Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

John Lennon

Gestart door Iwan, 30 november 2006, 01:41:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan



Citaat van: HLN.be.
30 jaar geleden werd John Lennon vermoord

NEW YORK - Het is woensdag dertig jaar geleden dat John Lennon werd doodgeschoten voor zijn appartement in New York.
De Britse muzieklegende en vredesactivist die nu 70 jaar zou zijn, wordt over de hele wereld herdacht.

Het voormalig lid van de Britse popgroep The Beatles werd op 8 december 1980 om tien voor elf 's avonds vier keer
in zijn rug geschoten door de Amerikaan Mark David Chapman. Lennons tweede vrouw Yoko Ono was getuige van de moord
door de psychisch gestoorde Beatlesfan, die nog altijd vastzit.

In New York betonen fans woensdag eer aan Lennon vlak bij het appartementencomplex waar Lennon om het leven kwam en waar
Yoko Ono nog steeds woont. De fans komen daar ieder jaar samen op de geboortedag, 9 oktober, en de sterfdag van de ster.

Woensdag komen ook in Lennons geboorteplaats Liverpool fans samen om de dood van de muzikant te herdenken.
Yoko Ono gaf ter ere van Lennon een concert in de Japanse hoofdstad Tokio.

Vrouw van Chapman had moord op Lennon makkelijk kunnen tegenhouden
Gloria Chapman, de echtgenote van Mark Chapman, de man die op 8 december 1980 John Lennon vermoordde,
had naar alle waarschijnlijkheid haar man kunnen stoppen. Twee maanden eerder was Chapman al eens vertrokken
om zijn dodelijke missie te voltrekken. Hij begon echter te twijfelen en vloog terug naar Hawaï, waar hij aan zijn vrouw
zijn plan opbiechtte. Hij liet haar zelfs de revolver en vijf kogels zien. Omdat hij beloofde een afspraak te maken
bij een psychiater, deed Gloria Chapman niks. De afspraak werd nooit gemaakt en twee maanden later was John Lennon dood.
Gloria Chapman is overigens nog steeds getrouwd met de moordenaar van Lennon. Ze vliegt elk jaar van Hawaï naar New York
om haar man in de gevangenis te bezoeken.

In oktober 1980 vloog de manisch depressieve Chapman, die ook leed aan een zeldzame vorm van autisme en kampte met een
obsessie voor zowel John Lennon als Holden Caulfield, de anti-held uit JD Salingers Catcher in the Rye, van zijn woonplaats Hawaï
met een revolver naar Atlanta en kocht daar munitie. In Atlanta ging Chapman naar de bioscoop om de film Ordinary People te zien,
omdat hij had gehoord dat die geïnspireerd was door Catcher in the Rye. De film deed hem twijfelen aan zijn moordplannen,
en Chapman keerde onverricht ter zake weer naar Hawaï.

Liefde
"Hij vertelde dat zijn liefde voor mij hem weerhouden had om de trekker over te halen", vertelt Gloria over die eerste potentiële
moordpoging van haar man op opnames die nu voor het eerst zijn opgedoken. Chapman beloofde hulp te zoeken, maar deed dat niet
en vloog op 6 december naar New York. Hij nam een kamer in de Sheraton en schoot een dag later Lennon dood.

"Snap niet waarom ze niet naar politie stapte"
Mark Chapman zelf vindt ook dat zijn vrouw meer had moeten doen om hem tegen te houden blijkt uit andere opnames,
gemaakt drie weken na de moord: "Ik snap nog steeds niet dat ze niet naar de politie is gestapt om te vertellen dat ik
John Lennon zou gaan vermoorden.
"

44 uur seks per jaar
Chapman zit ondertussen al dertig jaar in de cel, dient om de twee jaar een verzoek in tot voorwaardelijke vrijlating,
en krijgt elk jaar bezoek van zijn Gloria, die beweert hem ook al 30 jaar trouw te zijn. Tijdens dat jaarlijks bezoek heeft Chapman
recht op 44 private "seksuurtjes" samen met zijn vrouw, buiten het bereik van camera's en bewakers.

Gloria Chapman, net als Lennons vrouw Yoko Ono overigens van Japanse afkomst, is 59 en werkt in een ziekenhuis op 15 kilometer
van Honolulu. Ze gaf haar job als reisagente op om naar eigen zeggen "iets te gaan doen waardoor ik mijn schuld ten opzichte van
de maatschappij kan inlossen.
"

Scheiding en slaag
Haar vastberandenheid om Chapman trouw te blijven is bizar omdat uit de nu uitgebrachte interviews blijkt dat die zelf wou scheiden
van Gloria. Die geeft toe dat Chapman ermee dreigde zelf de procedure in gang te zetten als ze dat zelf niet zou doen. Bovendien blijkt
uit de gesprekken dat ze vaak slaag kreeg van Mark Chapman.

Chapman zelf beweert ondertussen dat hij god gevonden heeft in de gevangenis en "de duivels in zijn hoofd verdreven heeft".
In september werd echter zijn zesde verzoek op vrijlating afgewezen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

http://www.youtube.com/v/jknynk5vny8&hl=nl_NL&fs=1?rel=0
Howard Cosell - 8 December 1980
"This, we have to say it, remember this is just a football game, no matter who wins or loses.
An unspeakable tragedy, confirmed to us by ABC News in New York City:
John Lennon, outside of his apartment building on the West Side of New York City,
the most famous, perhaps, of all The Beatles, shot twice in the back, rushed to Roosevelt Hospital,
dead ... on ... arrival"

:cry:
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."