Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Serious Request 2010

Gestart door Iwan, 17 november 2010, 02:42:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan


3FM Serious Request 2010 voert actie voor de stille slachtoffers van HIV en AIDS.

Kinderen en AIDS
Zoveel kinderen zijn slachtoffer van AIDS. Niet alleen omdat ze het zelf misschien hebben opgelopen,
maar ook omdat ze hun ouders zijn verloren aan de ziekte en daardoor ineens alleen in de wereld staan.
De ziekte doodt jaarlijks twee miljoen mensen en vooral in Afrika is HIV/Aids een groot probleem.
Juist de kinderen die achterblijven zijn de stille slachtoffers. Ze raken vaak via de ouders besmet
of verliezen ouders aan de ziekte en daarmee ook de basis voor een normaal leven.
Voor deze kinderen, voor deze stille ramp, vraagt 3FM dit jaar aandacht en gaat het samen met het Rode Kruis geld inzamelen.

Kinderen en HIV
HIV/Aids doodt jaarlijks twee miljoen mensen en heeft daarmee het hoogste sterftecijfer wereldwijd.
Als gevolg van de ziekte verliezen veel kinderen hun ouders, zijn ouders niet in staat voor eigen kinderen te zorgen,
raken kinderen besmet of belanden zij op straat. Na de dood van hun ouder(s) blijven kinderen vaak alleen achter
omdat opa's, oma's, ooms, tantes of buren te arm of te oud zijn om zich over hen te ontfermen.
Vaak is het oudste kind in het gezin daarna het gezinshoofd dat belast is met de zorg voor broertjes en zusjes.

Rode Kruis grijpt in
Daar waar kinderen niet worden opgevangen door de gemeenschap, worden zij nu aan het lot overgelaten.
Het Rode Kruis ontfermt zich over deze kinderen en draagt bij in het eerste levensonderhoud, zoals eten, drinken en kleding.
De organisatie levert daarnaast psychosociale zorg en thuiszorg. Het Rode Kruis begeleidt kinderen
naar de juiste gezondheidszorginstanties en bij het consequent innemen van medicatie.

Een toekomst bieden
Het Rode Kruis wil ervoor zorgen dat deze kinderen een toekomst hebben en voorziet in scholing, in boeken, schooluniformen
en schoolgeld. Veel van de opvanggezinnen kunnen hier niet zelf voor zorgen. Meisjes moeten vaak de last dragen voor het
overgebleven gezin (de andere kinderen) en kunnen niet naar school. 3FM wil samen met het Rode Kruis zoveel mogelijk
van deze kinderen een toekomst bieden.

Het Rode Kruis kan als neutrale organisatie hulp verlenen in gebieden die voor andere organisaties niet toegankelijk zijn
en zo de meest kwetsbare mensen bereiken. Waar ook ter wereld, het Rode Kruis helpt direct.


Serious Request 2004-2010
In 2004 haalde 3FM SERIOUS REQUEST € 915.955 euro op voor de vluchtelingen in Darfur.
Sindsdien zet 3FM elk jaar een stille ramp succesvol op de kaart. Vanaf 2006 sluit Studio Brussel zich aan bij de actie.
In 2008 doet het Zweedse P3/SVT dat en in 2009 ook het Zwitserse radiostation DRS 3 samen met Schweizer Fernsehen.
Ook in Nairobi, Kenia staat sinds 2008 elk jaar een Glazen Huis.
In 2008 bracht de actie in Nederland € 5.637.937 euro op voor vluchtelingenhulp.
In 2009 (Groningen) is de Nederlandse opbrengst voor de bestrijding van malaria € 7.113.447,-.
Vanaf 18 december start de actie vanuit het Glazen Huis in Eindhoven
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl
Beelen, Ekdom en Swijnenberg in Glazen Huis

HILVERSUM - De 3FM-dj's Giel Beelen, Gerard Ekdom en Coen Swijnenberg laten zich eind dit jaar opsluiten in het Glazen Huis.
De doorzichtige studio, waarin de dj's continu radio en televisie maken zonder te eten, staat dit jaar op de Markt in Eindhoven.
Vanaf 18 december gaan de drie radiopresentatoren zes dagen lang samen met het Rode Kruis zo veel mogelijk geld inzamelen
voor kinderen in Afrikaanse aidslanden.

Als gevolg van aids verliezen veel kinderen hun ouders, zijn ouders niet in staat voor hun eigen kinderen te zorgen
en raken kinderen besmet. 3FM en het Rode Kruis willen ervoor zorgen dat zo veel mogelijk van deze kinderen
een toekomst krijgen en vragen met de zevende editie van Serious Request aandacht voor deze stille slachtoffers van aids.

Scholing
Het Rode Kruis gebruikt het geld voor onder meer scholing, boeken, schooluniformen en schoolgeld.
De hulporganisatie ontfermt zich over de kinderen en draagt bij in het eerste levensonderhoud.
Op 14 december bezoeken de drie dj's in heel Nederland scholen om over de stille slachtoffers van aids
te vertellen en ze te helpen bij inzamelingsacties.

Sinds 2004 zet 3FM zich jaarlijks in voor een stille ramp. Eerdere edities van Serious Request, waarbij het publiek tegen betaling
verzoeknummers kan aanvragen, leverden miljoenen euro's op. De opbrengst van de eerste editie ging naar vluchtelingenhulp in Darfur.

Daarna volgden succesvolle acties voor kindsoldaten in Congo, slachtoffers van landmijnen, schoon drinkwater, vluchtelingen wereldwijd
en de bestrijding voor malaria.

Deze laatste benefietactie leverde ruim 7 miljoen euro op. Het Rode Kruis maakte bekend daarvan inmiddels 4,2 miljoen euro
te hebben besteed aan het voorkomen van malaria in twaalf verschillende landen
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Leuk dat Gerard Ekdom weer in het glazen huis zit, naar hem vind ik het altijd leuk om te kijken.
Giel Beelen vind ik maar een vervelend puberaal ventje, maarja hij zit er bijna elk jaar in.
Het zal mij benieuwen of ze dit jaar meer geld ophalen dan vorig jaar in Groningen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Kim

Ik speel dit jaar gitaar om geld op te halen samen met 9 andere cursisten! :D
De gitaarjuf :D brengt het geld dan naar Eindhoven, daar woont ze in het weekend.

Iwan



Citaat van: Kim op 20 november 2010, 10:52:58
Ik speel dit jaar gitaar om geld op te halen samen met 9 andere cursisten! :D
De gitaarjuf :D brengt het geld dan naar Eindhoven, daar woont ze in het weekend.
Spelen jullie dan op straat?? *benieuwd naar het filmpje dat ervan gaat komen*
Ik denk dat ik net als vorig jaar weer heel wat af zal sms-en.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Kim

Daar komt echt geen filmpje van! :P

Iwan

Citaat van: Kim op 22 november 2010, 20:33:27
Daar komt echt geen filmpje van! :P
hoe kan ik dan controleren of het verzoekje dat ik heb aangevraagt wel echt gespeeld is?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

gjk

Ik probeer het dit jaar zeker weer te volgen op radio en tv. :tU:

Iwan



Citaat van: AD.nl
Serious Request krijgt geen donatie van regering

Slecht nieuws voor 3FM en de medewerkers van Serious Request.
De regering zal het ingezamelde bedrag niet verdubbelen.
Dit meldt RTL Boulevard. "Wij gaan dit niet verdubbelen",
zegt staatssecretaris van Buitenlandse Zaken Ben Knapen.

3FM DJ Coen Swijnenberg zag het onheil al aankomen.
"Bij de opstart van deze actie hielden we al geen rekening
met eventuele steun van de regering. In de voorgaande jaren
werd het pas in de laatste week van de actie bekend dat
de regering de opbrengst verdubbelde.
Maar als dat dit jaar uitblijft, is dat geen ramp.
"
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: Iwan op  8 december 2010, 20:09:44


Citaat van: AD.nl
Serious Request krijgt geen donatie van regering

Slecht nieuws voor 3FM en de medewerkers van Serious Request.
De regering zal het ingezamelde bedrag niet verdubbelen.
Dit meldt RTL Boulevard. "Wij gaan dit niet verdubbelen",
zegt staatssecretaris van Buitenlandse Zaken Ben Knapen.

3FM DJ Coen Swijnenberg zag het onheil al aankomen.
"Bij de opstart van deze actie hielden we al geen rekening
met eventuele steun van de regering. In de voorgaande jaren
werd het pas in de laatste week van de actie bekend dat
de regering de opbrengst verdubbelde.
Maar als dat dit jaar uitblijft, is dat geen ramp.
"
Geen Donatie van de regering of; "Wij gaan niet verdubbelen." daar zit nogal een verschil tussen.
In 2004 gaf de regering ook niets, net als in 2003, maar toen hadden ze nog geen glazen huis.
In 2005 en 2006 verdubbelde de regering het bedrag ook niet, maar schonk ze een miljoen.
In 2007 verdubbelde de regering het bedrag en in 2008 gaf de regering 2,5 miljoen, mits dat bedrag
ook werd opgehaald. In 2009 gaf de regering 3 miljoen, wat ook geen verdubbeling was. In principe
kan de regering nog zeggen dat ze net als de voorgaande jaren 2,5 á 3 miljoen schenken,
mits dat bedrag ook zonder het geld van de regering wordt opgehaald.

Dus ik wacht nog even af wat de regering gaat doen, maar als ze helemaal niets schenken zou ik dat wel
een enorme tegenvaller vinden.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl
Prinses Margriet sluit dj's op in Glazen Huis

HILVERSUM - Prinses Margriet sluit dit jaar de drie dj's van Serious Request op in het Glazen Huis in Eindhoven.
Dit heeft 3 FM bekendgemaakt. De deur van het Glazen Huis gaat zaterdagavond 18 december rond de klok
van half negen op slot.

Tot en met vrijdag 24 december zitten Giel Beelen, Gerard Ekdom en Coen Swijnenberg
zes dagen opgesloten in de tijdelijke glazen studio op de Markt in Eindhoven.

De dj's maken continu radio en televisie zonder te eten en proberen samen met het Rode Kruis
zo veel mogelijk geld in te zamelen voor aidswezen in Afrika.

Tegen betaling verzoeknummers
Sinds 2004 zet 3FM zich ieder jaar in voor een stille ramp. Eerdere edities van Serious Request,
waarbij het publiek tegen betaling verzoeknummers kan aanvragen, leverden miljoenen euro's op.

Vorige week werd bekend dat er dit jaar geen bijdrage komt van de overheid voor Serious Request.
Staatssecretaris Ben Knapen (Ontwikkelingssamenwerking) liet weten geen geld uit te kunnen trekken
voor de inzamelingsactie vanwege de grote bezuinigingen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl

3FM-dj's betreden het Glazen Huis

EINDHOVEN - Giel Beelen, Gerard Ekdom en Coen Swijnenberg zijn aangekomen bij het Glazen Huis in Eindhoven.
De 3FM-dj's betraden aan het eind van de middag hun onderkomen voor de komende zes dagen.

"Het ziet er goed uit hier", sprak Giel bij binnenkomst. "Ik heb zo'n zin in de komende dagen,
we gaan er iets heel moois van maken
", voegde Coen toe.

De plaatjesdraaiers worden door prinses Margriet opgesloten in het Glazen Huis. Ze proberen in zes dagen tijd
zoveel mogelijk geld op te halen voor aidswezen in Afrika. Tot kerstavond krijgen de dj's niks te eten en draaien ze
24 uur per dag verzoekplaatjes.

Slaapgasten
De drie dj's krijgen een aantal slaapgasten over de vloer. Bløf, dat de titelsong van Serious Request verzorgt,
is de eerste band die in het Glazen Huis blijft overnachten. De heren komen zondag naar Eindhoven.

"Slapen komt er waarschijnlijk niet van", voorspelde zanger Paskal Jakobsen. Verder trekken Guus Meeuwis,
Katja Schuurman, Dennis Weening en Willie Wartaal hun pyama aan.

Als de dj's op kerstavond het Glazen Huis verlaten, worden ze verwelkomd met een finaleshow. Ilse de Lange, Guus Meeuwis,
Alain Clark, Go Back to the Zoo, Marco Borsato en Bløf klimmen op het podium om het einde van Serious Request 2010 te vieren.

De totale opbrengst van de actie wordt op kerstavond bekendgemaakt. Vorig jaar haalden de dj's ruim 7 miljoen euro op
voor de slachtoffers van malaria. Eerder werd bekend dat de regering dit jaar geen duit in het zakje doet.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citeer
Tussenstand dag 1: € 273.745

Zondagmiddag was het tijd voor de eerste tussenstand. Maar liefst € 273.745

Serious Request staat natuurlijk garant voor heel veel gezelligheid, maar we moeten het doel natuurlijk niet vergeten.
En dat is om zo veel mogelijk geld in te zamelen voor de kinderen die hun ouders zijn verloren aan Aids.
Gelukkig is het hele land druk bezig met Serious Request en dat is ook wel te merken met zo'n eerste tussenstand!

De eerste tussenstand van SR10
Timur en Annemieke waren de gelukkigen die de DJ's de eerste envelop mocht overhandigen.
Met trillende handjes openden ze hem en kwam het hoge woord eruit:

€ 273.745,-
Ter vergelijking: in 2009 was de eerste tussenstand €244.668,-
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citeer
Meer dan miljoen euro voor Serious Request

EINDHOVEN - De teller van de actie Serious Request van 3FM stond vangmiddag op bijna 1.005.000 euro.
Dat maakten de dj's Giel Beelen, Gerard Ekdom en Coen Swijnenberg live bekend vanuit het Glazen Huis op de Markt in Eindhoven.

De tussenstand is fors hoger dan het bedrag van 706.200 euro dat tot en met de derde dag van vorig jaar werd opgehaald.
Vergeleken met maandag hebben mensen dinsdag flink hun best gedaan om geld op te halen voor Serious Request.
In een dag tijd is er bijna 511.000 euro binnengebracht.

De zevende editie van het initiatief voert dit jaar actie voor de 'stille' slachtoffers van aids. Dit zijn volgens 3FM wereldwijd
meer dan vijftien miljoen kinderen die hun ouders aan de ziekte hebben verloren. Voor hen wordt er geld ingezameld.

De dj's zijn tot en met vrijdag opgesloten in het Glazen Huis en eten gedurende de actie niet.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl
3FM-dj's passeren grens van 4,1 miljoen euro

EINDHOVEN - De benefietactie Serious Request van 3FM is vanmiddag de grens van 4,1 miljoen euro gepasseerd.
Dit is het bedrag dat vorig jaar door de Nederlandse bevolking is opgebracht, exclusief de toenmalige overheidsbijdrage
van drie miljoen euro.

Dat maakte zendercoördinator van 3FM vandaag bekend vanuit het Glazen Huis in Eindhoven.

Vorig jaar toen het Glazen Huis in Groningen stond, gaven de luisteraars van de marathonuitzending 4.113.447 euro
voor de preventie en bestrijding van malaria. Dit recordbedrag voor het Rode Kruis streefden de dolblije dj's voorbij.
Vorig jaar droeg ook de overheid drie miljoen euro bij, waardoor de actie toen ruim 7,1 miljoen euro opbracht.

Vanavond om tien uur maakt 3FM het eindsaldo van de zevende editie bekend, bestemd voor aidswezen,
en mogen de drie dj's na zes dagen weer eten.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl
Serious Request levert ruim 7,1 miljoen op

EINDHOVEN - De 3FM-dj's hebben dit jaar met Serious Request ruim 7,1 miljoen euro bij elkaar gesprokkeld.
Gerard Ekdom, Coen Swijnenberg en Giel Beelen zaten zes dagen in het Glazen Huis in Eindhoven om zoveel
mogelijk geld in te zamelen voor aidswezen in Afrika.

Serious Request leverde vorig jaar ook 7,1 miljoen euro op, maar toen droeg de regering drie miljoen bij.
Dit jaar deed de regering geen duit in het zakje en werd ruim twintigduizend euro meer opgebracht dan vorig jaar.

De grens van een miljoen euro werd dinsdag al overschreden en donderdag werd bekend dat de teller op ruim
drie miljoen stond. Vrijdagmiddag was de tussenstand ruim 4,1 miljoen euro. In 2008 bracht de actie, met steun
van de regering, 5,6 miljoen in het laatje.

Sing-along Philips
Philips kwam een cheque brengen van 225 duizend euro. De Eindhovense gloeilampenfabrikant organiseerde onder meer
een sing-along op de Markt. Hoe harder het publiek meezong met de deuntjes uit het Glazen Huis, hoe hoger de donatie
van Philips. Tweede Kamerleden zamelden ruim tweeduizend euro in.

Giel Beelen deed voor de zesde keer mee en Gerard Ekdom liet zich voor de vijfde keer vrijwillig opsluiten.
Coen Swijnenberg nam voor de tweede keer plaats in het Glazen Huis. Prinses Margriet draaide zaterdagavond
de sleutel om en Katja Schuurman, Willie Wartaal, Guus Meeuwis, Lucille Werner en Dennis Weening waren dit jaar
de slaapgasten. Bløf was de eerste complete band die een nachtje kwam slapen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."