komt hieraan tegemoet door endorfine aan te maken.

Zijn of vind jij Mannen Kleinzeriger zijn dan vrouwen
en waar blijkt dat volgens jou uit?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik denk wel dat mannen kleinzeriger zijn dan vrouwen.
Gelukkig zijn vrouwen niet zo kleinzerig als mannen anders zou er nog maar weinig
kinderen geboren worden denk ik. Ik zou er niet aan moeten denken om een kind te baren.  :-\
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

DonWoozy

nou dan val ik niet onder die klasse mannen hoor misschien dat ik zo'n bikkel ben :p

Lejah

Ach ik weet het niet hoor. Ik ken ook hele flinke mannen!
Ik denk zelf dat het grootste verschil zit in het feit dat een vrouw met griep nog wel gewoon het eten moet klaar maken en de kinderen moet verzorgen, terwijl een man met griep dat vaak niet doet en gewoon in bed blijft liggen. Maar hoe meer huismannen er komen, des te minder dat verschil ook zal worden.

En die bevalling, laat ik eerlijk zijn, als ik mijn man had kunnen laten bevallen ipv het zelf te doen, dan zou ik dat niet erg gevonden hebben! ;D

gjk

Volgens mij is het wel om het even, vrouwen kunnen net zo goed kleinzerig zijn.

Margje

Ik ben het wel eens met de stelling....in het algemeen (dus niet in alle gevallen)...zijn mannen kleinzeriger dan vrouwen...Waarom denk je toch dat vrouwen de kinderen baren en mannen niet? Tevens als ze ziek zijn...met een verkoudheid...kunnen ze vervolgens niets meer...en wij vrouwen maar doorrennen...:)

Iwan



Citaat van: Margje op 23 september 2011, 16:36:32
Ik ben het wel eens met de stelling....in het algemeen (dus niet in alle gevallen)...zijn mannen kleinzeriger dan vrouwen...
Waarom denk je toch dat vrouwen de kinderen baren en mannen niet?
Tevens als ze ziek zijn...met een verkoudheid...kunnen ze vervolgens niets meer...en wij vrouwen maar doorrennen...:)
Ik dacht dat vrouwen bevallen ipv mannen omdat mannen het druk hebben het algemeen, terwijl vrouwen wel tijd hebben om zwanger te zijn.  ;D

Toen jij in Nederland was waren wij gelijktijdig ziek, en volgens mij was ik veel stoerder, jij liep te piepen en ik sleepte mij manmoedig door mijn verschrikkelijke pijnen heen.  :P
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Margje

Citaat van: Iwan op 23 september 2011, 16:48:49


Citaat van: Margje op 23 september 2011, 16:36:32
Ik ben het wel eens met de stelling....in het algemeen (dus niet in alle gevallen)...zijn mannen kleinzeriger dan vrouwen...
Waarom denk je toch dat vrouwen de kinderen baren en mannen niet?
Tevens als ze ziek zijn...met een verkoudheid...kunnen ze vervolgens niets meer...en wij vrouwen maar doorrennen...:)
Ik dacht dat vrouwen bevallen ipv mannen omdat mannen het druk hebben het algemeen, terwijl vrouwen wel tijd hebben om zwanger te zijn.  ;D

Toen jij in Nederland was waren wij gelijktijdig ziek, en volgens mij was ik veel stoerder, jij liep te piepen en ik sleepte mij manmoedig door mijn verschrikkelijke pijnen heen.  :P

Hmm..ik geloof dat Starlight even moet reageren hierop gezien zij er bij was en volgens mij heb jij toch een verkeerd beeld :)

carola

ligt aan de situatie,
als wij kinderen baren zijn wij het meer

Iwan

Bij de tandarts was het altijd een drama met mij....
Het tandentrekken dan.. zei dat tandarts ook nog dat ik niets kon voelen omdat het verdoofd was... uiteindelijk toch nog een dosis verdoving gekregen.
Bij het boren en vullen kreeg ik nooit een verdoving want dat doet niet echt pijn, is meer vervelend.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."