Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Arib klaagt over dubbele standaard

Gestart door Iwan, 4 maart 2007, 14:55:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan



Citaat van: NRC.nl
Arib klaagt over dubbele standaard

"Sinds wanneer mogen we ons niet inzetten voor democratiseringsprocessen elders in de wereld?",
reageert het donderdag beëdigde Tweede Kamerlid Khadija Arib (PvdA) op de ontstane ophef over haar
lidmaatschap van de Conseil consultatif des droits de l'homme, een onafhankelijke adviesraad voor
de mensenrechten in Marokko.

Diverse media meldden de afgelopen dagen het lidmaatschap van Arib, die van Marokkaanse origine is.
"Alsof ik de spion ben van de Marokkaanse koning", reageert Arib verontwaardigd. Het Kamerlid klaagt
over de media die de feiten zouden verdraaien. De Wereldomroep meldde dat de raad voor de mensenrechten
van de Marokkaanse koning Mohammed VI de opdracht had meegekregen om de Marokkaanse identiteit
van migranten in Europa te verstevigen. Dat werd gisteravond nog eens herhaald in Nova.

Arib vindt de ophef niet terecht. Zij ontkent in NRC Handelsblad dat de commissie een schoothondje van
de Marokkaanse koning is. Ook vindt zij niet dat er sprake is van een loyaliteitsconflict.
"Ik ben niet loyaal aan Nederland, ik ben niet loyaal aan Marokko, maar ik ben loyaal aan mijn principes.
En dat zijn respect voor mensenrechten en vrouwenrechten,"
zegt het Kamerlid tegen de Wereldomroep.

Toen Arib in november werd benaderd om zitting te nemen in de raad, heeft ze er positief op gereageerd.
"Juist omdat dit initiatief is voortgekomen uit de werkzaamheden van een soort waarheidscommissie
in Marokko."
Arib bestrijdt dat de raad aan de leiband ligt van de Marokkaanse koning Mohammed VI.
"De voorzitter van de raad heeft zeventien jaar in de gevangenis gezeten. Hij is een soort Marokkaanse
Mandela. Ook zitten er een senator uit Frankrijk en een parlementslid uit België in de raad, evenals veel
wetenschappers uit diverse landen."
Volgens Arib onderzoeken de Marokkaans-Europese intellectuelen
de komst van een raad voor de mensenrechten naar het Franse en vooral het Spaanse model na Franco.
Naar eigen zeggen is Arib gevraagd omdat ze is begaan met de vrouwenrechten.

"Er wordt hier gemeten met een dubbele standaard", zegt Arib. Als ze zich had ingezet voor de vrouwen
in een ander Afrikaans land, of in Zuid-Amerika, had er geen haan naar gekraaid, gelooft het Kamerlid.
"Deze hele ophef is ontstaan omdat Marokko een islamitisch land is. Dan ben je opeens verdacht en niet
loyaal aan Nederland."
Ze zal niet toegeven aan de plotselinge ophef, zegt ze. "Ik blijf me inzetten voor
mijn principes, in Nederland en in Marokko."


In 1989 werd Arib overigens enkele dagen vastgehouden in een Marokkaanse politiecel,
omdat ze zich publiekelijk inzette voor de positie van Marokkaanse vrouwen. Ze kon pas
na tussenkomst van de Nederlandse minister van Buitenlandse Zaken terugkeren naar Nederland.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ze is helemaal geen lid van die raad, heeft dhr Tichelaar zelf gezegt in NOVA.
De PVDA heeft haar ontraden om plaats te nemen in die raad en gezegd dat dat niet wenselijk zou zijn.
Tichelaar; "Mevrouw Arib zou nooit in zo'n raad toetreden".

In februari 2007 werd Britta Böhler door het GroenLinks congres op de tweede plaats
op de lijst voor de Eerste Kamer gezet, met als kanttekening dat ze om in aanmerking
te komen voor de Eerste Kamer, haar Duitse nationaliteit moest opgeven.

(waarom is een dubbele nationaliteit niet wenselijk als men plaatsneemt in de eerste kamer,
maar niet voor de tweede kamer?)
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: Telegraaf.nl
Arib klaagt over dubbele standaard

DEN HAAG - De PvdA doet onderzoek naar de zitting van Tweede Kamerlid Khadija Arib
in een adviesraad voor mensenrechten in Marokko.

Als blijkt dat Arib benoemd is door de Marokkaanse koning of dat het om een onderraad van de
Marokkaanse regering gaat, moet ze de functie neerleggen, zegt PvdA-fractieleider Jacques Tichelaar.

"Wij bepalen of het wel of niet verenigbaar is", aldus Tichelaar. De PvdA heeft een vertaalbureau
ingeschakeld om de in het Arabisch opgestelde omschrijving van de werkzaamheden van Arib te vertalen.

Tichelaar zegt dat de PvdA nevenfuncties van nieuwe Kamerleden altijd checkt. Arib zat aanvankelijk
niet meer in de Kamer, trad toen toe tot de raad, maar keerde vorige week terug in het parlement.

Het gerucht dat ze in opdracht van de Marokkaanse koning de Marokkaanse identiteit in Europa
moet versterken, doet Arib af als onzin. Ze acht haar werkzaamheden goed verenigbaar met het
Kamerlidmaatschap.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Nog geen 2 dagen geleden zat ze volgens meneer Tichelaar helemaal niet in die raad,
en nu gaan ze onderzoek plegen naar de zitting van mevrouw Arib in de raad?  ???

De PVDA had beter eerst onderzoek kunnen doen, voordat ze mevrouw Arib benoemden.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: Elsevier.nl
PVV krijgt steun VVD in kwestie Kamerlid Arib

Het spoeddebat dat de PVV heeft aangevraagd in de kwestie rondom de advieswerkzaamheden
van Tweede Kamerlid Khadija Arib (PvdA) gaat door.

Dat meldt de PVV aan elsevier.nl. Dankzij de steun van de VVD heeft de aanvraag voor het spoeddebat
de benodigde dertig stemmen. Het spoeddebat moet nog officieel worden toegewezen;
daar krijgt de partij donderdag duidelijkheid over.

PVV-leider Geert Wilders liet zaterdag aan elsevier.nl weten dat PvdA-Kamerlid Khadija Arib
haar lidmaatschap van een werkgroep van de Conseil Consultatif des Droits de l'Homme in Marokko
moet opgeven. Doet zij dat niet, dan moet zij haar Kamerlidmaatschap neerleggen, vindt de PVV.

De Conseil Consultatif des Droits de l'Homme is officieel een onafhankelijke adviesraad voor
de mensenrechten in Marokko. De vraag is echter of deze raad wel echt zo onafhankelijk is.
De commissieleden zouden zijn benoemd door en direct rapporteren aan de Marokkaanse koning Mohammed VI.

Twijfels
Arib zelf is niet van plan haar werkzaamheden voor de Marokkaanse raad neer te leggen, omdat die volgens
haar wel degelijk onafhankelijk is. Niet alleen Wilders en VVD hebben hier hun twijfels over, ook Aribs eigen
partij is hier niet zeker van.

PvdA-fractievoorzitter JacquesTichelaar laat alle, in het Arabisch geschreven, stukken over de werkgroep
waarin Arib zit nu vertalen. Als blijkt dat het Kamerlid op wat voor een manier dan ook banden met de
Marokkaanse Koning of regering heeft, is volgens Tichelaar sprake van ongewenste belangenverstrengeling
en moet ze van de PvdA uit de adviescommissie stappen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: Nieuwnieuws.nl
'Arib kan advieswerk blijven doen'

PvdA-Kamerlid Arib kan haar advieswerk voor de Raad voor de Mensenrechten in Marokko voortzetten.

PvdA-fractievoorzitter Tichelaar gaat ervan uit dat dit de conclusie zal zijn van het onderzoek
dat de fractie instelde naar het 'bijbaantje' van Arib.

Tichelaar zei dinsdagavond in het televisieprogramma Pauw & Witteman dat dit onderzoek bijna klaar is.
De VVD en de PVV willen een spoeddebat over het advieswerk van Arib. Deze partijen denken dat dit
niet verenigbaar is met haar werk als Tweede Kamerlid.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Diezelfde meneer Tichelaar wist 3 dagen geleden nog te vertellen dat mevr. Arib nooit zo toetreden tot zulk een raad.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl
Khadija Arib gekozen tot nieuwe Kamervoorzitter

Khadija Arib (PvdA) is woensdagavond gekozen als nieuwe voorzitter van de Tweede Kamer. De strijd ging tussen
de Kamerleden Khadija Arib (PvdA), Martin Bosma (PVV), Ton Elias (VVD) en Madeleine van Toorenburg (CDA).
Er moest maar liefst vier keer gestemd worden tot de definitieve winnaar bekend werd.

Bij de eerste ronde kreeg geen enkele kandidaat de meerderheid van de stemmen, dus moest er opnieuw gestemd worden.
Arib won de eerste ronde. Ook bij de tweede en derde ronde kwam er geen definitieve winnaar uit de bus.
Pas bij de vierde stemronde - waarbij alleen op Arib en Elias kon worden gestemd - werd bekend wie de nieuwe Kamervoorzitter wordt.

De bijzondere vergadering begon woensdagmiddag om 14.00 uur. De Kamerfracties konden ieder vragen stellen aan de vier kandidaten.
Aan elk van hen was een bepaalde spreektijd toebedeeld. Na een half uur pauze konden de kandidaten de vragen beantwoorden,
en beargumenteren waarom juist hij of zij de beste kandidaat voor het voorzitterschap zou zijn.

'Nepparlement'
Arib had zich voor de tweede keer kandidaat gesteld voor het voorzitterschap. Bij de vorige voorzittersverkiezing verloor Arib
van Anouchka van Miltenburg (VVD), die opstapte wegens kritiek op haar functioneren, vooral in de nasleep van de Teeven-deal.
De liberaal kreeg onder meer verwijten van met name D66 omdat ze niet ingreep bij de uitdrukking 'nepparlement'.
Zo'n term kan volgens Arib niet in de Kamer ,,waar iedereen is gekozen'', zo zei ze begin deze maand in een interview in Buitenhof.

PVV'er Geert Wilders reageerde toen via Twitter: ,,Een Kamervoorzitter met een dubbele nationaliteit die de vrijheid v meningsuiting
om zeep wil helpen? #nepkandidaat
''. Arib beseft dat de PVV niet op haar zal stemmen, omdat ze ook Marokkaanse is.
Maar haar familie werkt al ,,vier generaties lang keihard'' in Nederland, aldus Arib. Het is triest als mensen niet op hun kwaliteiten
worden afgerekend maar op hun afkomst, zo zei de PvdA'er voor haar verkiezing.

Ook nu reageert Wilders op Twitter:


'Ontroerd'
Haar eerste reactie op de verkizing was woensdagavond kort. ,,Ik ben een beetje ontroerd'', zei Arib direct na het in ontvangst nemen
van de voorzittershamer van de Tweede Kamer. Daarom zag ze van een langer betoog af. Ze zal een Kamervoorzitter zijn voor iedereen,
zei ze, die zich met volle overtuiging zal inzetten en zal ,,ingrijpen waar nodig''.

Ze prees haar medekandidaten. ,,Het vraagt heel veel moed om je nek uit te steken en je te kandideren.
Het brengt heel veel met zich mee, ook aan publiciteit, ook negatieve.
'' Later op de avond geeft ze een persconferentie.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Er waren 4 kandidaten waaruit de kamer kon kiezen:
Martin Bosma (PVV), de beste keuze mijns inziens, goede dossierkennis, goede debatleider, humor, hij is al 6 jaar ondervoorzitter. Nadeel: PVV-er
Madeleine van Toorenburg (CDA), prima keuze, maakte een goede indruk als voorzitter van de parlementaire enquêtecommissie over het mislukken van de Fyra.
Ton Elias (VVD), heeft ervaring in het leiden van debatten, doet dat redelijk. Nadeel: VVD-er, de VVD is een regeringspartij, levert de premier en de voorzitter van de eerste kamer.
Khadija Arib (PvdA), heeft een dubbele nationaliteit, is niet van onbesproken gedrag, hoewel haar familie al 4 generaties in keihard werkt in Nederland spreekt ze geen perfect Nederlands en haar Engels schijnt ook niet erg geweldig te zijn.

Snap niet dat de 2 minst geschikte kandidaten, Elias en Arib, in de 4de ronde de twee overgebleven kandidaten waren. Belachelijk dat vriend en vijand het er over eens zijn de
Bosma de beste keuze zou zijn, maar dat hij het uiteindelijk niet wordt. (waarschijnlijk omdat hij PVV-er is)

Ik had Bosma wel als Kamervoorzitter Wilders tot de orde willen zien roepen. Nu krijgen we een Wilders die ongetwijfeld constant op de dubbele nationaliteit  van de voorzitter
van de 2de kamer blijft hameren en van een nep-parlement blijft spreken. (denk dat bij groep Wilders de champagnekurken wel gepopt hebben)
Ik verwacht dat mevrouw Arib het maximaal 6 maanden volhoud, en dan neem ik nog een ruime marge.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Arib blijft waarschijnlijk voorzitter en in tegenstelling tot mijn eerdere overtuiging deed ze het toch wel erg goed en vindt haar Nederlands nu toch beter dan ik had verwacht.
Ik zat behoorlijk fout met mijn oordeel wat ik over mevrouw Arib had, zou een prima keuze zijn als ze zou aanblijven als kamervoorzitter.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."