Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Corrigerende tikken uitdelen.

Gestart door Iwan, 3 november 2007, 00:05:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Je kind een pedagogische tik geven moet kunnen

Eens, .....
5 (29.4%)
In sommige gevallen, eens......
6 (35.3%)
Neutraal/geen mening
0 (0%)
Oneens, ....
6 (35.3%)

Totaal aantal stemmen: 10

Kim

Ik zal nooit of de nimmer een corrigerende tik geven aan andermans kinderen, maar in
mijn opvoeding zal ik die zeker gebruiken! Na 3 keer waarschuwen dat ze niet met hun
vingers in de kaas van de Albert Heyn moeten graaien vind ik het wel genoeg.  *A

Metalholic

Ik als papa.

Ja een Tik is een teken van onmacht, zou het ook nooit gebruiken als middel om de discussie te stoppen.

Wat doe je met de mug die jou prikt, die sla je dood. Ben een keer gebeten door mijn dochter, wat is de reactie, dat was een Tik. Ze bijt niet meer hoor.

En tussen de tik en het bewust je kinderen slaan. Zit nog een paar hele grote stappen. Ik weet ook wel, met een flinke klap kan in mn dochter zo het ziekenhuis in werken en weet ik ook dat het tot haar volwassengebit duurt voor ze me weer bijt.

tik is voor mij meer reflex.

StarLight

ik heb van mijn moeder ooit een tik gekregen. Was inderdaad ook een reflex. Maar ik haalde het bloed onder haar nagels uit. En daardoor reageerde ze zo.
Verder heb ik nooit tikken gehad van mijn moeder. Ze huilde harder dan dat ik huilde.
Ik zelf zou het niet zo snel doen. Maar vind wel dat een corrigerende tik BIJ JE EIGEN kind best kan.
Als je maar weet wanneer het een corrigerende tik is. En wanneer het echt slaan is!
"Achter iedere traan van verdriet, schuilt een glimlach van herinnering."

gjk

ik ben het er opzich wel mee eens, ik kreeg zelf vroeger thuis ook wel eens een corrigerende tik.

Iwan

Citeer
Pedagogische tik maakt kinderen succesvoller

Het is tegenwoordig uit den boze of zelfs verboden je kind te straffen met een zogenaamde pedagogische tik.
Ten onrechte, zo meldt de Sunday Times. Want kinderen die als ze klein zijn op die manier worden bestraft,
groeien op tot succesvollere en gelukkigere volwassenen.

De harde hand
"Wie zijn kind liefheeft, spaart de roede niet". Onder dat motto hielden ouders (meestal vaders)
hun kinderen generaties lang op het rechte pad door ze te bestraffen met harde hand.

Moeilijke zoektocht
Die aanpak is geleidelijk aan in onbruik geraakt, zozeer zelfs dat de Amerikaanse psychologieprofessor
Marjorie Gunnoe, moeite had om voldoende mensen te vinden die geregeld een klap hadden gekregen.

Uiteindelijk lukte het haar toch om 2.600 personen te ondervragen, van wie een kwart nooit één klap
had gekregen en de rest wel. Dat bracht haar tot de vaststelling dat er "niet genoeg wetenschappelijke
gronden zijn om ouders de vrijheid te ontnemen hun kinderen te bestraffen zoals ze willen
".

Gevaarlijk, maar noodzakelijk
Volgens professor Gunnoe "zijn de redenen om kinderen niet fysiek te straffen onvoldoende onderbouwd
en stroken ze niet met de gegevens waarover wij beschikken. Ik beschouw het geven van klappen ook als
een gevaarlijke methode, maar er zijn situaties waarin een gevaarlijke methode noodzakelijk is.
Alleen moet er voorzichtig mee worden omgesprongen
".

Tot 11 jaar
Volgens haar onderzoek deden kinderen die af en toe een tik kregen voor hun zesde verjaardag, het als tieners
beter op school en gingen ze vaker naar de universiteit dan kinderen die met zachtere hand waren grootgebracht.

Bij kinderen die tot hun elfde klappen kregen was het resultaat minder eenduidig: zij hadden hogere
negatieve scores en waren vaker betrokken bij vechtpartijen, maar bleken academisch succesvoller te zijn.

Op die leeftijd moet het echter stoppen, want kinderen die ook als adolescenten nog slaag kregen,
gaven later wel degelijk blijk van gedragsstoortnissen.




©hln.be
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Tyz

Enige keer dat ik ooit een tik heb gekregen was van een vader bij een oppasgezin waar ik heen ging, omdat ik NIESDE AAN TAFEL. Ja ga nou weg :)

Als het echt niet anders kan zou ik het misschien doen maar ik denk dat het altijd anders kan worden opgelost.

StarLight

Mijn moeder heeft me 1 keer een tik gegeven omdat ik heel irritant bezig was :)
Ze heeft er nu nog spijt van.
Alleen ik kan er niks van herinneren.
Dus die corrigerende tik heeft geen nut gehad bij mij :D
"Achter iedere traan van verdriet, schuilt een glimlach van herinnering."

Kim

Tegenwoordig willen we dat we kinderen met een fluwelen handschoentje behandelen.
Nu ik moeder ben, blijf ik bij mijn standpunt! :P

carola

ik ga onze kind of kinderen geen corrigerende tik uitdelen, ik vind dat niet kunnen ook geen trap onder de kont. Ik zou hem of haar 2 x waarschuwen, bij de derde keer dat ik zijn of haar naam noem, gaat onze zoon of dochter even  in de hoek

Iwan



Citaat van: AD.nl
'Educatieve tik' schaadt kind permanent

Kinderen die lichamelijk worden gestraft, ontwikkelen zich minder goed. Ook kan dit het IQ,
een maat voor de intelligentie, verlagen. Dat schrijven Canadese wetenschappers vandaag.

De wetenschappers bekeken al de studies die de afgelopen 20 jaar zijn gedaan naar het slaan van kinderen.
Professor Joan Durant van de Universiteit van Manitoba stelt dat de discussie de laatste jaren te veel is gegaan
over of je een kind mag slaan en te weinig over de medische gevolgen daarvan.

Agressie
Er is inmiddels een berg wetenschappelijk bewijs dat fysiek straffen schadelijke gevolgen kan hebben, stelt zij.
Zo worden mishandelde kinderen agressief en antisociaal en hebben ze ontwikkelingsproblemen.
Verder zijn mensen die vroeger van hun ouders weleens een pak slaag kregen, vaker depressief of verslaafd.
Uit recent onderzoek komt naar voren dat de grijze stof in het menselijk brein afneemt door fysieke straffen.
Daardoor doen kinderen het minder goed bij IQ-testen.

Geen maatregelen
"Er zijn geen studies die aantonen dat er op de lange termijn positieve effecten van fysieke straffen zijn'', aldus Durant.
Ze vindt het dan ook onbegrijpelijk dat overheden niet handelen naar de uitkomsten van de onderzoeken.
"Als we een handvol studies hebben die aantonen dat je het risico op kanker kunt verminderen door elke dag
500 milligram vitamine C in te nemen, zouden we dat allemaal doen
'', betoogt Durant.
"Wij hebben meer dan 100 onderzoeken die hetzelfde laten zien voor lijfstraffen, en toch blijven we het controversieel noemen.''

Lijfstraffen voor kinderen zijn in 32 landen verboden.
In een groot deel van de wereld is het slaan van kinderen nog sociaal geaccepteerd.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Kim

Citaat van: Iwan op  9 februari 2012, 15:28:13


Citaat van: AD.nl
'Educatieve tik' schaadt kind permanent

Kinderen die lichamelijk worden gestraft, ontwikkelen zich minder goed. Ook kan dit het IQ,
een maat voor de intelligentie, verlagen. Dat schrijven Canadese wetenschappers vandaag.

De wetenschappers bekeken al de studies die de afgelopen 20 jaar zijn gedaan naar het slaan van kinderen.
Professor Joan Durant van de Universiteit van Manitoba stelt dat de discussie de laatste jaren te veel is gegaan
over of je een kind mag slaan en te weinig over de medische gevolgen daarvan.

Agressie
Er is inmiddels een berg wetenschappelijk bewijs dat fysiek straffen schadelijke gevolgen kan hebben, stelt zij.
Zo worden mishandelde kinderen agressief en antisociaal en hebben ze ontwikkelingsproblemen.
Verder zijn mensen die vroeger van hun ouders weleens een pak slaag kregen, vaker depressief of verslaafd.
Uit recent onderzoek komt naar voren dat de grijze stof in het menselijk brein afneemt door fysieke straffen.
Daardoor doen kinderen het minder goed bij IQ-testen.

Geen maatregelen
"Er zijn geen studies die aantonen dat er op de lange termijn positieve effecten van fysieke straffen zijn'', aldus Durant.
Ze vindt het dan ook onbegrijpelijk dat overheden niet handelen naar de uitkomsten van de onderzoeken.
"Als we een handvol studies hebben die aantonen dat je het risico op kanker kunt verminderen door elke dag
500 milligram vitamine C in te nemen, zouden we dat allemaal doen
'', betoogt Durant.
"Wij hebben meer dan 100 onderzoeken die hetzelfde laten zien voor lijfstraffen, en toch blijven we het controversieel noemen.''

Lijfstraffen voor kinderen zijn in 32 landen verboden.
In een groot deel van de wereld is het slaan van kinderen nog sociaal geaccepteerd.

Sorry dat ik het zeg hoor, maar dit is een logische uitkomst. Lichamelijk straffen komt in alle lagen van
de bevolking voor, maar het meeste in de gezinnen waar al een laag IQ is. Logisch dat de kinderen dan
ook een laag IQ hebben.....dat heeft niet met het straffen te maken, maar dat is genetisch bepaald.
Waardeloos onderzoek dus.

PS: ben TEGEN slaan!

Lejah

Citaat van: Kim op  9 februari 2012, 16:37:28
Citaat van: Iwan op  9 februari 2012, 15:28:13


Citaat van: AD.nl
'Educatieve tik' schaadt kind permanent

Kinderen die lichamelijk worden gestraft, ontwikkelen zich minder goed. Ook kan dit het IQ,
een maat voor de intelligentie, verlagen. Dat schrijven Canadese wetenschappers vandaag.

De wetenschappers bekeken al de studies die de afgelopen 20 jaar zijn gedaan naar het slaan van kinderen.
Professor Joan Durant van de Universiteit van Manitoba stelt dat de discussie de laatste jaren te veel is gegaan
over of je een kind mag slaan en te weinig over de medische gevolgen daarvan.

Agressie
Er is inmiddels een berg wetenschappelijk bewijs dat fysiek straffen schadelijke gevolgen kan hebben, stelt zij.
Zo worden mishandelde kinderen agressief en antisociaal en hebben ze ontwikkelingsproblemen.
Verder zijn mensen die vroeger van hun ouders weleens een pak slaag kregen, vaker depressief of verslaafd.
Uit recent onderzoek komt naar voren dat de grijze stof in het menselijk brein afneemt door fysieke straffen.
Daardoor doen kinderen het minder goed bij IQ-testen.

Geen maatregelen
"Er zijn geen studies die aantonen dat er op de lange termijn positieve effecten van fysieke straffen zijn'', aldus Durant.
Ze vindt het dan ook onbegrijpelijk dat overheden niet handelen naar de uitkomsten van de onderzoeken.
"Als we een handvol studies hebben die aantonen dat je het risico op kanker kunt verminderen door elke dag
500 milligram vitamine C in te nemen, zouden we dat allemaal doen
'', betoogt Durant.
"Wij hebben meer dan 100 onderzoeken die hetzelfde laten zien voor lijfstraffen, en toch blijven we het controversieel noemen.''

Lijfstraffen voor kinderen zijn in 32 landen verboden.
In een groot deel van de wereld is het slaan van kinderen nog sociaal geaccepteerd.

Sorry dat ik het zeg hoor, maar dit is een logische uitkomst. Lichamelijk straffen komt in alle lagen van
de bevolking voor, maar het meeste in de gezinnen waar al een laag IQ is. Logisch dat de kinderen dan
ook een laag IQ hebben.....dat heeft niet met het straffen te maken, maar dat is genetisch bepaald.
Waardeloos onderzoek dus.


Helemaal mee eens!
En daarnaast, laat ze nu maar eerst vertellen, uitleggen wat fysieke straf inhoudt. Wat is een "corrigerende tik"?
Is een corrigerende tik een pets tegen de billen van een 2 a 3 jarige, die ook nog een luiertje draagt, om zo een driftbui te willen onderbreken omdat dat peutertje gillend bij de AH op de grond ligt omdat hij geen bepaalde koekjes/snoepjes krijgt.
Of is een corrigerende tik ook met een hand uithalen tegen het gezicht/hoofd van een 8 a 9 jarige omdat hij zich in de lange rij bij de AH of bij lang wachten op de bus zich wat ongeduldig toont.
Enz enz

Waar ik het wel mee eens ben:
Als kinderen veel worden geslagen dan hebben ze vaak ook hun omstandigheden niet mee. Wat inhoudt dat ze vaak aan het overleven zijn en niet meer de energie hebben om nog te kunnen leren op school en dat ze daardoor onterecht voor dom worden aangezien.
Maar dan hebben we het mijns inziens niet meer over een corrigerende tik.

Iwan

Slaan niet, maar wel een grens aangeven, slaat een/mijn kind mij, dan sla ik terug, natuurlijk niet hard.
Maar ik ben van mening dat wanneer jij een kind op jongere leeftijd alles laat doen en je door je eigen kind
laat slaan en commanderen als een hond dat hij/zij daar op latere leeftijd problemen mee krijgt.
Hij/zij moet grenzen kennen en weten dat hij/zij niet de baas is.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Lejah

Citaat van: Sabina op 31 oktober 2012, 21:00:34
Ben niet zo voor de pedagogische tik. ...
Ben wel van stevig bij de arm pakken. Duidelijk maken dat het nu wel genoeg is.


Wist je dat stevig bij de arm pakken veel gevaarlijker is dan een tik tegen de billen?
Je staat versteld van het aantal "zondagsarmpjes" die dat stevig bij de arm pakken oplevert! Voor je het weet trek je een arm uit de kom.

Lejah

Citaat van: Sabina op 31 oktober 2012, 22:11:53
Citaat van: Lejah op 31 oktober 2012, 21:45:33
Citaat van: Sabina op 31 oktober 2012, 21:00:34
Ben niet zo voor de pedagogische tik. ...
Ben wel van stevig bij de arm pakken. Duidelijk maken dat het nu wel genoeg is.


Wist je dat stevig bij de arm pakken veel gevaarlijker is dan een tik tegen de billen?
Je staat versteld van het aantal "zondagsarmpjes" die dat stevig bij de arm pakken oplevert! Voor je het weet trek je een arm uit de kom.

Gelukkig ken ik mijn eigen kracht.

Die ouders zeggen dan op de EHBO; zo hard was het echt niet! Sommigen zijn er echt beduusd van.
Het is gewoon echt link.

Goitske

een tikje op de vingers omdat ze na weet ik hoeveel waarschuwingen weer eens aan de suikerpot zitten vind ik prima maar dat is het dan ook wel. Een kind moet je in principe met woorden aan kunnen of bijv in de hoek zetten of op een stoel, dat vinden ze veel erger!

ik begrijp wel dat mensen soms een tik tegen de billen geven uit machteloosheid

Kim

Na 1,5 jaar nog geen tik hoeven uit te delen, maar god oh god wat is hij aan het testen!
Steeds maar kijken hoe ver kan ik gaan, hoe krijg ik mijn zin? Hij staat tegenwoordig
regelmatig op de gang voor 1,5 minuut. (leeftijdsgebonden) Moet zeggen dat dit wel
goed werkt bij Lars.

Goitske

Ik vond het vroeger ook veel erger als ik verplicht op de bank moest blijven zitten ofzo is vaak veel effectiever