Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Code rood vanwege windstoten

Gestart door Iwan, 28 oktober 2013, 13:03:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan



Citaat van: NOS.nl
Code rood vanwege windstoten

Het KNMI heeft vanwege de storm code rood afgegeven voor het midden, westen en noorden van het land.
Dat is een officieel weeralarm en het betekent dat er 'maatschappijontwrichtende omstandigheden' worden verwacht.

In de loop van de ochtend zijn er zeer zware windstoten, in het noordwestelijk kustgebied met snelheden
tot 130 kilometer per uur. In de rest van het gebied waar code rood geldt, worden windstoten verwacht
van 100 tot 120 kilometer per uur. Het extreme weer houdt tot zeker het begin van de middag aan.

Chaos
NOS-weerman Marco Verhoef zegt dat code rood een verkeerschaos betekent en dat bomen kunnen omvallen.
"Het kan link zijn op de weg, ook omdat vrachtwagens kunnen overhellen", zegt Verhoef. "Ik zou in elk geval fietsers
afraden om op pad te gaan bij code rood.
"

"Code rood komt niet vaak voor, het is geen dagelijkse kost", zegt Verhoef.
Vorig jaar is slechts een keer dit weeralarm gegeven, in 2011 helemaal niet en in 2010 vier keer.

Gevaarlijk weer
Code rood geldt dus voor het midden, westen en noorden. In de rest van het land geldt code geel;
dat betekent gevaarlijk weer.

Slachtoffers
In Amsterdam is een vrouw getroffen door een omvallende boom. Ze overleefde dat niet.
Ze liep over de Herengracht toen ze onder de boom terechtkwam. Ambulancemedewerkers probeerden
haar nog te reanimeren maar dat mocht niet baten. Op de Ceintuurbaan waaide een boom op een auto.
Op sommige media werd gesproken over een tweede dode, maar dat werd later ingetrokken.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik heb mij vandaag ook maar afgemeld op mijn werk.... mijn collega was al naar huis.
Misschien, als de storm rond 3uur is gaan liggen, dat ik dan nog even naar het werk
ga om de post nog even naar het postkantoor te brengen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Sensatie hier in het dorp, er is een boom op een huis gevallen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

little_mermaid

Citaat van: Iwan op 28 oktober 2013, 13:04:43
Ik heb mij vandaag ook maar gemeld op mijn werk.... mijn collega was al naar huis.
Misschien, als de storm rond 3uur is gaan liggen, dat ik dan nog even naar het werk
ga om de post nog even naar het postkantoor te brengen.

En dat kan allemaal zo maar?
Bij ons is werken, ook werken.
Of ik zou vandaag ziek moeten zijn, dat is natuurlijk een andere zaak.

Iwan

Citaat van: little_mermaid op 28 oktober 2013, 14:22:16
Citaat van: Iwan op 28 oktober 2013, 13:04:43
Ik heb mij vandaag ook maar afgemeld op mijn werk.... mijn collega was al naar huis.
Misschien, als de storm rond 3uur is gaan liggen, dat ik dan nog even naar het werk
ga om de post nog even naar het postkantoor te brengen.

En dat kan allemaal zo maar?
Bij ons is werken, ook werken.
Of ik zou vandaag ziek moeten zijn, dat is natuurlijk een andere zaak.
Ja dat kan wel, aangezien ik maar een beperkt aantal uren per week werk en ik al ver over het vereist aantal uren
van deze maand heen ben. Dus ik had wel heen kunnen gaan en dan aan het eind van de maand die uren opnemen,
maar dan is het handiger om ze nu op te nemen. De uren die je dan opneemt zijn uiteraard wel voor eigen rekening.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Om 3 uur nog even naar mijn werk geweest, maar mijn collega was ook alweer terug.
Ik had begrepen dat je er een boom op zijn huis gevallen was, maar het bleek om het huis van de buren te gaan.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

little_mermaid

Citaat van: Iwan op 28 oktober 2013, 14:58:49
Citaat van: little_mermaid op 28 oktober 2013, 14:22:16
Citaat van: Iwan op 28 oktober 2013, 13:04:43
Ik heb mij vandaag ook maar afgemeld op mijn werk.... mijn collega was al naar huis.
Misschien, als de storm rond 3uur is gaan liggen, dat ik dan nog even naar het werk
ga om de post nog even naar het postkantoor te brengen.

En dat kan allemaal zo maar?
Bij ons is werken, ook werken.
Of ik zou vandaag ziek moeten zijn, dat is natuurlijk een andere zaak.
Ja dat kan wel, aangezien ik maar een beperkt aantal uren per week werk en ik al ver over het vereist aantal uren
van deze maand heen ben. Dus ik had wel heen kunnen gaan en dan aan het eind van de maand die uren opnemen,
maar dan is het handiger om ze nu op te nemen. De uren die je dan opneemt zijn uiteraard wel voor eigen rekening.

Dan mag jij in je handjes klappen van geluk.
Zou bij ons op het werk nooit niet lukken.  Dan zijn het maar overuren, die je later eens opneemt of die je laat uitbetalen.
Een dagje vrij, moet je minstens een week op voorhand vragen.

Iwan



Citaat van: NOS.nl
Zwaarste storm sinds 1990

De storm van vandaag is de zwaarste sinds 1990. Op Vlieland is het een uur lang gemiddeld
windkracht 11 geweest en daarmee is de storm net zo hevig als die in 1990, zegt weerbureau Weerplaza.
Even is zelfs orkaankracht gemeten op Vlieland. Dat is windkracht 12.

De zwaarste windstoot werd gemeten op Lauwersoog. Die kwam uit op 152 kilometer per uur.
Volgens Weerplaza is het de zwaarste die ooit in oktober in Nederland is gemeten.
In andere maanden zijn wel hardere windstoten gemeten.

Slachtoffers
Vandaag hebben de weersomstandigheden voor zover bekend twee leven geëist.
Zeker 25 mensen raakten gewond.

Bij de storm op 25 januari 1990 waren zeventien.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Kattenhuis

Citaat van: Iwan op 28 oktober 2013, 20:28:22


Citaat van: NOS.nl
Zwaarste storm sinds 1990

De storm van vandaag is de zwaarste sinds 1990. Op Vlieland is het een uur lang gemiddeld
windkracht 11 geweest en daarmee is de storm net zo hevig als die in 1990, zegt weerbureau Weerplaza.
Even is zelfs orkaankracht gemeten op Vlieland. Dat is windkracht 12.

De zwaarste windstoot werd gemeten op Lauwersoog. Die kwam uit op 152 kilometer per uur.
Volgens Weerplaza is het de zwaarste die ooit in oktober in Nederland is gemeten.
In andere maanden zijn wel hardere windstoten gemeten.

Slachtoffers
Vandaag hebben de weersomstandigheden voor zover bekend twee leven geëist.
Zeker 25 mensen raakten gewond.

Bij de storm op 25 januari 1990 waren zeventien.

Misschien ook wel minder slachtoffers doordat veel zaken inmiddels veiliger zijn. Betere waarschuwingssystemen en ook puur geluk.

Iwan

Citaat van: little_mermaid op 28 oktober 2013, 17:12:32
Citaat van: Iwan op 28 oktober 2013, 14:58:49
Citaat van: little_mermaid op 28 oktober 2013, 14:22:16
Citaat van: Iwan op 28 oktober 2013, 13:04:43
Ik heb mij vandaag ook maar afgemeld op mijn werk.... mijn collega was al naar huis.
Misschien, als de storm rond 3uur is gaan liggen, dat ik dan nog even naar het werk
ga om de post nog even naar het postkantoor te brengen.

En dat kan allemaal zo maar?
Bij ons is werken, ook werken.
Of ik zou vandaag ziek moeten zijn, dat is natuurlijk een andere zaak.
Ja dat kan wel, aangezien ik maar een beperkt aantal uren per week werk en ik al ver over het vereist aantal uren
van deze maand heen ben. Dus ik had wel heen kunnen gaan en dan aan het eind van de maand die uren opnemen,
maar dan is het handiger om ze nu op te nemen. De uren die je dan opneemt zijn uiteraard wel voor eigen rekening.

Dan mag jij in je handjes klappen van geluk.
Zou bij ons op het werk nooit niet lukken.  Dan zijn het maar overuren, die je later eens opneemt of die je laat uitbetalen.
Een dagje vrij, moet je minstens een week op voorhand vragen.
Wij moeten inklokken met een pasje en ik moet per maand een bepaald aantal uren draaien,
de vorige maand met de storm, had ik 30 minuten te kort, maar de maand ervoor had ik 8 uur teveel gemaakt.
Dus ik verwacht niet dat ze moeilijk gaan doen, de 30 minuten die ik te kort kwam klopte bovendien ook niet,
want ik was na het roken een keer vergeten om weer in te klokken die maand, dus had er ook nog een pauze staan
van 30 minuten terwijl ik normaliter 6 minuten rook. Had ik eigenlijk zelf moeten melden zodat het bijgewerkt kon,
maar dat was ik ook vergeten. Dus ze kunnen er moeilijk over doen, omdat het mijn eigen verantwoordelijkheid is
om te klokken, maar ik heb niets gezegd over de 8 uur te veel van de maand ervoor, dus denk niet dat ze van die
30 minuten een probleem gaan maken.

Morgen schijnt het weer te gaan stormen, maar dan ben ik vrij dus maakt voor het werk niets uit.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Lejah

Met code rood hou ik de kinderen thuis van school.
Nu zitten ze ook op een school 22 km verderop, dus hoe komen ze in geval van thuis, maar toch.
Met code rood zijn ze overigens ook niet meer overal voor verzekerd. Weet niet hoe dat met werk zit.