Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

101TV liegt boerkarepo bij elkaar

Gestart door Iwan, 6 maart 2008, 13:30:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

Citaat van: Telegraaf.nl
101TV liegt boerkarepo bij elkaar

AMSTERDAM -  Een jongerenzender van BNN en de publieke omroep heeft een film over vrouwen
in een boerka zodanig gemanipuleerd, dat het net lijkt of Amsterdammers mensen met die kleding mijden
en negeren. We worden afgeschilderd als een volk dat een huilende vrouw in een boerka laat barsten,
maar AT5 bracht het bedrog toevallig aan het licht...
 
Voor het filmpje, gemaakt door 101tv, werd een verslaggeefster in boerka de straat op gestuurd
om te kijken hoe Amsterdammers op haar reageren.

Sinaasappels
Uit de beelden blijkt dat de vrouw genegeerd wordt als ze in een boerka loopt,
maar niet als ze gewone kleding aan heeft. Dat blijkt onder meer als de vrouw,
gehuld in een boerka, een zak sinaasappels laat vallen en hierna niet geholpen wordt.
Zonder boerka is iedereen wél bereid om haar te helpen.

De Amsterdamse stadzender AT5 filmde echter toevallig de opnamen.
Daaruit blijkt dat voorbijgangers die willen helpen, worden tegengehouden door de opnameleider.

'Ontzettend pissig'
Lodewijk Asscher, loco-burgemeester van Amsterdam, was 'ontzettend pissig' na het zien
van de beelden. "Als Amsterdammer wordt mijn stad weggezet als een stad die iemand laat barsten.
Je ziet dat mensen willen helpen, maar er wordt geroepen 'doorlopen, doorlopen, opnamen'.
Er wordt een beeld geschetst alsof we in deze stad iemand niet helpen omdat ze een boerka draagt.
Dat vind ik echt fout en een behoorlijke schande
", aldus Asscher tegen AT5.

Overdreven
Paul van Keulen, hoofdredacteur van 101tv, vindt de ophef overdreven.
"Wij werken met heel jonge programmamakers en jonge programmamakers maken soms
een beetje hun eigen waarheid. Je mag hopen dat het nooit gebeurt, maar in dit geval
vind ik de waarheid voor 90 procent vertaald in dit onderwerp.
"

Volgens de hoofdredacteur zou de verslaggeefster in boerka drie uur hulpeloos hebben rondgelopen.
Pas toen AT5 toevallig ter plaatse was, gingen voorbijgangers haar helpen, verklaart Van Keulen.



Bekijk hier de reactie van de hoofdredacteur van 101tv.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Lekker stukje Nederlandse journalistiek, als er geen 'probleem' is waar we een item over kunnen maken
dan creëren we het 'probleem' zelf. Het zou dan wel weer grappig zijn geweest als Amsterdam dankzij
dit stukje kwaliteitsjournalistiek in binnen- en buitenland bekend zou worden als de stad die geen poot
uitsteekt als er een mevrouw in boerka hulp nodig heeft.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."