Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Uri Geller

Gestart door Iwan, 29 juni 2007, 02:41:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan


Uri Geller (20 december 1946, Tel Aviv, Israël) is een televisiepersoonlijkheid
en zelfbenoemde 'paranormalist'. In de jaren 80 van de 20e eeuw verwierf hij wereldfaam
met zijn optredens, waarin hij een aantal van zijn capaciteiten tentoonspreidde, waaronder:

  • Via 'telepathie' kon hij tekeningen, die door een andere persoon waren gemaakt, 'lezen' en natekenen.
  • Zonder fysieke kracht uit te oefenen kon Geller metalen voorwerpen (vaak lepels) buigen.
  • Defecte horloges werden door hem weer op gang gebracht.
  • Hij kon kompasnaalden beïnvloeden.
  • Hij kon door mentale kracht elektronische media (tapes en disks) wissen.
  • Hij kon in enkele seconden (meestal radijs)zaadjes laten uitgroeien tot plantjes van enkele centimeters.

    Geller is verre familie van Sigmund Freud. Al op 5-jarige leeftijd ervoer hij voor het eerst zijn 'gaven',
    toen een lepel spontaan omboog en afbrak, zonder dat hij er fysiek kracht op uitoefende.
    Hij oefende deze gave door het telkens aan schoolvriendjes voor te doen.

    Vanaf 1972 kreeg Geller bekendheid in Europa. In Duitsland stopte hij, in aanwezigheid van journalisten,
    een kabelbaan, en deed hetzelfde met een lift.

    Op uitnodiging van een aantal vooraanstaande Amerikaanse wetenschappers, waaronder Apollo-14 astronaut
    Edgar Mitchell ging Geller naar de Verenigde Staten. Hij werd in een laboratorium omgeving onderworpen
    aan een aantal tests, waarvan de resultaten werden gepubliceerd in het boek The Geller Papers in 1975.

    Door aanhoudende berichten over fraude en goocheltrucs werd Geller steeds minder gevraagd
    om op te treden en in de jaren 90 was hij voor het grote publiek uit beeld verdwenen.
    In deze tijd hield hij zich voornamelijk bezig met workshops op paranormaal gebied,
    advies aan het bedrijfsleven en reclame activiteiten.

    In het begin van zijn loopbaan als "paranormalist" verklaarde Geller aanvankelijk zijn gaven afkomstig
    waren van buitenaardse wezens die hem vanaf zijn vroege jeugd bezochten. Geller vertelde ook dat hij vaak
    Ufo's waarneemt. Later verklaarde hij zijn gaven afkomstig van God.

    Er is nooit een wetenschappelijke verklaring gekomen voor zijn gaven en ondanks het feit dat hij nooit
    is betrapt op trucs, is Geller altijd omstreden geweest. Hij wordt dan ook door sceptici eerder als een
    illusionist of zelfs een charlatan, dan als een paranormaal begaafd persoon betiteld.
    Veelzeggend is ook dat Geller op aanbieders van onafhankelijk en wetenschappelijk gecontroleerd onderzoek
    naar zijn "gaven" nooit onvoorwaardelijk is ingegaan. Volgens de meeste wetenschappers zijn er dan ook
    helemaal geen gaven die verklaring behoeven.




    Geloof jij in de 'gaven' van Uri Geller en anderen dat ze metalen voorwerpen zoals bv lepels
    kunnen buigen zonder fysieke kracht op het voorwerp te kunnen uitoefenen
    en het via telepathie tekeningen die ze niet hebben gezien te kunnen natekenen?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Nevyn

Hij was een hele tijd geleden bij Jensen.. Echt heel apart..

Iwan

Ik vind dat soort dingen wel geinig om naar te kijken,
lepeltje buigen en gedachten lezen, maar ik geloof er niet in,
het is een trucje zoals goochelaars of illusionisten doen volgens mij, en niets meer.
Die shows van hem op tv (de nieuwe Uri Geller) heb ik nog nooit helemaal gezien.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: Telegraaf
Richard Stooker daagt Uri Geller uit

AMSTERDAM - 'TiTa Tovenaar' Richard Stooker wil live op televisie lepels gaan buigen.
Samen met mentalist Uri Geller...

Richard daagt Uri uit om samen hun kunsten te gaan vertonen in het programma Shownieuws.
"Dan zal blijken wie er gelijk heeft. Ook de lepels van Uri zijn geprepareerd", vertelt de goochelaar.

Het is Richards missie om Uri te ontmaskeren. "Uri is een geweldige entertainer,
maar hij heeft geen occulte krachten. Het zijn allemaal trucs.
"

Patty Brard, die ook een act deed in De Nieuwe Uri Geller, neemt het op voor de mentalist.
"Uri kan elke lepel buigen en heeft er niet, net als Richard, eentje nodig uit de feestwinkel."
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."