Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

De Olympische winterspelen 2014 in Sotsji (Rusland) moeten worden geboycot

Gestart door Iwan, 7 augustus 2013, 22:28:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

De Olympische winterspelen 2014 in Sotsji moeten worden geboycot.

Eens, .....
Oneens, ....
Anders, namelijk....

Iwan



Citaat van: AD.nl
Stephen Fry doet emotionele oproep tot boycot Spelen

De Britse acteur Stephen Fry heeft woensdag een open brief op zijn website geplaatst.
Hij roept hierin de Britse premier Cameron en het Internationaal Olympisch Comité (IOC)
op tot een boycot van de Olympische Winterspelen die in 2014 in Rusland plaatsvinden.

Fry maakt zonder omhaal een vergelijking met de Olympische Spelen die in 1936 in Berlijn plaatsvonden.
'Dat de Spelen toen doorgang vonden onder een tiran die twee jaar eerder wetten liet uitvaardigen
die systematisch een minderheid in de ban deden, was een grote smet op de Olympische gedachte
', schrijft hij.
Eenzelfde situatie doet zich volgens de Britse komiek nu in Rusland voor, waar president Poetin onlangs
een aantal antihomowetten aannam. Homoseksuelen in Rusland kunnen nu worden beboet en gevangen
worden gezet als zij hun geaardheid 'promoten'.

Een boycot van de Spelen in Sotchi is daarom volgens Fry 'essentieel'. 'Hou ze in Utah, hou ze in Lillehammer,
waar ook maar ter wereld. Maar het kan niet zo zijn dat Poetin de goedkeuring krijgt van de beschaafde wereld
.'

'Ik ben een homo en ik ben een Jood', schrijft Fry. 'Mijn moeder heeft een groot deel van haar familie verloren door
het antisemitisme van Hitler. Elke keer dat er in Rusland een homoseksuele tiener zich gedwongen voelt zelfmoord te plegen,
een lesbische vrouw wordt verkracht om haar geaardheid te 'corrigeren' of homoseksuelen dood worden geslagen
terwijl de Russische politie toekijkt, huil ik. Omdat de geschiedenis zichzelf herhaalt.
'

Fry stelt dat de Olympische Spelen in Londen in 2012 'een van de mooiste momenten van zijn leven was.
Die herinnering, en die glorie voor Groot-Brittannië, zou verloren gaan als we deze Winterspelen door laten gaan.
'


De Olympische winterspelen 2014 in Sotsji (Rusland) moeten worden geboycot
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik ben niet zo voor het boycotten van sportevenementen wegens politiek, of politieke verschillen en  meningen.
Maar ik snap niet hoe de IOC de olympische spelen aan Rusland heeft kunnen toewijzen als je kijkt naar de politiek situatie daar.
En niet alleen vanwege de antihomowetgeving die Rusland heeft ingevoerd, maar ook vanwege de ondemocratische situatie daar,
de censuur die de media wordt opgelegd, de (schending) van de mensenrechten. Het IOC zou meer moeten kijken naar de situatie
in het land dan naar de hoeveel geld zo'n land bereid is om te betalen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

muisje

Van mij mag het wel worden geboycot omdat mensen die daar leven mogen niet eens uit komen voor wie ze zijn ik vind rusland steeds meer een dictatuur worden.

Iwan

Poetin heeft vorige maand wel aangegeven dat iedereen welkom is bij de Olympische Spelen, ongeacht ras, nationaliteit
of seksuele voorkeur. En dat Rusland zich aan het handvest van de Olympische Spelen, waarin staat dat discriminatie
op basis van seksuele geaardheid niet is toegestaan, zal houden. Maar in hoeverre de woorden van Poetin wat waard zijn....
Ik denk niet dat Rusland tijdens de Olympische Spelen een probleem zal maken van Homoseksuele uitingen, wanneer
de ogen van de gehele wereld op Rusland gericht zijn.

Tegen Bach van het IOC heeft Poeting hem gezegd dat er in Rusland geen discriminatie tegen homo's bestaat
en dat homoseksualiteit al sinds 1993 niet meer strafbaar is. Maar volgens mij is wel vrij duidelijk dat er in Rusland
wel degelijk discriminatie tegen homoseksuelen bestaat, ook vanuit de overheid.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

muisje

gisteren weer op t.v een docu gezien over de spelen die mensen die daar wonen hebben gewoon geen leven worden hun huize uit gezet, zitten zonder stroom en water omdat ze het nodig hebben voor de bouw.

Iwan



Citaat van: AD.nl
Petitie COC tegen olympische delegatie

Homobelangenorganisatie COC legt zich er niet bij neer dat koning Willem-Alexander, koningin Máxima, premier Mark Rutte
en minister Edith Schippers (Sport) volgende maand naar de Olympische Winterspelen in het Russische Sotsji gaan.
De beweging is een petitie gestart.

Het COC wil dat de koning en de premier niet naar Rusland gaan. Dat moet laten zien dat Nederland de 'bijzonder slechte'
mensenrechtensituatie in Rusland afkeurt, aldus de organisatie.

Het COC sprak de afgelopen dagen met premier Rutte, het Nederlandse IOC-lid Camiel Eurlings en mensenrechtenorganisatie
Amnesty International.

De Nederlandse delegatie werd afgelopen vrijdag bekendgemaakt. Het COC zei toen 'diep, diep teleurgesteld' en verbijsterd
te zijn. 'We hopen dat de Tweede Kamer hier alsnog een stokje voor steekt', verklaarde COC-voorzitter Tanja Ineke.

Russische Kritiek op Nederland
Terwijl in Nederland de discussie over de homorechten in Rusland hoog oploopt, uit dat land in een rapport forse kritiek op
de mensenrechten in ons land. Het rapport over de mensenrechten in de Europese Unie in 2013 is opgesteld door het Russische
ministerie van Buitenlandse Zaken.

Vooral de situatie van illegale migranten en asielzoekers in Nederland baart de Russen zorgen. Zo sluit Nederland buitenlanders
die geen criminelen zijn, op in detentiecentra. Ook wijzen de Russen op het kabinetsplan om illegaliteit strafbaar te stellen.

Buitenlanders die legaal in Nederland zijn, worden bovendien aanhoudend gediscrimineerd, zien de Russen.
Het rapport wijst onder meer op een toenemend aantal klachten bij antidiscriminatiebureaus en het 'Polenmeldpunt' van de PVV.

Zelfmoord
Het rapport haalt de dood aan van de Rus Aleksandr Dolmatov. Hij pleegde vorig jaar zelfmoord in een detentiecentrum in Rotterdam.
Die zaak heeft belangrijke tekortkomingen aan het licht gebracht in de Nederlandse procedures en communicatie op het gebied
van migratie en asiel, meldt het document.

Pedofielen
Rusland is ook bezorgd over de manier waarop ons land kinderen tegen pedofielen beschermt. De Russen noemen als voorbeelden
de aanpak van pedofielenvereniging Martijn en de vermeende doofpotaffaire rond de oud-topambtenaar Joris Demmink,
die is beschuldigd van misbruik. Ook de bescherming van de privacy van Nederlandse burgers is voor verbetering vatbaar,
suggereert het Russische rapport.

Rusland beklaagt zich verder over de ,,agressieve promotie van de rechten van seksuele minderheden" door de Europese Unie
en haar lidstaten. Volgens Moskou proberen andere landen homoseksualiteit en het homohuwelijk op te dringen als ,,norm en
een natuurlijk fenomeen dat steun verdient op staatsniveau
".

Volgens de Russen stuit die benadering op weerstand; niet alleen in landen die ,,traditionele waarden handhaven", maar ook in landen
die al een liberale houding hebben tegenover homoseksualiteit. De protesten in Frankrijk vorig jaar tegen het homohuwelijk vormen
daarvoor het bewijs, stelt Moskou.

Nederland en Rusland hebben een moeizaam jaar achter de rug met de ene na de andere ruzie. Zo waren er protesten tegen
Russische antihomowetten toen president Vladimir Poetin Amsterdam bezocht. Greenpeace-activisten werden opgepakt in Rusland,
waarna Nederland een zaak begon bij het Internationaal Zeerechttribunaal. In Scheveningen werd een Russische diplomaat gearresteerd,
waarna een Nederlandse gezant werd mishandeld in Moskou.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Dat de koning naar de Olympische Winterspelen in Sotsji gaat snap ik wel, gezien hij erelid van het IOC is.
Dat hij zijn vrouw en wellicht zijn kinderen meeneemt vind ik niet meer dan logisch, dat de minister van sport
ook naar Sotsji gaat begrijp ik ook. Dat de premier ook gaat daar kunnen je over discusseren, maar Nederland
stuurt ook afgevaardigen van regering naar Iran en Cuba en daar is ook het lang niet pluis met de mensenrechten.

Ik hoop dat Rutte wel de kans, als hij die krijgt, aangrijpt om wederom het ongenoegen van Nederland over
de mensenrechten in Rusland aankaart. Denk dat wanneer hij niet zo goed dat dat weinig indruk zou maken
op de Russen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."