Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

DNA-test om te kijken welke ziektes je (misschien) krijgt.

Gestart door Iwan, 15 oktober 2010, 23:23:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ik zou een DNA-test doen om te "voorspellen" welke ziektes ik krijg .

Eens, ....
0 (0%)
Oneens, ....
1 (100%)
Anders, namelijk .....
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 1

Iwan

Sinds tien jaar geleden de erfelijke code van de mens is ontcijferd, gaan de ontwikkelingen snel.
Tegenwoordig kun je zelfs via internet je eigen genencode 'bestellen'.
Aan de hand van deze code kan je voorspellen hoeveel kans je hebt op erfelijke vormen van kanker,
een oogziekte maar ook bijvoorbeeld op de benen van een sprinter.


Maar wil je wil je dit eigenlijk ook weten?
En als je het weet zou je dan bereid zijn om je levensstijl aan te passen om een ziekte te voorkomen?
Of kies je ervoor om je DNA-set liever niet te laten bepalen
en ben je meer van het type 'wat niet weet, wat niet deert'.


lees ook: DNA onbekend
               Aanleg DNA-Bank
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik zou echt niet willen weten voor welke 'ernstige' ziektes ik aanleg heb. Ik denk niet dat mijn leven daar beter van wordt,
eerder slechter omdat ik me dan daar ook nog mee ga bezig houden.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Lejah

Ik weet dat mijn bloed sporen vertoond van een ziekte die mijn moeder ook had. Een ongeneeslijke ziekte, niet eentje waar je aan dood gaat, maar wel een hele vervelende. Ik weet nu dat ik de ziekte kan krijgen, het hoeft niet tot uiting te komen, maar kan wel. Mijn broer heeft gelukkig die sporen niet, daar zijn we erg gelukkig mee. Hij hoeft nu niet meer bezorgd te zijn.
De ziekte is zeker in het begin erg moeilijk vast te stellen. Maar nu ik weet dat ik die ziekte kan krijgen zal er in tegenstelling tot anders wel eerder naar die ziekte gekeken worden. Dat betekent dat ontdekking van die ziekte in mijn geval veel eerder zal gebeuren dan anders. Dat betekent ook dat ik al in een heel vroeg stadium stappen kan ondernemen om de ziekte proberen te stoppen of te vertragen dmv medicijnen en therapien.
Als het komt, kan ik er niet aan ontkomen, maar ik kan er wel zoveel mogelijk aan doen. Wij hebben bij onze moeder gezien wat er kan gebeuren als de ziekte niet tijdig ontdekt wordt; daar ben ik nu voor behoed; hoewel het de ernst niet wegneemt, maar alles om het te vertragen is meegenomen.
Dus ja, mijn broer en ik zijn beiden blij dat we het hebben laten onderzoeken. Het heeft ons beiden rust gegeven.

Iwan



Citaat van: Lejah op 16 oktober 2010, 12:48:11
Ik weet dat mijn bloed sporen vertoond van een ziekte die mijn moeder ook had. Een ongeneeslijke ziekte, niet eentje waar je
aan dood gaat, maar wel een hele vervelende. Ik weet nu dat ik de ziekte kan krijgen, het hoeft niet tot uiting te komen,
maar kan wel. Mijn broer heeft gelukkig die sporen niet, daar zijn we erg gelukkig mee. Hij hoeft nu niet meer bezorgd te zijn.
De ziekte is zeker in het begin erg moeilijk vast te stellen. Maar nu ik weet dat ik die ziekte kan krijgen zal er in tegenstelling
tot anders wel eerder naar die ziekte gekeken worden. Dat betekent dat ontdekking van die ziekte in mijn geval veel eerder
zal gebeuren dan anders. Dat betekent ook dat ik al in een heel vroeg stadium stappen kan ondernemen om de ziekte
proberen te stoppen of te vertragen dmv medicijnen en therapien.
Als het komt, kan ik er niet aan ontkomen, maar ik kan er wel zoveel mogelijk aan doen. Wij hebben bij onze moeder gezien
wat er kan gebeuren als de ziekte niet tijdig ontdekt wordt; daar ben ik nu voor behoed; hoewel het de ernst niet wegneemt,
maar alles om het te vertragen is meegenomen.
Dus ja, mijn broer en ik zijn beiden blij dat we het hebben laten onderzoeken. Het heeft ons beiden rust gegeven.
Dat is inderdaad de andere kant van de medaille, je kunt je leven aanpassen/stappen ondernemen om de ziekte
te onderdrukken en eventueel te voorkomen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."