Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Doodsangst om te bevallen treft één op zes vrouwen

Gestart door Iwan, 30 oktober 2007, 15:37:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

Heel wat vrouwen lijden aan tokofobie, de angst om te bevallen. Dat blijkt uit een Engelse studie.
Erger is dat daardoor de kans op een miskraam verhoogt of dat ze hierdoor geen kinderen op de wereld zet.
En dit terwijl de vrouw hopeloos verlangt naar een gezin.

Het eerste onderzoek in Engeland rond tokofobie maakte meteen duidelijk dat de symptomen
vaker voorkomen dan gedacht. Dr. Kristina Hofberg, pionier en meteen experte,
beweert dat het fenomeen één op de zes vrouwen treft, ongeacht de leeftijd, ras of culturele achtergrond.

Roekeloos
De gynaecologische studie signaleert dat één op de vijf moeders, die voor het eerst zwanger zijn,
een abnormale tot doodse schrik van de bevalling hebben.  Eén op de zeven kinderloze vrouwen
uit het onderzoek gruwen zo erg van een bevalling waardoor ze een mogelijke zwangerschap
helemaal niet zien zitten. "Hier is meer aan de hand dan enkel een bang gevoel", vertelt de gynaecologe.
"De diepe angst maakt dat sommige vrouwen letterlijk stappen nemen om de zwangerschap te onderbreken.
Ze gedragen zich zeer roekeloos door bijvoorbeeld veel alcohol of drugs te gebruiken.
Zelfs na een succesvolle geboorte is het probleem niet van de baan.
De herinnering aan de geboorte werkt nog lange tijd traumatiserend
".

Uitstel is afstel
Vrouwen laten zich steriliseren, opdat ze een bevalling nooit hoeven mee te maken.
Anderen stellen een zwangerschap steeds uit, tot aan de menopauze, wanneer het uiteindelijk
toch te laat is. Schrijnend is dat deze dames meestal graag een baby wensen.
Maar de angst voor de pijn en zelfs om te sterven, is een van de voornaamste redenen om het niet te doen.
Evenmin hebben deze vrouwen vertrouwen in de dokter of vroedvrouw.
Voorts blijkt dat zij die als kind seksueel misbruikt werden, een verhoogd risico oplopen.

Keizersnede
Wanneer deze vrouwen dan toch de moed bijeenrapen om zwanger te raken, vragen de meesten
naar een keizersnede. Dit wordt geweigerd als er zich geen problemen met de foetus voordien.
Niet elke dokter is empathisch ingesteld en tot op heden ontbreekt er nog voldoende medische literatuur.

Beroemdheden
Dat de kwaal ook beroemdheden treft, is gezien de cijfers, niet verwonderlijk.
Deze week beweerde actrice Helen Mirren op de Australische televisie dat ze aan de kwaal lijdt.
"Ik heb geen kinderen, hoewel ik er dol op ben. Over bevallingen wil ik niets horen.
Het maakt me misselijk en het lijkt me een traumatiserende ervaring.
Als dertienjarige heb ik beelden op televisie gezien en mijn moeder had zo'n slechte ervaringen,
waardoor ik er nooit iets van heb willen weten
".




©hln.be
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Wat dat betreft ben ik blij dat ik geen vrouw ben.  ;D
Ik zou het echt niet aankunnen om een kind te baren.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

XXXX

haha nee dat is ook gewoon veel te zwaar voor mannen ;D

Ik zie het niet zo tegenop eerlijk gezegd..

DonWoozy

Citaat van: XXXX op 23 juni 2008, 20:41:52
haha nee dat is ook gewoon veel te zwaar voor mannen ;D

nou maar zo gek is dat nog niet, inderdaad is dat niets voor mannen (wat overigens gelukkig is naar mijn mening ;))
maar vrouwen verdragen ook sneller zulk soort pijn daar is zelfs een keer onderzoek naar geweest!

Minnie_Mouse

Ik moet zeggen, ik was zelf wel heel bang eigenlijk voor de bevalling toen ik net rond de 5maand zat van mijn zwangerschap.
Daarna heb ik me er bij neergelegt van tja, als het komt dan komt het en dat hou je toch niet tegen dan!
Al met al heb ik een super bevalling gehad, wat ik echt vond meevallen! Ik had verwacht dat t meer pijn zou doen, en langer zou duren 9uurtjes voor een eerste, tsja das wel snel ja!

Iwan

Citaat van: Minnie_Mouse op  4 mei 2009, 01:57:29
Ik moet zeggen, ik was zelf wel heel bang eigenlijk voor de bevalling toen ik net rond de 5maand zat van mijn zwangerschap.
Daarna heb ik me er bij neergelegt van tja, als het komt dan komt het en dat hou je toch niet tegen dan!
Al met al heb ik een super bevalling gehad, wat ik echt vond meevallen! Ik had verwacht dat t meer pijn zou doen, en langer zou duren 9uurtjes voor een eerste, tsja das wel snel ja!
9 uur is voor een man veel te lang  ;D
Ik heb daar echt respect voor dat vrouwen een bevalling aankunnen.
En als ik dan wel es met een vrouw erover praat dan is het ook nog zo van;
joh was een makkie; 10 uurtjes toen was het kindje al geboren.
Ik heb dan echt zoiets van 10uur!! hoe doen ze het toch?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

DonWoozy

vorige week hoorde ik een vrouw die bevallen was binnen 2 uur!! das pas snel!!

Minnie_Mouse

Als het dr eerste was, ist zeer zeker heel erg snel ja.  Normaal duurt een eerste bevalling best wel lang, 'n vriendin van me heeft er aantal dagen over gedaan, moet er niet aan denken haha!

Maar ach, hoe je het vol houdt? Gewoon lekker t bad in ( heb k 3/4 uur in gelegen int zh. ) en nog in douche gestaan , kvond het alleen errug rot dat t huis thuis meteen vol visite was toen ik t ziekenhuis uitkwam, ik had vrijdag op zaterdag nacht al slecht geslapen, en toen ik zaterdag op zondag nacht wou gaan slapen, had ik weeend , dus ook niet geslapen ging pas tegen n uur of 01.00 u mn bed in. Khad ook bijna de gehele bevalling aan de CTG gelegen, maar die heb ik op n gegeven moment telkens naar bovengetrokken, waarna ze hem er maar hadden afgehaald omdat t geen zin meer had haha.  Tleukste blijft toch nog dat ze zeiden "Vele meiden van jouw leeftijd kunnen een voorbeeld aan je nemen, en toen zei n ander, ja , maar menig veel vrouwen ook!"

Iwan

Citaat van: XXXX op 23 juni 2008, 20:41:52
haha nee dat is ook gewoon veel te zwaar voor mannen ;D

Ik zie het niet zo tegenop eerlijk gezegd..
Inmiddels, we zijn nu 2 jaar later, ben je zwanger en ben je over 2 weken uitgerekend,
zie je er nu, het echt dichtbij is voor jou, nog steeds niet tegenop?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

gjk

Ik heb diep respect voor vrouwen die een kind moeten baren het lijkt mij geen pretje, maar je hoort wel vaak dat als het kindje eenmaal in de armen ligt van de moeder dan zijn ze alle pijn vergeten.

Margje

Ik zag er wel enorm tegen op de bevalling en had zelf de keuze gemaakt om in het ziekenhuis te bevallen. Mijn idee was dan ook als er wat mis gaat hoef ik niet nog naar het ziekenhuis. Je moet dan een eigen bijdrage betalen. Uiteindelijk tijdens het verloop van de zwangerschap kreeg ik alsnog de indicatie om in het ziekenhuis te bevallen en een eigen bijdrage had ik dan ook niet....Achteraf gezien had ik echt geluk...3 en een half uur voor een eerste bevalling...Ik kan me nog herinneren dat ik op het knopje zat te rammen dat er iemand moest komen...en deze kwam dan ook rustig aangelopen en zei dat de ontsluiting nog niet genoeg kon zijn...dat was te snel...Na veel heen en weer gekletst kwam het er op neer dat ze toch maar even gingen voelen en toen bleek het dus wel zo te zijn...zoals ik al aangaf! :) Ze waren verbaasd over de snelheid..haha

Achteraf gezien viel het mij mee..:) Direct naar de bevalling had ik zoiets...nou als het zo gaat..dan wil ik er nog wel een paar...haha

Lejah

Elke bevalling is anders.
Maar de vraag hoe een vrouw dat volhoudt, is simpel. Ze heeft gewoon geen keus!
Het zal wel moeten, je kan moeilijk halverwege zeggen: nu hoeft het niet meer hoor, ik stop...


Mijn eerste bevalling was traumatisch (34 uur). Hoezo pijn snel vergeten? Ik heb er nachtmerries van gehad, nog denk ik er niet bepaald vrolijk aan terug. Uiteindelijk kwam er toch een 2e, (na 3,5 jaar) en er stond een heel team klaar om in te grijpen zodat het niet zo vreselijk zou worden als de keer daarvoor. Toen was het wel heftig, maar in vergelijking met de vorige keer echt een eitje, lang niet zo dramatisch en lang niet zo pijnlijk, in 3,5 uur was ie er.

Lynn

Ik voel totaal geen angst. Dat kan natuurlijk wel veranderen. Maar op dit moment denk ik "ze moet er toch uit".
We zullen zien ;)

Kim

Geen moment angst gevoeld......wel paniek, maar dat was omdat ze mijn vriend en mij alleen achterlieten
in de verloskamer om te gaan lunchen terwijl ik persweeën kreeg en al 9,5 cm ontsluiting had. Nouuuu
toen lieten ze hun broodjes wel liggen, haha...

En op het moment van inleiden dacht ik....nu gaat het gebeuren, maar meer spannend dan angst.
Het zal er toch uit moeten dus je kunt je wel gek maken, maar daar schiet je toch niks mee op!

Iwan



Citaat van: Lynn op  9 oktober 2011, 12:24:15
Ik voel totaal geen angst. Dat kan natuurlijk wel veranderen.
Maar op dit moment denk ik "ze moet er toch uit". We zullen zien ;)
Heb je vlak voor of tijdens de bevalling wel last gehad van angst?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Lynn


Iwan

"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Lynn

Citaat van: Iwan op 26 februari 2012, 17:48:58


Citaat van: Lynn op 26 februari 2012, 17:45:27
Totaal niet!
Ik sta al doodsangsten uit als er een kies uit moet bij mij.  *G

Ik had er echt geen last van. Ik was er zo zat van dat ik zo lang moest wachten, dus ik ben geen moment bang geweest :)