Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Gescheiden lessen voor jongens en meisjes

Gestart door Iwan, 15 augustus 2011, 13:10:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hoe sta jij tegenover gescheiden lessen voor jongens en meisjes op school?

Positief
Negatief
Neutraal

Iwan



Citaat van: AD.nl
'Geef jongens en meisjes af en toe apart les'

Scholen moeten experimenteren met gescheiden lessen voor jongens en meisjes.
Die oproep doet voorzitter Wim Kuiper van de Besturenraad, een vereniging die de belangen
van het christelijk onderwijs in Nederland behartigt, maandag in dagblad Trouw.

Volgens Kuiper is zo'n scheiding een probaat middel tegen de achterstand van jongens in het onderwijs.
'We vinden het volkomen logisch dat leerlingen van dezelfde leeftijd bij elkaar in de klas zitten, maar leerlingen van hetzelfde
geslacht bij elkaar plaatsen is taboe,
' zegt Kuiper. 'Terwijl het goed zou zijn om dat voor bepaalde lessen te proberen.'

Ontwikkeling hersenen
Volgens de voorzitter van de Besturenraad blijkt uit onderzoek dat er verschillen zijn in de ontwikkeling van de hersenen van jongens
en meisjes, vooral in de leeftijd tussen 12 en 16 jaar. 'In de puberteit lopen jongens gemiddeld twee jaar achter op meisjes
in hun hersenontwikkeling, daar moet je in het onderwijs rekening mee houden door aangepaste lessen
', stelt hij.

Zo zou een taalles volgens Kuiper gescheiden kunnen worden gegeven. 'Meisjes zijn meestal beter in taal.
Als jongens zich in dat vak alsmaar met meisjes vergelijken, kan dat heel ontmoedigend voor ze zijn.
'
Bij wiskunde geldt het omgekeerde, omdat het ruimtelijk inzicht bij jongens zich vaak sneller ontwikkelt dan bij meisjes.

Blijven zitten
Uit onderzoek is gebleken dat jongens vaker blijven zitten, minder vaak een diploma halen en gemakkelijker hun studie afbreken
dan meisjes. 'Voor dit probleem mogen we de ogen niet sluiten', aldus Kuiper. Volgens de voorzitter is het niet de bedoeling
'de tijd terug te draaien. Integendeel, het idee is gebaseerd op de nieuwste inzichten in de neuropsychologie.
Vanuit didactisch oogpunt is het interessant te onderzoeken wat er gebeurt als je jongens en meisjes uit elkaar haalt.
'

Jongens hebben volgens de voorzitter 'meer behoefte aan structuur. Ze zijn meestal meer gebaat bij een klassieke vorm
van kennisoverdracht omdat ze minder goed zelfstandig kunnen werken.
'

Meisjes hebben doorgaans een actievere werkhouding en kunnen goed samenwerken, aldus de voorzitter van de Besturenraad.
Kuiper waarschuwt overigens met klem dat hij niet wil generaliseren 'en jongens en meisjes niet volledig wil scheiden.
Alleen in bepaalde lessen en voor een beperkt aantal uur.
'

Is het scheiden van meisjes en jongens in het onderwijs, voor bepaalde vakken,
een goed idee of een slecht idee volgens jou en waarom?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik vindt gescheiden lessen voor jongens en meisjes een beetje achterhaald,
maar als kinderen daardoor beter gaan presteren, is het misschien het proberen waard.
Maar gescheiden klassen lijkt mij niets, maar één of twee gescheiden lessen is prima wat mij betreft.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Linda2009

Ik denk dat als kinderen er idd beter door gaan presteren dat ze t als proef maar eens moeten gaan instellen voor eerst bepaalde lessen...  en dan op 5 scholen bv elk een ander vak.

mocht dat idd goed uitpakken, dan kunnen ze t wellicht uitbreiden naar meerdere scholen.. en als t overal goed werkt kunnen ze t wellicht verplicht maken...

King_Fred_II

Ik ben ertegen. Gym, dat gaat nog net, maar verder...
Lees mijn schrijfsels: http://superurl.nl/?Fred+de+Koning
of beluister mijn muziek: http://superurl.nl/?King+Fred+II

Iwan



Citaat van: King_Fred_II op  7 oktober 2011, 16:23:09
Ik ben ertegen. Gym, dat gaat nog net, maar verder...
Gym vind ik juist een van de lessen die niet gescheiden zou moeten worden.
Ik denk nog graag terug aan de gymlessen op school waarbij ik moest judoeën
van een meisje van het andere geslacht. Dan zat ik weer bovenop haar.... dan zat zij weer bovenop mij....
Dan greep ik haar weer overal op haar lichaam waar ik haar kon grijpen... en ze zat ook wel aan mij...
en bovendien kreeg ik nadien een complimentje voor mijn inzet.  ;D
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."