Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Vreemde blauwe lichtbal verlicht Noorse hemel

Gestart door Iwan, 10 december 2009, 00:21:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan



Het noorden van Noorwegen kreeg vannacht een vreemd schouwspel te zien.
Een blauwe lichtbal verscheen in de lucht en schitterende verscheidene minuten aan de hemel.
Het zou volgens wetenschappers niets te maken hebben met het noorderlicht,
dat in het noorden van Scandinavië wel vaker te zien is.

De sterrenwacht kreeg dan ook veel telefoontjes van mensen die wilden weten wat die vreemde lichtstraal
veroorzaakte. Het licht kreeg de vorm van een spiraal en er leek als het een ware blauwe straal uit te schieten.
Astronoom Knut Jørgen Røed Ødegaard heeft het zelf nog nooit meegemaakt. "Ik dacht eerst aan een meteoriet,
maar daarvoor duurde het te lang
", zegt hij in de Daily Mail.

"Het zou een raket uit Rusland kunnen geweest zijn, maar dat kan ik niet garanderen."
Het spektakel duurde twee minuten en was van in Tromsö tot in Finnmark te zien.
De Russen testen wel vaker raketten boven zee.

Totto Eriksen bekeek het fenomeen vanuit Tromsö samen met zijn dochter. ,,Het was absoluut fantastisch.
Het leek wel een rondtollende raket. Het was alsof de maan over de berg kwam, maar dan anders.
"

De ontkenning van de Russen ten spijt, blijft adviseur Paal brekke van de Noorse ruimteorganisatie NTB
geloven in een mislukte lancering vanaf een van de schepen in de noordelijke wateren. Aan de hand van
de videobeelden concludeert hij dat er iets mis moet zijn gegaan met een raket. ,,Het is een beetje als een
vuurpijl zonder roertje. Die zal ook in een spiraalbeweging naar de grond gaan.
"

http://www.youtube.com/v/nHZyxsVHz4E&hl=nl_NL&fs=1&




Ã,©hln.be
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Dat zal wel weer ergens een marketing truc voor zijn, of iets te maken hebben met de klimaattop in Kopenhagen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

De Russen ontkenden iets te maken te hebben met het vreemde licht de dat woensdag in de Noorse
lucht te zien was. Nu blijkt dat Russische autoriteiten toch bezig waren met het testen van raketten.

Het Russische ministerie van Defensie gaf donderdag toe dat het met een nucleaire aangedreven
onderzeeër in de Witte Zee raketten testte. Het ministerie wilde niet reageren op de vraag of er iets
mis is gegaan tijdens het lanceren van de raket.

Lek
Militaire analist Alexander Konovalov kon uit het vreemde licht afleiden dat het wel degelijk ging om
een mislukte lancering van de Russische Bulava-raket. Het blijkt dat het ging om een brandstoflek
in de raket. Het was ook niet de eerste keer, dat er iets mis ging. Al twaalf keer eerder werd de
Bulava-raket getest, acht keer daarvan ging het mis.

De Russen melden dat er niets mis is met het ontwerp van de raket, het probleem zit hem
in het grote aantal verschillende onderdelen van de raket. Deze worden door veel aparte
bedrijven gemaakt en aangeleverd, wat het moeilijk maakt om de kwaliteit van alle onderdelen
zorgvuldig te controleren.

Probleem
Door het mislukken van de lanceringen hebben de Russen een probleem. Het Russische leger is bezig
zijn vloot onderzeeërs te vernieuwen. Maar de oude raket genaamd Sineva, is te zwaar en te groot
voor de nieuwe moderne onderzeeërs. Tegelijkertijd zijn de nieuwe Bulava-raketten nog niet klaar.
Het Russische leger zit binnenkort met gloednieuwe onderzeeërs, zonder raketten.





Ã,©elsevier.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."