Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

CIA probeerde Castro te vermoorden

Gestart door Iwan, 26 juni 2007, 20:26:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

WASHINGTON - De Amerikaanse inlichtingendienst benaderde de maffia in de jaren zestig om
de Cubaanse president Fidel Castro te laten vermoorden. Dit moest gebeuren in een 'gangster-achtige actie'.
Dit bleek uit dinsdag gepubliceerde CIA-documenten, die ongeveer 25 jaar intern beleid blootleggen.

De documenten staan bij de CIA bekend als de 'familiejuwelen'. Honderden pagina's over onder meer
pogingen tot moord, spionage en ontvoeringen van de dienst of uit naam van de dienst zijn onthuld
voor de gewone burger.




Ã,©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Niet echt nieuws dat de CIA Castro wilde vermoorden en samenwerkten met de maffia,
maar dat ze het nu zelf toegeven verbaasd mij wel.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Fidel Castro is niet van plan "zich vast te klampen aan zijn functie"
en hij wil "jongere personen niet in de weg staan", zo schrijft hij in een brief die gisteren
op de Cubaanse televisie is voorgelezen. Het is de eerste keer dat "el commandante" gewag maakt
om op te stappen als leider van Cuba.

Plaats aan jongeren
"Mijn belangrijkste plicht is niet om mij aan mijn functie vast te klampen en nog minder om jongere personen
in de weg te staan, maar om mijn ervaring en ideeën aan te dragen waarvan de bescheiden waarde voortkomt
uit uit het uitzonderlijke tijdsvak waarin mij vergund is geweest te leven
", aldus de 81-jarige Cubaanse leider,
die zijn land wegens ziekte al een jaar en vier maanden niet meer actief bestuurt.

Commandante
Fidel Alejandro Castro Ruz (Birán, 13 augustus 1926) is de belangrijkste leider van Cuba
(zijn officiële ambten zijn President van de Staatsraad en President van de Ministerraad);
ook is hij de hoogste militaire bevelhebber waaraan hij de titel Comandante ontleent.
Vanaf de Cubaanse revolutie van 1958-1959 die de toenmalige pro-Amerikaanse overheid
en regering van dictator Fulgencio Batista omverwierp, staat hij in dat land aan de macht.

Raul
Van 1959 tot 1976 was hij eerste minister van de republiek Cuba, sinds 2 december 1976 is hij president.
Zijn vijf jaar jongere broer Raúl Castro wordt als zijn belangrijkste opvolger beschouwd.
Na een zware operatie van Castro heeft deze sinds 31 juli 2006 tijdelijk de macht overgenomen.

Rijke boerenzoon
Castro werd geboren op een suikerplantage als zoon van een welgestelde boer.
Hij kreeg zijn opleiding aan jezuïetenscholen. In 1945 ging hij rechten studeren aan de universiteit van Havana,
waar hij in 1950 afstudeerde. Tussen 1950 en 1952 werkte hij op een klein advocatenkantoor.
Het was zijn bedoeling om voor de Ortodoxy-partij mee te doen aan de parlementsverkiezingen van 1952,
maar die werden afgelast na de geslaagde staatsgreep van generaal Batista tegen de regering van Carlos Prío Socarrás.
Castro daagde Batista voor de rechter vanwege schending van de grondwet, maar dit liep op niets uit.

Santiago
Daarop organiseerde Castro een gewapende aanval op de Moncadakazerne in Santiago de Cuba.
Meer dan tachtig van zijn mannen kwamen om het leven en hijzelf werd gevangengenomen.
Een rechtbank veroordeelde hem tot vijftien jaar cel.
Onderdeel van zijn slotpleidooi was "La historia me absolverá" ("De geschiedenis zal mij vrijspreken"),
een speech waarin hij zijn daden verdedigde en zijn politieke standpunten uitlegde.
Als gevolg van een generaal pardon kwam hij in mei 1955 vrij,
waarna hij in ballingschap ging in Mexico en de Verenigde Staten.

Che
Samen met een aantal andere ballingen vormde hij de Revolutionaire Beweging van de 26ste juli
en keerde hij terug naar Cuba. Bij de eerste aanval, op 2 december 1956 in Oriente, overleefden
slechts twaalf van de tachtig, onder wie zijn broer Raül Castro, Che Guevara en Camilo Cienfuegos.
Ze trokken zich terug in de bergen van de Sierra Maestra, van waaruit ze een guerrillaoorlog begonnen
tegen het bewind. De beweging kreeg steun onder de bevolking en breidde zich uit tot zo'n 800 man.
Op 1 januari 1959 ontvluchtte Batista Cuba en nam de beweging Havana in.
Castro werd op 16 februari 1959 premier van Cuba en op 3 december 1976 president.

Raketcrisis
De spanningen tussen Castro en de Verenigde Staten liepen hoog op tijdens de Cubaanse raketcrisis van 1962,
die de Verenigde Staten en de Sovjet-Unie bijna tot een confrontatie brachten. Chroesjtsjov kwam op het idee
raketten in Cuba te plaatsen als afschrikking tegen een nieuwe invasie van de Verenigde Staten.
Tijdens de Koude Oorlog werden vele geheime en dodelijke aanvallen tegen Cuba uitgevoerd,
om zo het land (en zijn regering) te verzwakken. In 1971 voerden anticastristen financieel gesteund
door de CIA, een varkensgriepvirus in Cuba binnen. De helft van de Cubaanse varkensstapel moest
ingeënt worden om de ziekte te beperken. In 1981 doodde een epidemie van dengue 188 personen.
Na een internationaal onderzoek bleek dat de ziekte door de Amerikanen was veroorzaakt.

Paus
De Cubacrisis van oktober 1962 liep goed af, maar in de jaren daarna ondersteunde de CIA niettemin
meerdere plannen om Castro te liquideren. Paus Johannes XXIII excommuniceerde Castro op 3 januari 1962,
in de ijdele hoop de katholieke Cubanen tegen hem op te zetten. Castro zelf had het katholicisme al eerder
afgezworen. De Cubaanse regering nationaliseerde bedrijven, confisqueerde bezittingen van buitenlanders
en vaardigde wetten uit die de arbeiders steunden. Sinds het bewind van Castro hebben ongeveer één miljoen
Cubanen hun land verlaten, en dit om politieke of economische redenen.

Veel vrouwen & kinderen
Op 12 oktober 1948 trouwde Fidel Castro met zijn eerste vrouw Mirta Diaz-Balart, zij kregen een zoon,
Fidelito, in 1949. Slechts 6 jaar later, in 1955, scheidde Castro van Diaz-Balart. In de jaren daarna
heeft Castro zeven kinderen verwekt bij drie andere vrouwen. Dalia Soto del Valle, een minnares van Castro,
baarde vijf zonen: Antonio, Alejandro, Angel, Alexis en Alex.
Een andere zoon, Jorge Angel Castro, is geboren in de jaren '50, zijn moeder is onbekend.

Alina
Zijn enige dochter, Alina Fernández Revuelta, is ook in de jaren vijftig geboren,
haar moeder is Natalia Revuelta. Met haar heeft Castro tijdens zijn eerste huwelijk een affaire gehad.
Vermomd als een Spaanse toeriste ontvluchtte deze dochter in 1993 Cuba en vroeg politiek asiel aan
in de Verenigde Staten. Zij is een fel tegenstandster van haar vader en het door hem geleide bewind.




©hln.be
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Het gaat dus erg slecht met Castro anders zou hij nooit erover denken om afstand te doen van zijn functie,
uiteraard blijft hij na de aanstelling van een jongeren kloon, broertje Raül, de hoogste autoriteit in Cuba,
zoals Poetin in Mother Russia. Hopelijk, maar erg onwaarschijnlijk, zal het voor de Cubanen eindelijk
wat beter worden als Castro is opgestapt. Er is nu dan wel gratis gezondheidszorg en scholing
(scholing is erg belangrijk in zulke landen, want kinderen zijn goed te vormen en te indoctrineren),
maar ook veel armoede, geen persvrijheid, recht om je te organiseren in vrije vakbondenen
geen vrijheid van meningsuiting of een afwijkende mening en kon je al worden opgepakt en vastgezet
als je een armband draagt met het woord Cambio. (verandering)
Heel misschien kunnen al die miljoenen vluchtelingen, of een deel ervan, dan ooit weer een keer naar huis.

Wellicht dat er ooit nog eens democratie komt in Cuba, maar niet voor Fideltje Castro dood is,
want het zou maar eens gebeuren dat er democratie komt als hij nog leeft,
dan zou hij kunnen worden aangeklaagt voor alle (politieke) moorden en martelingen
die hij op zijn naam heeft staan.

Als hij zichzelf helemaal terugtrekt kan hij wel fijn gaan genieten van zijn 'zuur verdiende' 700miljoen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

De jongere zus van de Cubaanse leider Fidel Castro, Juanita Castro, heeft begin jaren zestig
samengewerkt met de Amerikaanse geheime dienst CIA. Ze zei dat in een televisieprogramma
in de Amerikaanse stad Miami waar ze haar boek 'Fidel, Raul, mijn broers, de geheime geschiedenis'
presenteerde. Het boek is samen met de Mexicaanse journaliste Maria Antonieta Collins geschreven.

Teleurgesteld
De inmiddels 76-jarige Juanita Castro woont al sinds 1964 in Miami. Ze was aanvankelijk enthousiast
over de revolutie van 1959, maar raakte snel diep teleurgesteld over het dictatoriale optreden van haar
oudere broer. Ze zei zo veel onrecht te hebben gezien dat ze besloot tegenstanders van het regime
te helpen of te verbergen.

Op verzoek van de CIA werkte ze van 1961 tot haar vertrek in 1964 naar de Verenigde Staten
samen met de Amerikaanse dienst.

Ze sprak broer Fidel niet meer sinds het overlijden van hun moeder in 1963 en broer Raul niet meer
sinds kort voor haar vertrek naar de VS. De inmiddels 83-jarige Fidel Castro heerste over het eiland
tot hij vorig jaar zijn broer Raul (78) met de leiding belastte.




Ã,©hln.be
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Volgens geruchten op twitter zou Fidel Castro dood zijn..... (ik ga er vooralsnog vanuit dat het een hoax is)

De Cubanen ontkennen het, de Amerikanen zeggen van niets te weten.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

En vandaag issie dan eindelijk echt dood.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."