Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

The Doors-bandleden tevreden over documentaire

Gestart door Iwan, 10 april 2010, 03:12:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

Citaat van: Nieuws.nl

The Doors-bandleden tevreden over documentaire

De voormalige muzikanten van de The Doors zijn erg tevreden over de documentaire over hun band.
'The Doors: When You're Strange' is samengesteld uit archiefmateriaal waarop onder andere wijlen Jim Morrison te zien is.
De voice-over wordt in de versie ingesproken door Johnny Depp. Gitarist Robby Krieger noemt het eindresultaat 'nostalgisch'.

"Ik begreep plotseling weer hoe groot we waren. Ik was verbaasd over hoe goed we speelden. Terugkijkend op die periode
was ik altijd bang dat we eigenlijk niet zo goed waren en dat de documentaire gênant zou zijn
", zegt de gitarist.

Over Johnny Depps werk zijn de muzikanten zeer te spreken. "Ik was erg tevreden met zijn vriendelijke, verlegen,
voorzichtige manier van voorlezen. Hij begrijpt Jim", zegt drummer John Densmore. "Hij heeft een fantastische stem
en het klinkt als of het hem werkelijk iets kan schelen wat hij zegt
", voegt Krieger toe.

De film kwam in 2009 al uit op het Sundance filmfestival, waar de voice-over nog werd verzorgd door regisseur Tom Dicillo.
Deze kreeg echter flinke kritiek te verduren omdat hij te monotoon zou zijn. DiCillo besloot daarop de voice-over opnieuw
te laten inspreken door Depp, die al jaren bekendstaat als fervent fan van The Doors.

In de documentaire zijn nooit eerder vertoonde beelden opgenomen uit 'HWY: An American Pastoral'.
Deze film, waarin Jim Morrison een rol speelt, is nooit afgemaakt. "Hij leeft, Jim Morisson leeft weer.
Het was fantastisch, net alsof hij nooit weg is geweest
", zegt Ray Manzarek, die keyboard speelde.

The Doors was één van de succesvolste bands van de jaren zestig.
De muzikanten scoorden hits met onder andere 'Light My Fire'.
In 1971 overleed frontman Jim Morrison, twee jaar later werd de band opgeheven.

'The Doors: When You're Strange' gaat 20 mei in filmtheaters in première.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: Nu.nl
When You're Strange – Tom DiCillo

Documentaire over Jim Morrison en The Doors.
Sterk archiefmateriaal zorgen voor een bezienswaardige film, verteld door Johnny Depp.
In de jaren zestig en zeventig verkochten The Doors 80 miljoen platen, mede dankzij hun charismatische zanger, Jim Morrison.
The Doors verkopen nog steeds jaarlijks 1 miljoen platen, maar toch zijn ze alweer wat in de vergetelheid geraakt.
Bijna 20 jaar na de bombastische Oliver Stone-film The Doors (1991) is er nu een meer op feiten gebaseerde documentaire.

Valse start
When You're Strange maakt wel een valse start, met eigenaardig beelden van een bebaarde Jim Morrison, die met zijn auto
door de woestijn rijdt. Het lijken deleted scenes van Oliver Stone's film, of nagespeelde scènes uit Morrisons laatste jaren.

Het blijkt echter materiaal van een nooit afgemaakte film met Morrison.
Curieus, maar zonder nadere inleiding zetten ze de kijker op een verkeerd spoor.


Gelukkig vervolgt de documentaire daarna een stuk conventioneler, met een verteller – Johny Depp.
Een goede keuze, want behalve acteur was Depp ook ooit eigenaar van The Viper Room op de Sunset Strip in Los Angeles,
een uitgaansgebied dat Morrison herhaaldelijk onveilig maakte.

Als geflipte filmstudent begon hij met vriend Ray Manzarek halverwege de jaren zestig een band.
De naam ontleenden ze aan een boek van Aldous Huxley: The Doors of Perception.

Obsceniteit
Met hun psychedelische muziek en dichterlijke teksten sloten The Doors naadloos aan op het hippietijdperk.
Dat Jim Morrison een charismatische en antiautoritaire figuur was hielp ook mee: hij mocht graag de agenten uitdagen
die op het podium stonden om het publiek in bedwang te houden.
Dat leidde meermalen tot arrestatie, onder meer voor obsceniteit.

Dwangarbeid
Dat The Doors niet op Woodstock speelden was vanwege Morrisons arrestatie voor obsceen gedrag.
De grap was er al snel af toen hem vier maanden dwangarbeid boven het hoofd hing.

De juridische kwestie sleepte nog steeds voort toen Morrison in 1971 overleed in een Parijse badkuip.
Net als Jimi Hendrix en Janis Joplin, die kort voor hem stierven, was hij pas 27 jaar.....

Charisma intact
Behalve voor het wilde leven van Morrison is er ook aandacht voor de nog steeds opzwepende muziek van The Doors,
die onder meer zo speciaal klonk omdat ze geen basgitarist hadden.

Maar wat de documentaire ook voor niet-fans de moeite waard maakt is het overvloedige en bij vlagen erg geestige
archiefmateriaal. Wat Jim Morrison dreef wordt niet duidelijk, maar misschien blijft juist daardoor zijn charisma wel intact.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik ben erg benieuwd naar de documentaire en zal hem ook zeker gaan zien.
Ben d'r ook erg blij mee dat Johnny Depp, fervent fan van The Doors, de voice-over heeft ingesproken.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Gisteren de documentaire gedownload, ben erg benieuwd!!
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."