Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

The Beach Boys

Gestart door Iwan, 29 april 2007, 23:56:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

The Beach Boys was een Amerikaanse band die in 1961 werd opgericht door de broers
Brian Wilson, Dennis Wilson en Carl Wilson, hun neef Mike Love en schoolvriend Al Jardine.

Leider van de band was Brian Wilson, die ook de meeste liedjes schreef en die vooral
vanaf de derde lp ook een begenadigd producer bleek te zijn. Eind 1964 besloot de verlegen Brian
om niet langer live op te treden en zich meer op het schrijven van nummers en het produceren
te richten. Zijn vervanger in de liveband was Bruce Johnston. Murry Wilson werd ontslagen,
waarmee de artistieke vrijheid voor Brian compleet werd. Naarmate hij de mogelijkheden
van de studio meer ontdekte schreef hij complexere muziek, die hij liet spelen door
de beste studiomuzikanten. De andere leden van de groep voegden later de vocalen toe.

Toen in 1965 The Beatles het album Rubber Soul uitbrachten was dit voor Brian de inspiratie
voor Pet Sounds, dat in 1966 verscheen en onlangs door het tijdschrift "Rolling Stone Magazine"
werd uitgeroepen tot op-twee-na-beste album ooit. Dit album, dat voor die tijd voor popmuziek
ongekend complexe muziek en persoonlijke teksten bevatte, werd ontvangen met lovende recensies
maar verkocht in Amerika slechter dan de vorige albums. In Europa nam de populariteit
van The Beach Boys er echter flink door toe, en voor het eerst hadden The Beatles
serieuze concurrentie in de hitparades. De latere single Good Vibrations,
waarvan de opnames zes maanden duurden in zes verschillende studio's, werd een grote hit.

Aangemoedigd door dit succes vatte Brian het plan op voor een album dat Pet Sounds
in alle opzichten zou overtreffen. Samen met tekstschrijver Van Dyke Parks
en een keur aan sessiemuzikanten werkte Brian in de studio aan dit album, Smile geheten,
terwijl de band op tournee was. Uren aan muziek werden opgenomen maar slechts weinig nummers
werden echt afgemaakt. De negatieve reacties van de andere Beach Boys op de teksten
van Van Dyke Parks en de ongekend complexe muziek maakten dat Brian de zin in het project verloor.
Wanneer in 1967 The Beatles hun album Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band uitbrachten,
nota bene geïnspireerd door Pet Sounds, betekende dit de definitieve nekslag.
Smile werd officieel afgelast en Brian raakte in een zware depressie.

Vanaf 1976 ging het met de band verder bergafwaarts, ondanks of misschien juist dankzij
de terugkeer van Brian, die kortstondig onder therapeutische begeleiding stond van Eugene Landy.
Met veel bombarie, de 'Brian's Back' campagne, werd Brians terugkeer in de band aangekondigd.
Brian kon de hoge verwachtingen echter niet waarmaken. Echt goede albums werden er
daarna niet meer gemaakt, en het enige artistieke hoogtepunt uit deze periode is Dennis Wilsons
soloalbum Pacific Ocean Blue. Dennis Wilson verdronk in 1983, voordat zijn tweede album
Bamboo af was. Brian Wilson raakte in de ban van de omstreden psychiater Eugene Landy,
die in 1982 opnieuw werd benaderd om Brian te helpen. Landy zou echter diens hele leven
gaan beheersen. In 1988 verscheen Brian Wilsons eerste solo-album, waar Landy
als medesongschrijver aan mee zou hebben gewerkt. Een dieptepunt was verder de rechtszaak
die Mike Love aanspande tegen Brian Wilson over achterstallige auteursrechtenvergoedingen.

Het allerlaatste Beach Boys-album zou Stars and Stripes, Vol. 1 uit 1996 worden,
waarop oude successen werden gezongen door beroemde countryzangers en de Beach Boys
alleen de achtergrondvocalen verzorgden. Carl Wilsons overlijden aan kanker in 1998
betekende het definitieve einde voor de groep. Mike Love en Al Jardine touren tegenwoordig
elk met een eigen band waarmee ze vooral oude successen ten gehore blijven brengen.
Brian Wilson werkt sinds 1988 solo. Gesteund door zijn begeleidingsband, met daarin
onder andere de leden van de Wondermints, werd Smile alsnog afgemaakt.
Tijdens een succesvolle Europese tournee in 2004 werd Smile integraal live opgevoerd.
Eind dat jaar verscheen het album ook op cd.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Tears in the Moning
Tears  in the morning
They ain't gonna tell me what to do
No no those tears I know they're just a warnin'
Reminding me I'm missing you

You moved out up to Europe
You packed your warmth and you took your soul
Well I hope you do what you're damn sure of
A lonely bed here takes on the cold

Lose a wife change my life we're not together
A canceled future well it's hard on me
Gone you're gone are you gone forever
Hope you love the baby I'm never gonna see

And I've got tears in the morning
They ain't gonna tell me what to do
No no those tears I know they're just a warnin'
Reminding me I'm missing you

Well you know I lit a candle
It's in my heart now where it glows
Day and night feel my light it's gonna stand till
My heart believes in what you chose

I won't let nobody
Carry this load for me
Guess I keep a hold on my sorrow
I've got to feel now all that you see

And I've got tears in the morning
They ain't gonna tell me what to do
No no those tears I know they're just my warnin'
Reminding me I'm missing you
I've still got tears (tears)
tears (tears) in the mornin'
They ain't gonna tell me what to do
No no those tears I know they're just my warnin'
Reminding me I'm missing you
I'm missing you
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."