Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Praat in je eigen dialect.

Gestart door StarLight, 2 februari 2009, 21:55:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

StarLight

Er zullen vast wel mensen met een dialect hier zitten!
Praat hier lekker gezellig in JOU eigen Dialect.
"Achter iedere traan van verdriet, schuilt een glimlach van herinnering."

Kim

Wie hub iech ut heij? Maag iech heij lekker gaon kletse in mien eige taol?
Dat vin iech toch wel effekes super sjiek he! :D Now wat zal iech uuch uns
ffkes gaon vertelle? Murrege hub iech vreuge deenst, dus iech moot al um
haaf ach de kinnekes bezig hauwe op ut kinderdaagverblief! :P

StarLight

wa skun ja. ik wens du vele pleziir!
"Achter iedere traan van verdriet, schuilt een glimlach van herinnering."

Kim

Wit is dee Zielander allemaol aon ut zwetse? Gelukkig hubbe veer neet de taol boe al die huutsjes op moote, want daan biste wel ff bezig mit type. Binnenkort lekker vastelaovund viere. Geer Hollanders weite netuurlijk neet wat dat allemaol inhelt he? Vastelaovund is nog altied ut groetst in Mestreech auch al deenke die brabanders dat zie de biste vastelaovundsvierders zien, hehe.

TimT

kim dat is ien gonje sappig vrouwtje, daarmee sou 'k wol 10 koinders mee wulle make. maar ske 't ien vent dus dat brengt donkere regenwolken.
as; aas heur boze vriend den op de stoep stane den mot 'k moin aagie redden. nei 'k blijf liever vanuit de bosjes koike nei kim terwijl ske onder de douche stane.

DonWoozy

tim waffoe dialect mò dat wez'n? toch hin zeeuws zekur? Ennuh Kim is dat Limburgs wattajie praet?
Ik vint wè leuk hin om in mun eihun dialect te praetn. Isstur misschien nog iemand dia'à joekte op zun rik eij?
dan kank wè evun krauw'n :p en eij ok zòvee vuulte in je hosvaz'n?
Tsjoeng mun joenksie ej jen ola nog wè?

Nevyn

Dè loatste volg ik nie himmel, Don!
En, Kim! Carnaval in Moastricht is keigaaf, mar hier in Tilburg zèn de fiskes ok goed te doen! Al ins gewist?

*Ik ben niet zo goed in het Tilburgse dialect, maar omdat ik dit een enorm leuk topic vind, zal ik mijn uiterste best doen :)*

DonWoozy

dat was ok pursies du budoelieng, dat zien noe nog es egte zeeuwse woord'n en uutspraek'n

Nevyn

Moakte gij mij is nie zo nieuwsgierig!! Vertel op, menneke!

DonWoozy

- joekte op ju rik
   jeuk op je rug

- krauw'n
   krabbelen

- vuulte in je hos(vaz'n)
   onkruid in je gazon

- Tsjoeng mun joenksie ej jen ola nog wè?
   uitspraak wanneer je aan iemand vraag of hij/zij wel helemaal lekker is
   en dan in de zin van iets doen wat nergens op trekt :p

Lynn

Ik begriep er niks van.
De groningse toal is veel mooier.
Doar b'n ik van overtuugt ;)

Iwan

t Westerkertiers wordt heden ten doage nog proat deur om en bie 23.000 mìnsken.
Doarvan wonen hoast 22.000 ien Grunningen en zowat 800 ien Köllumerland.
n Groot part van e sprekers bennen de wat oldere mìnsken, woardeur t sprekersaantal ôfnimt

t Westerkertiers wordt meesttieds as de minst-Grunningse vörm van t Grunnings beschouwd
(op t Noordenvelds noa, dat toalkundeg zien zowel tot t Grunningse as tot t Drents heurt).
Tweeklanken dij as typisch Grunnings zien worden ("ai" en "ou"), kommen ien t Westerkertiers
hoast niet veur. Woar veul Grunningse dialekten de -ai bruken, het t Westerkertiers meesttieds de ie.

t Westerkertierse toalgebied wordt begrènsd deur e Drentse pervìnziegrèns ien t zuudoosten,
de Stad ien t oosten en t Rietdiep ien t noordoosten.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Tyz

Om nou hier Delfts (Haags/Rotterdams) te gaan lullen... en Fries versta ik wel maar spreek ik niet

Linda2009

ik ben niet zo goed in het gronings typen :P  Ik kan het wel praten, alleen het klinkt nergens naar :P  En dat brengt soms grote hilariteit met zich mee voor anderen :P

Kim


Kim

Ooit een paar zinnen geleerd van een vakkenvullertje bij de appie heijn! :P