Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Vrouw van 130 jaar gevonden in Kazachsta

Gestart door Iwan, 27 maart 2009, 02:00:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan


Sakhan Dosova wordt vrijdag 130 jaar en dat is 16 jaar ouder dan de officieel
oudste mens ter wereld, de Amerikaanse Edna Parker. Dat is aan het licht gekomen
tijdens een bevolkingscensus in Karaganda, in het noorden van Kazachstan,
waar ook filmheld Borat afkomstig van is.

Sakhan werd geboren in 1879.
Ze is teruggevonden door demografen in de census die Stalin liet uitvoeren in 1926.
Ze was toen 47 jaar.

Platte kaas
Sakhan schrijft haar geheim toe aan nooit snoepen en een verslaving aan platte kaas.
Ze hoort niet goed meer, maar is voor de rest gezond en woont bij een van haar kleindochters
op een appartementje.

Ze was twee keer getrouwd, en verloor haar laatste man in de slag van Stalingrad.
Ze had tien kinderen van wie er nog drie leven.




Ã,©hln.be
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

DonWoozy


TimT

Voor die vrouw heb ik respect, zo oud kunnen worden! Vooral in zo armzalig land, die gene zou ons zoveel kunnen vertellen. Buitengewoon prachtig vind ik dit soort berichten.

Iwan

Wat een leeftijd en dan nog zo relatief gezond zijn!
Ik vraag me toch af of het wel klopt, 130 is wel erg oud,
die mevrouw is gewoon 100 jaar en 2 maanden voor mij geboren. (27-03-1879)
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

De vrouw van wie gedacht wordt dat ze met haar 130 jaar de oudste persoon ter wereld was,
is op tragische wijze om het leven gekomen. Sakhan Dosova gleed uit op de spekgladde
badkamervloer van haar nieuwe flat en brak daarbij haar heup.

Van die verwondingen zou Dosova nooit herstellen. Saillant detail: Dosova kreeg haar
nieuwe stekje toegwezen als verjaardagscadeau van de autoriteiten in Kazachstan:
hun paradepaardje mocht na al die jaren niet meer 'onder zulke armoedige omstandigheden' leven.

                    http://www.youtube.com/v/6I2FUjBd2Hk&hl=nl&fs=1&rel=0&color1=0xcc2550&color2=0xe87a9f
1879
Haar leeftijd kwam aan het licht na een volkstelling in Karaganda. Zowel op haar Russische
paspoort als op haar Kazachse identiteitskaart staat 27 maart 1879 als geboortedatum.
In het 'Guinness Book of Records' zal haar naam echter nooit prijken, want daarvoor kwam
haar aanvraag te laat. De oudste nog levende persoon op dit moment is de 114-jarige
Amerikaanse Edna Parker.

Geheim
"Ik heb geen speciaal geheim", vertelde Dosova tijdens een interview.
"Ik heb nooit pillen geslikt. Als ik ziek was, gebruikte ik de trucjes van mijn grootmoeder
om te genezen. Snoep heb ik nooit gegeten.
"





Ã,©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."