Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

WikiLeaks

Gestart door Iwan, 6 december 2010, 17:57:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Het is onverantwoordelijk dat Wikileaks geheime documenten openbaart.

Eens, ....
1 (33.3%)
Oneens, .....
2 (66.7%)
Anders, namelijk.....
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 3

Iwan



CiteerDe Australische klokkeluiderssite WikiLeaks beheerste de hele week opnieuw de media.
Deze keer werden geen militaire rapporten gelekt maar diplomatieke ambtsberichten.
Dankzij gekraakte mailberichten vanuit Amerikaanse ambassades weten we nu dat er inderdaad
kernwapens in Nederland liggen, dat Rusland zeer zeker in de greep van de maffia is,
dat Berlusconi een leider Europa niet waardig is, dat Merkel efficiënt maar weinig creatief is
en dat Sarkozy autoritaire trekken vertoont. De grappigste onthulling stond in de Bildzeitung.
Dat het CSU een Europees commissaris naar Brussel heeft gestuurd die tenminste kan lezen en schrijven.

WikiLeaks is een website opgezet door journalisten, wetenschappers en dissidenten, die allerlei soorten
geheime documenten van overheidsinstellingen en bedrijven uit de hele wereld publiceert. Het bijzondere
van de site is dat iedereen die zaken aanbrengt absolute anonimiteit wordt gegarandeerd.
Klokkenluiders waar ook ter wereld kunnen zo risicoloos misstanden aan de kaak stellen.

Chaos
WikiLeaks begon in 2006 als een echte wiki-site: iedereen kon content toevoegen of aanpassen.
Maar dat bleek niet te werken, door de enorme hoeveelheid informatie werd het een chaos.

Nu worden de documenten die WikiLeaks ontvangt eerst gecontroleerd door een team van journalisten en analisten.
Zo zijn journalisten van Wikipedia vier maanden bezig geweest met het onderzoeken van de Irak-video die in april
van dit jaar door WikiLeaks werd gepubliceerd. Op de video is te zien hoe Amerikaanse militairen vanuit een helikopter
twaalf Iraakse burgers doden.

Door een grondige screening van het materiaal heeft WikiLeaks de reputatie dat het materiaal op de site authentiek is.
Oprichter van de site, de Australische journalist Julian Assange, spreekt van principled leaking: verantwoord lekken.

Discussie
Sinds de oprichting van WikiLeaks is er discussie over de site. Sommigen zien het als de toekomst van de onderzoeksjournalistiek,
anderen vinden het risicovol om informatie van WikiLeaks over te nemen. Inmiddels telt de site meer dan een miljoen
documenten. Niet al die documenten kunnen volledig worden gecheckt en in de juiste context worden geplaatst.
Ook zijn de motieven van mensen die documenten lekken niet altijd duidelijk.

Bovendien is het de vraag of de anonimiteit van tipgevers van WikiLeaks wel daadwerkelijk gegarandeerd kan worden.
De veiligheidsprotocollen die de site gebruikt om de identiteit en de locatie te beschermen van mensen die documenten posten,
vertonen (zoals alle codes) fouten en bugs. Het is dus goed mogelijk dat autoriteiten erin slagen om gaten te vinden
in de beveiliging en op die manier kunnen achterhalen wie welke informatie heeft doorgespeeld.

Bunker
De plek van het datacentrum van WikiLeaks is in ieder geval zorgvuldig gekozen: het computernetwerk is gevestigd
in een bunker in de Zweedse hoofdstad Stockholm, dertig meter onder de grond. De bunker is gebouwd in de Koude Oorlog
en was oorspronkelijk bedoeld om kernwapens te weerstaan.
Moet WikiLeaks stoppen met dit soort publicaties omdat het gevaar oplevert
en de verhoudingen van Amerika met de rest van de wereld ernstig verstoort?
Of is het juist goed dat WikiLeaks laat zien hoe het eraan toegaat?
Geeft WikiLeaks aan de onderzoeksjournalistiek een radicale wending
of hoort de gelekte informatie thuis in de roddelrubriek van kwaliteitskranten?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik heb hier een beetje een dubbelgevoel over.
Aan de ene kant vind ik het wel goed/leuk dat Amerika nu eens in haar hemd staat na alle (terechte) kritiek op o.a. China
over de vrijheden op het internet, maar ik kan me ook wel voorstellen dat de publiceren van bepaalde documenten
een potencieel gevaar voor levens en relaties tussen landen/regimes.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl
Zweeds OM: Assange niet uitgeleverd aan VS

LONDEN - Zweden wil dat Groot-Brittannië WikiLeaksoprichter Julian Assange uitlevert in verband met vier strafbare feiten
die hij zou hebben begaan. Gemma Lindfield, die vandaag in de rechtbank in Londen het woord voerde namens Zweden, beschreef
de beschuldigingen.

De eerste aanklacht werd ingediend door een vrouw van wie alleen de initiaal A naar buiten is gebracht. Justitie in Zweden stelt
dat Assange zich opdrong aan de vrouw en dat hij haar fysiek intimideerde in de nacht van zaterdag 14 augustus. Assange zou
een tweede strafbaar feit hebben begaan door de vrouw ''seksueel te molesteren'' door seks met haar te hebben
zonder een condoom te gebruiken. De vrouw zou uitdrukkelijk hebben aangedrongen op het gebruik van dat voorbehoedsmiddel.

Vier dagen later zou Assange zich opnieuw hebben vergrepen aan A. Volgens het Openbaar Ministerie in Zweden gebeurde dat
''op een manier, bedoeld om haar seksuele integriteit te schenden''. De vierde aanklacht heeft betrekking op een incident op
17 augustus met een andere vrouw, W. Zij beweert dat Assange seks met haar heeft gehad in haar woning in Stockholm terwijl ze sliep.
De vrouw beweert dat de Australiër geen condoom gebruikte.

Assange ontkent de beschuldigingen. Zijn advocaat Mark Stephens had tijdens de zitting in Londen geen goed woord over
voor het uitleveringsverzoek van Zweden. ''We verkeren in de nogal vreemde positie dat we geen enkel bewijs hebben gezien
tegen hem
'', aldus de raadsman. Stephens stelde dat veel mensen geloven dat de juridische actie tegen Assange politiek gemotiveerd is.

Zweeds OM: Assange niet uitgeleverd aan VS
Hoofdaanklager Marianne Ny van het Zweedse Openbaar Ministerie in Gotenburg zegt dat ze het uitgesloten acht dat WikiLeaksbaas
Julian Assange aan de Verenigde Staten wordt uitgeleverd. ,,Als iemand is aangehouden of gearresteerd op last van een Zweedse
rechter, dan kan geen enkele Zweedse of buitenlandse overheid de verdachte zomaar komen ophalen zolang de zaak loopt
'', zei Ny.

,,Uiteraard ben ik wel blij met de arrestatie van Assange. Ik hoop dat hij snel in Zweden is, want ik heb geen mogelijkheid naar Londen
te gaan en hem daar te verhoren.
''

Ze wijst alle betrokkenheid van de Verenigde Staten en complottheorieën van de hand. ,,Ik ben alleen geïnteresseerd in Assange
om de aanklacht van aanranding en de vier andere seksuele misdrijven waarvan hij wordt verdacht. Meer niet.
"

,,Ik heb een Europees arrestatiebevel uitgevaardigd, zodat hij niet naar de VS kan worden gestuurd.'' Volgens Ny heeft nog geen
enkele buitenlandse overheidsinstantie contact met haar gezocht over de inhoud van de zaak. Normaal verloopt dit eerst via het
Zweedse ministerie van Buitenlandse Zaken in Stockholm.

,,Of Assange wordt uitgeleverd aan de Verenigde Staten is een puur hypothetische vraag'', zei een woordvoerder.
,,Assange is nog niet eens in Zweden én er is nog geen enkel uitleveringsverzoek binnengekomen.''

De Zweedse wet staat uitlevering bij een niet-Europees uitleveringsverzoek toe als de misdaad waarvan hij of zij wordt verdacht
volgens Zweeds recht een gevangenisstraf van een jaar of langer betekent. De wet verbiedt uitlevering als iemand om militaire
of politieke misdaden wordt gezocht, of als zijn of haar leven direct gevaar loopt.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Metalholic

t is mooi dat het op het net komt toch. Kan een ieder die er belangstelling voor heeft het lezen. Het is trouwens de schuld van de politiek zelf dat het nu zo groot geworden is. Geef je er niet te veel lucht aan dan was het nooit zo groot geworden.

Iwan



Citaat van: Elsevier.nl
WikiLeaks-aanhangers leggen creditcard-websites plat

De websites van creditcardmaatschappij Visa zijn sinds woensdagavond onbereikbaar. Ook visa.nl ligt eruit.
Dat is het gevolg van een wereldwijde aanval van hackers in reactie aan het onmogelijk maken om geld naar WikiLeaks
over te maken. De actiegroep van hackers, Anonymous, dreigt iedereen met een anti-WikiLeaks-agenda met een cyberaanval.

Ook de website van creditcardbedrijf MasterCard werd woensdag platgelegd omdat dat bedrijf ook geen overboekingen
meer verzorgt naar WikiLeaks. Volgens Anonymous doen inmiddels vierduizend vrijwilligers mee aan de verdediging van
de klokkenluiderwebsite en de 'martelaar van de vrijheid van meningsuiting' WikiLeaks-oprichter Jullian Assange.

Cyberaanvallen
De groep legde eerder al de blog van betalingswebsite PayPal urenlang plat, omdat die onder druk van Amerika betalingen
aan WikiLeaks opschortte. Ook de site van de Zwitserse bank PostFinance die Assanges rekening heeft opgeheven kreeg
te maken met een cyberaanval.

De verdediging van WikiLeaks is een verlenging van Operatie Payback, een beweging die in september is ontstaan en die
onder meer cyberaanvallen uitvoert op websites van de film- en muziekindustrie omdat die auteursrechten te veel zouden
afschermen.

De servers van de Operatie Payback zou volgens deskundigen in Nederland te staan.

Payback
'Operatie Payback staat voor vrijheid van meningsuiting en geen censuur, waar Assange ook voor staat,'
aldus een Anonymous-woordvoerder.

De activisten stoppen pas met cyberaanvallen als ze naar eigen inzicht hun punt hebben gemaakt.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl
16-jarige opgepakt voor 'WikiLeaks-aanvallen'

ROTTERDAM - De politie heeft in de nacht van woensdag op donderdag in Den Haag een 16-jarige jongen gearresteerd
die betrokken zou zijn bij digitale aanvallen van sympathisanten van WikiLeaks op websites van onder meer MasterCard
en PayPal. Dat heeft het landelijk parket van het Openbaar Ministerie (OM) donderdag bekendgemaakt.

WikiLeaks-aanhangers zijn de aanvallen gaan uitvoeren na de aanhouding van WikiLeaks-oprichter Julian Assange
in Groot-Brittannië.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."