Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Zomer nooit zo vroeg begonnen

Gestart door Iwan, 14 april 2007, 23:33:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

Wanneer ik van binnen achter het glas, naar buiten kijk lijkt het prachtig weer, maar buiten vind ik het toch nog best wel koud.
Hopen dat we komend paasweekend lekker buiten kunnen zitten en ik heb ook wel weer zin om naar het strand te gaan eigenlijk.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl
Na het weekend zomers: plaatselijk 25 graden

De weerdiensten verwachten na het weekend mogelijk zomerse temperaturen,
maar eerst is er 's nachts nog vorst aan de grond. Het KNMI voorspelt dinsdag
en woensdag zo'n 25 graden. Ook weerbureau Weerplaza geeft aan dat 'de zomer nadert'.

Weerman Piet Paulusma gaat uit van plaatselijk 27 graden op dinsdag.

Vanaf vrijdag gaan de temperaturen in de nacht en overdag omhoog.
In het weekend wordt het waarschijnlijk boven de 20 graden.
Vanaf woensdag is er dan wel weer kans op een regen- of onweersbui.

Wordt de 25 graden aangetikt, dan mogen we volgens Weerplaza spreken van een zomerse dag.
'Het zou de eerste keer zijn dit jaar dat we een landelijke zomerse dag mogen noteren',
aldus Marco Verhoef.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl
Aan het einde van de week wordt het tropisch warm

Aan het einde van de week komt de zomer op toeren: met zon en 30 graden, meldt weerman Marco Verhoef
van Weerplaza. In het weekeinde kan het wel stevig onweren en nemen de maxima iets gas terug.

Vandaag en morgen is het normaal Hollands zomerweer. Er is wat zon, lokaal valt er een bui en het is 20
tot 23 graden. Veel dichter bij het langjarig gemiddelde kun je niet komen. Later deze week wordt
met een oostelijke wind veel warmere lucht aangevoerd.

De zon schijnt vooral donderdag volop. Dan is het 27 graden. Vrijdag en zaterdag wordt het tropisch warm:
het wordt op veel plaatsen dertig graden. Vrijdag blijft het waarschijnlijk nog wel droog,
zaterdag neemt de kans op stevige regen- en onweersbuien toe.

Onweer
Het is typisch voor de Hollandse zomer, waarin een echt warme periode meestal niet lang duurt.
Zondag kan het ook nog stevig onweren. Afhankelijk van het moment dat de buien opdoemen,
wordt of het nog echt heet, of is het al minder extreem.

Na het weekeinde neemt de kans op buien weer af, maar maandag is het allemaal nog niet zo zeker.
Er is ruimte voor zon en de kans dat het iets warmer is dan normaal is vrij groot. Dat betekent toch
dat we met de maxima al snel in de buurt van de 25 graden zitten. De algemene indruk van het zomerweer
is zo de komende twee vakantieweken helemaal niet onaardig.

Landelijk tropisch
Ook al is 2014 een van de warmste jaren ooit, dit jaar is er landelijk (in De Bilt) nog geen tropische dag gemeten,
aldus weeronline.nl.

Het ene jaar valt een tropische dag vroeger dan het andere. Vorig jaar was het landelijk al op 18 juni 30 graden,
in 1903 pas op 3 september. De laatste keer dat de 30-gradengrens helemaal werd niet werd gepasseerd, was in 1993.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl
'Kans op hittegolf neemt toe'

In de loop van volgende week wordt het zomers tot zelfs tropisch warm dankzij de toevoer van tropische lucht vanuit Noord-Afrika.
Daarmee neemt de kans op een hittegolf duidelijk toe, meldt meteoroloog Ben Lankamp van Weerplaza.

,,Zoals het er nu naar uitziet gaat na donderdag de warmtekraan helemaal open. Vrijdag wordt het gemiddeld 27 graden
met lokaal een tropische dag (30 graden) in het zuiden en zuidoosten,
" aldus Lankamp.

In het weekeinde is in veel plaatsen sprake van een tropische dag, met gemiddeld 30 of 31 graden.
,,Het spreekt voor zich dat het weerbeeld voor het grootste deel bestaat uit zonneschijn."

Onweersbui
Er zijn nog een paar zaken die roet in het eten kunnen gooien. Lankamp wijst erop dat op zeer warme dagen de atmosfeer
altijd onstabiel wordt en bestaat er een kans op een onweersbui in de namiddag of begin van de avond. Dat zal vrijdag
en vermoedelijk zaterdag nog niet zo aan de orde zijn, de lucht is dan nog tamelijk droog, maar zondag en na het weekeinde
kan dat wel gebeuren. Verder bestaat in de kustregio's op hete dagen vaak het risico op een opstekende zeewind.

Hoe lang het het hete weer aanhoudt is nog niet te zeggen. ,,Zoals het er nu naar uitziet zijn zomerse/tropische temperaturen
op vrijdag en in het weekeinde min of meer zeker. Daarna neemt de onzekerheid toe, omdat depressies van de oceaan meer invloed krijgen.
"

Om te spreken van een hittegolf, moet het tenminste vijf dagen achtereen 25 graden of meer worden,
waarbij op drie dagen ook 30 graden gehaald wordt. Voor een landelijke hittegolf geldt dan ook nog
dat dit gemeten moet worden bij het KNMI in De Bilt.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl

41 graden! Wordt het zaterdag warmste dag ooit?

De kans is aankomend weekend groot dat we de warmste dag ooit beleven. Volgens het Duitse Wetteronline
wordt het zaterdag 41 graden. Daarmee worden alle hitterecords verbroken, want sinds 1944 is het niet meer
zo warm geweest. Ook weerman Marco Verhoef van Weerplaza schat de kans groot in dat het oude record sneuvelt.

Om het vorige record te breken moet het landelijk warmer worden dan 38,6 graden. Weerman Marco Verhoef:
,,Het hangt van veel dingen af. Met de waardes die wij nu hebben sluiten we het in ieder geval niet uit.''

Woensdag is er al een dagrecord gebroken. Toen was het de warmste 1 juli sinds 1961. Om 14:20 werd er 31,7 gemeten.
Op zich is dat volgens Verhoef niet heel bijzonder. De ene keer is het de warmste dag, dan hebben we weer de meeste regen.
Maar als de termometer zaterdag inderdaad de 41 graden aantikt, dan raakt zelfs Verhoef enthousiast.

Verkoeling
De hoogste temperatuur is woensdag vooralsnog gemeten in Hoek van Holland (34,5 graden).
Dat komt omdat het waarneemstation van het KNMI daar in het duingebied staat. Doordat de ondergrond uit zand bestaat,
kan het daar op dit soort dagen relatief warm zijn. Daar komt nog bij dat de wind uit het zuidoosten waait,
waardoor de Noordzee niet tot verkoeling zorgt in Hoek van Holland.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Gisteren en vannacht had ik niet zoveel last van de warmte, terwijl ik normaliter best snel hoofdpijn enzo heb als het warm is.
Vandaag heb ik wel wat last van mijn keel, drink wel erg veel, en vanmorgen een beetje een zwaar hoofd, maar dat is nu over.

Op mijn werk, in het gemeentehuis, is het gelukkig niet zo warm, dus op het werk is het prima uit te houden voor mij. ('t is 30 graden buiten volgens mijn telefoon)
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik heb sinds deze week echt het lente gevoel, er zijn alweer wat dagen dat het beste mooi weer is en aan de mensen merken je ook dat het lente is.
De mensen zijn wat vriendelijker, iedereen flirt wat makkelijker en iedereen is wat vrolijker....
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

En het lente gevoel is weer helemaal weg.... Het lijkt wel winter buiten..... koud, hagel en zelfs natte sneeuw en dat in April.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

mary-kate

Een lente gevoel heb ik ook niet meer.
Vanmorgen eerst sneeuw en nu de zon  :-\
Life can be so beautyfull
so follow your heart

Kattenhuis

Hier ook geen lentegevoel. Gistermorgen lag hier een laag sneeuw. De hele dag daar fikse hagelbuien. :-[

Iwan



Citaat van: AD.nl
Nederland zaterdag warmste land van Europa

Nederland kan zich zaterdag opmaken voor een prachtige dag. Door de snel oplopende temperatuur zijn wij vandaag
en waarschijnlijk morgen ook nog het warmste plekje van Europa. Zelfs in Spanje is het koeler. Dat zegt Weerplaza.

Met name in het zuiden van Nederland kan het kwik snel oplopen richting de 27 graden. Op veel andere plaatsen in het land
zal het op zeker 25 graden worden met een matige zuidoostenwind. Die temperaturen worden nergens in Europa gehaald
en dat maakt Nederland koploper. In de landen rond de Middellandse Zee tikt het kwik zaterdag  temperaturen aan
van tussen de 16 en 19 graden. Italië en Griekenland blijven steken op 25 graden.

De warmte is uitzonderlijk. Normaal gesproken liggen de temperaturen in Nederland in deze periode gemiddeld rond de zeventien graden.
De ANWB verwacht door de tropische temperaturen drukte op de wegen naar stranden en attractieparken.

Weekeinde
Het mooie weer zal ook nog even aanhouden. ,,In ieder geval het hele weekeinde en maandag. Dinsdag zal het iets spannender worden.
Dan wordt het wat minder, in ieder geval voor het zuidelijke gedeelte. Daar kan wat regen vallen, wellicht met wat onweersbuien.
Woensdag is het fraaie weer er wel vanaf en kan het overal gaan regenen. De temperaturen blijven wel op niveau, ongeveer 23 graden,
maar zo fraai als het weekeinde zal het niet zijn. Maar dat past bij Nederland, drie weken droogte zul je niet snel meemaken.
''
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Willeke

Ik ben in de goeie week naar Praag geweest :P Hoorde dat het vorige week herfst was hier haha. Het weekend schijnt dan wel weer beter te worden.

Iwan



Citaat van: AD.nl
Langste hittegolf óóit en mogelijk komen daar nóg 6 dagen bij

Het zuiden en oosten van Nederland krijgen te maken met de langste hittegolf die ooit in Nederland is gemeten.
Het is in die delen van Nederland al 22 dagen achter elkaar warmer dan 25 graden Celsius. Het RIVM meldt dat
het hitteplan weer van kracht is. 

De hittegolf in Nederland begon op 12 juli in Limburg, Brabant, Gelderland en Twente.
,,Met morgen erbij komen we dus op dag 23 en hebben we de langste hittegolf sinds de meetreeksen van 1901'',
licht meteoroloog Ben Lankamp toe. ,,En als het een beetje meezit loopt deze hittegolf zaterdag, zondag, maandag,
dinsdag én woensdag nog door
'', zo voorspelt hij.

Dit betekent dat er na morgen nog zes dagen van hittegolf bij komen. ,,Pas donderdag 9 augustus zet de temperatuur
een behoorlijke stap terug, en lijkt het erop dat de zeer warme dagen voorbij zijn
'', verklaart Lankamp.
,,Vandaag en morgen gaan we ruim over de 30 graden heen.''

Dankzij de hoge temperaturen wordt vandaag het record uit 1994 geëvenaard, meldt Weeronline. In dat jaar was het
in het Limburgse Arcen heet van 10 tot en met 31 juli. Omdat het einde van de reeks warme en tropische dagen
nog niet in zicht is, staat het volgens het weerbureau vast dat er vanaf morgen een nieuw record wordt gevestigd.

Omdat het in De Bilt net niet warm genoeg was voor een aaneengesloten hittegolf, spreken we landelijk gezien
van een tweede hittegolf. Dat is alleen in 1941 en 2006 eerder gebeurd. Lankamp: ,,Dat zijn de enige twee jaren
waarin we twee landelijke hittegolven in één jaar hadden.
''

Hitteplan
Het hitteplan is afgekondigd voor de provincies Limburg, Noord-Brabant, Gelderland, Utrecht, Overijssel en Drenthe.
Volgens het KNMI loopt de temperatuur in deze delen van het land de komende dagen op naar 30 tot 35 graden.
Ook in de nacht wordt het niet veel kouder dan een graad of 20.

Volgens het RIVM zouden mensen lichamelijke inspanningen in de middag moeten beperken. Ook doen ze er verstandig aan
de woning koel te houden met zonwering, ventilators of airconditioning. Daarnaast adviseert het RIVM om voldoende te drinken,
dunne kleding te dragen en je goed te beschermen tegen de zon.

Vorige week maandag werd het hitteplan ook al 'geactiveerd', tot afgelopen zaterdag, toen het weer wat koeler werd. Critici vinden
dat het vol open deuren staat. Maar het RIVM stelt dat het hitteplan meer dan tien jaar geleden is ingevoerd naar aanleiding van
het hoge aantal doden onder ouderen. Een grote groep kwetsbare ouderen, zoals chronisch zieken en 85-plussers.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."