Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Britse muzieklegende David Bowie onverwacht overleden

Gestart door Iwan, 11 januari 2016, 08:16:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan



Citaat van: NOS.nl
Britse muzieklegende David Bowie onverwacht overleden

De Britse zanger, muzieklegende en acteur David Bowie (69) is overleden. Op zijn officiële website staat het bericht
dat hij na een strijd van 18 maanden tegen kanker is overleden in het bijzijn van zijn familie.

Zijn officiële Twitter-account meldt: "David Bowie is vredig overleden, omringd door zijn familie, na een moedige strijd
tegen kanker van 18 maanden. Hoewel veel van jullie dit verlies zullen delen, vragen wij de privacy van de familie
gedurende de periode van rouw te respecteren
".

Zijn zoon Duncan Jones zegt op Twitter. "Erg verdrietig, maar het is waar. Ik ben voorlopig offline."

Onverwacht
Zijn dood komt onverwacht. Bowie had niet bekendgemaakt dat hij ernstig ziek was. Theatermaker Ivo van Hove wist het wel,
omdat hij met Bowie aan diens muziektheatervoorstelling Lazarus werkte. Bowie vertelde hem bij het begin van de samenwerking,
in 2014, in vertrouwen dat hij leverkanker had, zei Van Hove tegen de NOS. Bowie vond dat Van Hove moest weten
waarom hij niet altijd bij de repetities kon zijn.

Het stuk ging vorige maand in New York in première. Bowie nam na afloop met Van Hove het applaus in ontvangst,
maar hij stond niemand meer te woord en handtekeningenjagers werden op afstand gehouden.

Vorig week verscheen zijn nieuwste cd Blackstar, op zijn 69ste verjaardag.
In het Groninger Museum is op dit moment een grote expositie over zijn carrière en zijn werk.

Buitenaards
Bowie, die eigenlijk David Robert Jones heet, werd op 8 januari 1947 geboren in Londen. Zijn eerste hit was het nummer Space Oddity
over astronaut Major Tom, die een ruimtewandeling maakt en losraakt van zijn ruimteschip.

Daarna wist hij steeds weer nieuwe hits te scoren, met steeds weer een andere muziek- en kledingstijl. In 1972 zei hij in een interview
bij de introductie van een nieuwe androgyne kledingstijl dat hij homo was. Vier jaar later noemde hij zichzelf biseksueel,
in de jaren tachtig noemde hij zich een hetero die altijd in de kast was gebleven.

Bowie haalde een aantal nr. 1-noteringen in de Nederlandse Top 40, zoals Under Pressure met Queen, Tonight met Tina Turner
en Dancing in the Street met Mick Jagger.

Solo haalde hij in 1983 de eerste plaats met Let's Dance. Andere hoge noteringen in de Nederlandse Top 40 waren Sound and Vision
en China Girl. Andere grote hits waren Fame en Heroes.

Film
Bowie speelde ook in tientallen speelfilms, waaronder Merry Christmas Mr. Lawrence en Absolute Beginners.
Hij speelde ook een paar keer zichzelf, zoals in Christiane F. .
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Ik ben pas sinds een paar jaar de muziek van David Bowie gaan waarderen, nummers als:
Spaceman, A Space Oddity, Heroes, The Man who Sold the World (gecoverd door Nirvana),
Golden Years, Changes, Heroes en mijn favoriete nummer van David Bowie, Life on Mars?


"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Kattenhuis

Vanavond komt om 22:40  uur een docu over hem op Nederland en daarna de film Merry Christmas Mr Lawrence (als ik het goed heb op Ned.2).
R.I.P.