Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Hoogbejaarde raadsleden

Gestart door Iwan, 31 januari 2010, 21:03:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bejaarde raadsleden moeten zich niet meer verkiesbaar stellen voor een volgende periode en plaats maken voor een jongere generatie.

Eens, .....
1 (50%)
Oneens, ....
1 (50%)
Anders, namelijk ......
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 1

Iwan

Citaat van: NOS.nl
Oudste kandidaat-gemeenteraadslid is 92

De lokale politieke partij Puur Noordwijk heeft een hoogbejaarde kandidaat
voor de gemeenteraadsverkiezingen op z'n lijst staan.
Het is de 89-jarige Greeth van Tilburg-Van der Niet.

Volgens de lijsttrekker van de Noordwijkse partij is mevrouw Van Tilburg scherp van geest
en bemoeit ze zich met allerlei politieke activiteiten in haar woonplaats.

De kans dat ze ook werkelijk in de gemeenteraad wordt gekozen voor Puur Noordwijk is klein.
Ze staat als lijstduwer op de vijftigste plaats op de lijst.

De PvdA in Oldebroek/Wezep heeft een nog oudere kandidaat: opa Jan van 92. Ook hij is lijstduwer.

Citaat van: Telegraaf
Langstzittende raadslid wil nog wel vier jaar

NIEUWEGEIN - Het langstzittende raadslid van het land, de 77-jarige Job Hoegée uit Nieuwegein,
doet ook nu weer mee aan de gemeenteraadsverkiezingen. Als het aan de SGP-politicus met 51 ononderbroken
jaren in de gemeenteraad ligt, plakt hij er na 3 maart nog eens vier jaar aan vast.
,,Het gaat me allemaal nog goed af, dus waarom zou ik er mee stoppen?",
stelt de nestor van de Nieuwegeinse politiek.

In 1958 begon Hoegée als jongste raadslid van het land in de lokale politiek van het dorp Vreeswijk,
nu onderdeel van de gemeente Nieuwegein. ,,Ik ben inmiddels tien burgemeesters verder", lacht Hoegée.

Het raadslid heeft er nog steeds zin in, maar doet niet mee aan de moderne manier van campagnevoeren.
,,We hebben wel posters en folders, maar ik ga niet de straat op om ze uit te delen.
De mensen komen naar mij toe met hun problemen. Zo is het altijd gegaan
", zegt hij.

Nederland kent een aantal hoogbejaarde gemeenteraadsleden, de meeste van deze oudere
medemensen zijn lijstduwer voor hun partij en nemen niet daadwerkelijk plaats in de gemeenteraad.
Vind jij dat oudere (hoogbejaarde) raadsleden nog actief plaats moeten kunnen nemen
in een gemeenteraad of moeten ze plaats maken voor een jongere generatie??
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Persoonlijk vind ik het prima als ze bv lijstduwer zijn voor hun partij, maar bij actief plaatsnemen
in een gemeenteraad op die leeftijd heb ik toch mijn twijfels. Op een gegeven moment moet je plaats maken
voor de jongere garde en ik vraag me ook af of iemand die bejaard is niet te veel 'verouderde' ideeën heeft
en nog wel met beide benen in de maatschappij staat en weet wat er speelt.
Nou sluiten verouderde denkpatronen prima aan bij de SGP, dus voor die partij kan ik me er nog iets bij voorstellen.

Ik ben wel voor wat vernieuwing en frisse ideeën van jonge mensen die nog met 2 benen in de maatschappij staan.
Ik wil niet beweren dat ouderen achter de geraniums thuishoren, maar in de politiek, ook lokale, moet je toch nog
wel wat feeling met de maatschappij hebben en weten wat er omgaat in de samenleving. Dat er gekeken moet
worden naar de capaciteit en niet perse naar de leeftijd daar ben ik het wel mee eens, maar de wereld veranderd
snel en dat moet je maar kunnen bijbenen. Mensen die bv niet tegen naakt kunnen en denken dat elke vorm van naakt
de jeugd opzet tegen hun moeder en morele zedeloosheid in de hand werkt, zoals de heer Hoegée, vind ik niet
meer van deze tijd.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."