Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Grote schermen tijdens het WK

Gestart door Iwan, 5 juni 2010, 03:06:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tijdens het WK mogen in o.a. Rotterdam en Amsterdam geen grote schermen op straat geplaatst worden om gezellig samen naar het voetbal te kijken.

Prima, je kan ook thuis mensen uitnodigen om het WK te kijken.
0 (0%)
Wat een onzin, het is juist heel gezellig om zo het WK te kunnen kijken.
2 (100%)
Anders, namelijk ......
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 2

Iwan



CiteerAls het aan de gemeentes Amsterdam en Rotterdam ligt zullen tijdens dit WK weer weinig grote schermen
op straat te vinden zijn waar gezamelijk het WK voetbal op bekeken kan worden. De gemeentes vinden het
te riscovol voor de openbare orde als er op straat veel mensen met bier gaan kijken.

De VVD in Amsterdam is teleurgesteld dat waarnemend burgemeester Lodewijk Asscher
geen grote televisieschermen buiten wil hebben tijdens het WK voetbal en biertaps op pleinen en straten verbiedt.
,,Voor de VVD is het onbegrijpelijk waarom de burgemeester met dit verbod roet in het eten gooit van buurtbewoners,
toeristen en andere voetballiefhebbers die met een biertje in de hand de wedstrijden via een groot scherm willen kunnen
volgen
", zei fractievoorzitter Robert Flos dinsdag.

Volgens de VVD is het WK bij uitstek een evenement waar Amsterdammers met elkaar van moeten kunnen genieten.
,,Dit is zo'n fantastisch evenement, waar zoveel mensen zich op verheugen", aldus Flos. De liberalen hebben schriftelijke
vragen gesteld aan de burgemeester

Ook in Utrecht kunnen voetbalfans die op een groot scherm op straat naar een WK wedstrijd willen kijken, dat niet doen.
De gemeente verstrekt geen vergunningen voor het plaatsen van grote televisieschermen in de stad.
Dat heeft burgemeester Aleid Wolfsen donderdag tijdens de raadsvergadering geantwoord op vragen van de VVD.

De Utrechtse VVD vindt dat voetballiefhebbers samen op een groot scherm de wedstrijden
van het Nederlands elftal moeten kunnen volgen, omdat het een 'open en gezellig evenement is'.
De VVD in Utrecht wil dat het college alsnog toestemming verleent voor het plaatsen van grote schermen in de stad.
De VVD vindt het verbieden van grote schermen erg betuttelend. Het WK is een evenement dat hele Utrechtse
buurten oranje kleurt. Hierbij past een open sfeer en gezelligheid. Na de gezellige Koninginnedag, de succesvolle finish
van de Giro en het rustig verlopen evenement DJ op de Dom, vindt de VVD het vreemd dat het plaatsen van grote schermen
voor wedstrijden van oranje niet is toegestaan.

Dit is niet de eerste keer dat zo'n verbod geldt tijdens een groot voetbalevenement.
Tijdens het WK voetbal 2006 verbood gemeente Amsterdam ook al tv schermen op straat.
Cafes en kroegen mogen wel voor hun eigen klanten een scherm ophangen waar de wedstrijden opgevolgd kunnen worden.

Stelling: Grote TV-schermen waarop het WK te volgen is zouden gewoon moeten worden toegelaten,
ook in de grote steden, omdat dit goed voor de sfeer, de omzet van kroegen en cafés is en omdat het WK
een feest zou moeten zijn.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik kan me wel voorstellen en begrijpen dat de VVD met de aankomende verkiezingen het aankomende WK graag
zou willen dat het mogelijk is voor supporters om met mooi weer het WK gezellig buiten met een pintje te kunnen bekijken.
Ik kan ook wel begrijpen waarom de gemeentes het liever niet hebben; overlast, rotzooi en wellicht vechtpartijen, maar
eigenlijk vind ik dat het gewoon moet kunnen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: telegraaf.nl
Toch voetbal op megaschermen in Amsterdam

AMSTERDAM - In Amsterdam kunnen voetballiefhebbers de kwartfinales van het WK voetbal toch op megaschermen
in de stad bekijken. De gemeente maakte dinsdag bekend onder strikte voorwaarden toch schermen in de stad toe te staan.

,,Horecaondernemers moeten voor dinsdagavond een vergunning aanvragen en woensdagochtend een veiligheidsplan
indienen
", legt een zegsman van de gemeente uit. ,,Diegene die de vergunning aanvraagt, is primair verantwoordelijk
voor een veilig en ordelijk verloop.
"

De gemeente Amsterdam wilde tot nu toe vanwege veiligheidsredenen niets weten van megaschermen in de stad.
Waarnemend burgemeester Lodewijk Asscher gaf eerder aan de mogelijkheden opnieuw te bekijken als Nederland
verder zou komen dan de achtste finales in Zuid-Afrika.

Amsterdam staat maar één megascherm per plein toe. Daardoor moeten de horecaondernemers gezamenlijk optrekken.
,,Verder moet de organisatie bereid zijn particuliere beveiligers in te huren en EHBO-posten in te richten."

De horecaondernemers moeten verder voorkomen dat er overmatig alcohol wordt gebruikt. ,,Ook moeten ze voldoende
gratis drinkwater beschikbaar stellen.
" De gemeente houdt bij het verlenen van de vergunningen rekening van de beperkte
capaciteit van hulp- en nooddiensten. ,,Het kan zijn dat we nee moeten verkopen", aldus de zegsman.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

michael

ik vindt het onzin dat mensen niet met een groot scherm bijten mogen kijken das tog hartstikk gezellig of niet dan :juh: