Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Meteoriet geëxplodeerd boven Nederland??

Gestart door Iwan, 13 oktober 2009, 19:51:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

Op Twitter wordt er vanavond door meerdere personen melding gemaakt van een groot object,
waarschijnlijk een meteoriet, die boven Nederland zou zijn waargenomen. Het object zou zijn
geëxplodeerd volgens deze ooggetuigen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

In heel Nederland berichten mensen over een 'vuurbal' of meteoor die uit de lucht zou zijn gevallen.
Sommige mensen hoorden en knal en zagen lichtflitsen. Op Twitter loopt het vanuit het hele land storm
aan meldingen over het fenomeen. 

De luchtverkeersleiding van Schiphol heeft berichten gekregen van mensen zeggen iets gezien te hebben
en ook bij de kustwacht en politie regent het telefoontjes. Vooral tussen 19.00 en 19.30 uur kwamen bij
de kustwacht telefoontjes vanuit het hele land binnen.



Ã,©nos.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Mijn moeder heeft ook iets gezien in de lucht en daarna hoorden we een knal, ik dacht dat de buren wat luidruchtig waren.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



GRONINGEN - Veel Nederlanders hebben dinsdagavond rond zeven uur een vuurbol in de lucht gezien.
De Groningse sterrenkundige Theo Jurriens bevestigde dat het om een zeer heldere meteoor ging
die op een gegeven moment in drie stukken uiteenspatte.

Jurriens zei uit heel Nederland ongeveer honderd meldingen te hebben ontvangen van mensen die
de vuurbol hebben gezien. Het KNMI meldde ook een behoorlijk aantal telefoontjes te hebben ontvangen.



Ã,©nu.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Nevyn

Ik heb het met eigen ogen gezien toen ik verveeld tijdens de les naar buiten zat te kijken. Meteen was de aandacht bij de vuurbol en zochten we op Twitter of er al iets bekend was.

Op zich was het een leuke afwisseling in de les :)

Iwan



GRONINGEN - Zaterdagavond was boven Groningen opnieuw een meteoor te zien.
Verschillende mensen zagen de vallende ster rond kwart voor elf door de hemel schieten.

Volgens sterrenkundige Theo Jurriëns is de vallende ster op verschillende plaatsen in het land waargenomen.

Afgelopen dinsdagavond was er in Noordoost-Nederland ook een meteoor te zien, die vervolgens
in drie stukken uiteenspatte. Dat ging gepaard met een schokgolf die ook geregistreerd is door het KNMI.





Ã,©rtvnoord.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: Spitsnieuws
Heldere vuurbol boven Nederland

Verscheidene mensen hebben vanavond in het midden en westen van het land
een heldere vuurbol waargenomen. Dat meldt de sterrenkundige Theo Jurriens,
werkzaam aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Volgens de sterrenkundige gaat het om een stuk steen dat is verbrand in de dampkring
en daarbij een helder licht verspreidde. De vuurbol werd even na achten gezien, aldus Jurriens.
Hij kreeg meldingen uit onder meer Vlaardingen, Soest, Zoetermeer, Alkmaar en Amersfoort.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl


vreemd lichtobject aan de hemel

Op kerstavond is door verschillende mensen in Oost-Nederland een vreemd lichtobject aan de hemel waargenomen.
De politie kreeg tientallen telefoontjes van verontruste mensen. Op Twitter werd volop gespeculeerd over het verschijnsel.

In Gelderland was het vreemde object zaterdagavond rond zes uur te zien. Omroep Gelderland spreekt van 'een grote vuurbal'.
De politie is met een helikopter op onderzoek gegaan. Er is tevens contact gezocht met de NASA: het zou om een komeet gaan.
De KPLD heeft het over een meteoriet. 'Geen neerstortende André Kuipers dus en ook geen Superman',
aldus de politiewoordvoerder tegen persbureau Novum. Het is 'een meteoriet die door de dampkring is gevlogen'.

Ruimte-afval
De Groninger sterrenkundige Theo Jurriens is het daar niet mee eens. Volgens de deskundige kan het geen meteoriet zijn.
'Deze zou veel sneller uit het zicht zijn verdwenen.' Hij vertelt aan RTV-Noord dat het vermoedelijk om ruimte-afval gaat.
Het zou een brokstuk zijn van de Sojoez-raket waarmee André Kuipers naar het ruimtestation ISS is gebracht. Jurriëns meent
dat het gaat om 'de laatste trap van het afgeworpen materiaal' van de raket. Deze zou in principe rond middernacht de dampkring
binnenkomen. Volgens Jurriens is het heel bijzonder en komt het zelden voor dat een vuurbol zo lang zichtbaar is.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

steven