Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Bedrijf zoekt alleen 'mensen van HOLLANDSE bodem!

Gestart door Iwan, 9 april 2014, 01:17:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan



Citaat van: AD.nl
Bedrijf zoekt alleen 'mensen van HOLLANDSE bodem!

De wervingsadvertenties van het schoonmaakbedrijf Budget Cleaning Brabant in Waalwijk zorgen voor de nodige ophef.
Via onder andere Facebook worden mensen gezocht. 'Voor onze nieuwe locatie zijn altijd op zoek naar de beste werknemers
van HOLLANDSE bodem!
', staat er. De eigenaar van het bedrijf vindt niet dat hij discrimineert en begrijpt de ophef
over zijn oproep niet.

'Ik discrimineer niet. Ik geef hen geen hoop. Ik nodig hen gewoon niet uit,' vertelt eigenaar Wesley de Laat
aan Omroep Brabant. Polen, Marokkanen of andere allochtonen komen er bij het bedrijf niet in.
'Achmed en Ali zullen vast hele goede mensen zijn, maar ik hoef hen niet', laat De Laat weten.

Bewuste keuze
De negen medewerkers die Budget Cleaning Brabant telt, zijn 'alleen maar Nederlanders',
en dat is een bewuste keuze. 'Allochtone klanten bellen ook maar een ander bedrijf,' vertelt hij aan de Volkskrant.

De Laat vindt dat te veel getalenteerde Nederlanders werkloos thuis zitten. Vandaar de personeelsadvertentie die
het schoonmaakbedrijf in regionale kranten in 'half Nederland' liet plaatsen. 'Gezocht: glazenwassers, schoonmakers
en schilders.
' Met onderaan, in vette letters: 'Wij zijn een Hollands bedrijf met Nederlandse werknemers.'

De advertentie verscheen ook in het programmaboekje van de voetbalwedstrijd RKC Waalwijk-Ajax vorige week.

Andere bedrijven zijn hypocriet
Volgens De Laat doet zijn bedrijf gewoon wat elders ook gebeurt. 'Andere bedrijven zijn hypocriet',
vertelt hij nog aan Omroep Brabant. 'Daar zeggen ze sollicitanten dat ze niet passen in het profiel van het bedrijf.
Ik ben daar op voorhand duidelijk over.
'

Zowel de lokale omroep als de Volkskrant melden dat er bij  discriminatiemeldpunt Radar Brabant een klacht
is binnengekomen over de opmerkelijke wervingsadvertentie. Een medewerkster laat weten dat het schoonmaakbedrijf
nog niet in overtreding is.

De zin in de advertentie kan volgens haar gezien worden als een feitelijke mededeling. Pas wanneer het schoonmaakbedrijf
werkelijk personeelsleden afwijst op basis van afkomst, is dat in strijd met het grondwettelijke verbod op discriminatie.

Mening uiten
'Ik mag mijn mening toch uiten?', laat De Laat nog weten. Voor de nieuwe vestiging die zijn bedrijf binnenkort opent
in Rotterdam is hij wel op zoek naar een allochtone medewerker. 'Er wonen daar veel mensen met verschillende nationaliteiten,
die willen wij de kans geven bij ons te werken in plaats van de criminaliteit in te gaan.
'

Bedreiging
Eigenaar Wesley heeft vandaag bezoek gekregen 'van vier buitenlanders' die hem bedreigden.
'Als ik nog langer te leven wilde hebben, moest ik stoppen met mijn advertenties. Gelukkig was ik niet alleen
en na wat gepraat zijn ze vriendelijk vertrokken.
' De Laat heeft wel met zijn kind uit veiligheidsoverwegingen
zijn woning tijdelijk verlaten.

De Laat zegt niets van de commotie over de advertentie waarin zijn bedrijf vraagt om 'de beste werknemers van HOLLANDSE
bodem
' te begrijpen. 'Ik adverteer al jaren in heel Brabant zo', aldus De Laat.

'Ik heb nota bene al drie allochtonen in dienst. Marokkanen met een Nederlands paspoort zijn voor mij gewoon Nederlanders.'
Budget Cleaning opent binnenkort in Rotterdam een vestiging waar allochtonen gewoon aan de slag kunnen, aldus de eigenaar.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Jaren geleden wierf de politie via een advertentie voor de Noordelijke provincies een divisiechef beheersondersteuning,
in de vacaturetekst stond dat alleen sollicitaties van vrouwen en allochtonen welkom waren....  => link

Onder een tussenkopje 'diversiteit' beschreef de politie haar voorkeursbeleid.
"De Nederlandse politie streeft naar meer diversiteit in haar top-functies. Om verschil toe te voegen en verschil te kunnen maken.
Om die reden wordt deze functie exclusief opengesteld voor vrouwelijke kandidaten en kandidaten met een allochtone achtergrond.
"

De Commissie Gelijke Behandeling stelde toen dat dat 'niet is toegestaan. Dit mag zelfs niet als deze groepen zijn
onder-vertegenwoordigd in het personeelsbestand. Ook anderen moeten kunnen solliciteren.
'

De tekst van de advertentie vond ik niet eens zo erg, zoals Wesley zelf ook al zei; 'Marokkanen met een Nederlands paspoort
zijn voor mij gewoon Nederlanders.
' Maar vanavond bij PenW kreeg ik toch de indruk dat het hem er niet zo zeer om te doen is
dat zijn werknemers Nederlands spreken, wat ik een volkomen logische eis vind en hoe ik de advertentie in eerste instantie opvatte.
Niet dat ik denk dat Wesley een racist is, maar ik kreeg ook niet de indruk dat hij de kwaliteit van de werknemer belangrijker vind
dan de afkomst van de werknemer. Wanneer iemand alleen word aangenomen omwege ras of geslacht, of om die redenen de voorkeur
krijgt over een beter gekwalificeerde sollicitant, daar heb ik grote moeite mee.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: PowNed.nl
'Discriminerende' schoonmaker fopt media

De eigenaar van het Brabantse schoonmaakbedrijf dat deze week in het nieuws kwam
vanwege de discriminerende wervingstekst op internet, zegt iedereen erin geluisd te hebben.

"We zijn een Hollands bedrijf met Nederlandse werknemers", was te lezen in de wervingsadvertentie
van het schoonmaakbedrijf. Eigenaar Wesley de Laat kan zijn geluk niet op, want naar eigen zeggen
is zijn "marketingstunt" prima gelukt. "Iedereen is erin gestonken", aldus De Laat.
"Ik heb juist een schurfthekel aan discriminatie. Ik ben geen racist. Of je nou homo bent, hetero,
moslim, islamiet, jood, maakt me geen zak uit, je bent een mens
", vertelt hij in een interview met TPO.

Zelfs de 'doodsbedreigingen' aan het adres van de schoonmaker waren onderdeel van zijn marketingstrategie.
"Ik heb vier haatmailtjes ontvangen. Daar heb ik een scherp randje en een kogel aan toegevoegd."
Volgens De Laat was alles "om maar te zorgen dat discriminatie op de werkvloer en elders publiciteit krijgt.
En in de Tweede Kamer komt, bam, explosief.
"

De haat aan discriminatie bij De Laat is ontstaan doordat hij hartpatiënt is.
"Ik kwam daardoor nergens aan de bak. Een beetje hetzelfde als bij Marokkanen of bij welke allochtoon dan ook."
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik krijg eerder het gevoel dat Wesley geschrokken is van alle ophef die er ontstaan is en dat hij nu weggezet wordt als racist.
Wanneer hij daadwerkelijk racisme aan de kaak wilde stellen dan had hij zijn optreden bij PenW daar een prima podium voor
en had hij daar kunnen 'onthullen' dat het allemaal in scene gezet was. Bij PenW had hij een veel groter publiek bereikt dan nu
via The Post Online. Ik vind het verhaal dat hij nu ophangt dan ook volkomen ongeloofwaardig.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."