Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Lid koninklijke familie bedolven door lawine

Gestart door Iwan, 17 februari 2012, 15:38:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

Citaat van: AD.nl
Lid koninklijke familie bedolven door lawine

Een lid van de Nederlandse koninklijke familie is vandaag tijdens het skiën bedolven onder een lawine.
Om wie het gaat, is niet bekend. De persoon is gereanimeerd en naar een ziekenhuis gebracht.
Dat heeft de burgemeester van Lech vrijdag gezegd tegen Oostenrijkse media.
Het zou volgens sommige Oostenrijkste media gaan om prins Johan Friso.

De toestand van de prins is kritiek.
De lawine kwam iets na het middaguur naar beneden bij Litzen-Zugertobel.
De prins werd snel gevonden. Er zouden niet meer vermisten zijn.

In de afgelopen dagen heeft het zwaar gesneeuwd in de Oostenrijkse Alpen.
Daardoor groeit het gevaar van lawines.

Premier Rutte geeft om 15:38 een persconferentie.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: NOS.nl

Prins Johan Friso in levensgevaar na bedolven te zijn door lawine

Een lid van het Nederlandse koningshuis is bevolven onder een lawine. Het gaat om prins Friso.
Dat melden Oostenrijkse media. De koninklijke familie is op wintersportvakantie in Lech.
Er was de afgelopen dagen veel sneeuw gevallen in Lech. Volg de laatste ontwikkelingen van minuut tot minuut.

De burgemeester van Lech zegt dat Friso is gereanimeerd en naar een ziekenhuis in Lech gebracht.

15.38 uur: Rutte persconferentie
Premier Rutte zegt tijdens een persconferentie dat het niet om de kroonprins gaat of om koningin Beatrix.
Verder kan hij nog niets over het ongeluk melden. Zodra Rutte meer informatie heeft, zal hij de pers weer te woord staan.

15.39 uur: Burgemeester Lech
Friso ligt in kritieke toestand in het ziekenhuis en hij vecht voor zijn leven. Er zouden meerdere mensen bedolven zijn.
De burgemeester wil niet te veel zeggen. Hij wil eerst met de koninklijke familie overleggen.
Friso zou met anderen off-piste zijn gaan skiën. Hij heeft twintig minuten onder de sneeuw gelegen.

15.43 uur: RVD: toestand stabiel
De RVD meldt dat de toestand van Friso stabiel is. Hij is nog niet buiten levensgevaar.

15.51 uur: Persbericht RVD
Persbericht van de RVD:
"Namens Hare Majesteit de Koningin deelt de Rijksvoorlichtingsdienst mee dat Zijne Koninklijke Hoogheid Prins Friso
vandaag slachtoffer is geworden van een lawine in het skigebied van Lech. Prins Friso is opgenomen op de intensive care
van het ziekenhuis in Innsbruck in Oostenrijk. Behandelend artsen beschrijven de toestand van de Prins als stabiel
maar niet buiten levensgevaar.
"

15.56 uur: Anderen ongedeerd
De andere personen met wie Friso aan het skiën was, zijn ongedeerd, meldt het ANP na een gesprek met burgemeester
Ludwig Muxel van Lech. De groep skiede buiten de piste op een flank waar wel geskied mocht worden, aldus Muxel.
Volgens de burgemeester is het slachtoffer overgebracht naar een ziekenhuis in Innsbruck.
Over zijn gezondheidstoestand wilde Muxel niets zeggen.

16.21 uur: Willem-Alexander onderweg
Kroonprins Willem-Alexander is volgens een betrouwbare bron met een privévliegtuig onderweg naar Lech.

16.22 uur: Schedelbasisfractuur
Oostenrijkse media melden dat Friso een schedelbasisfractuur heeft.

16.24 uur: Persconferentie Beatrix?
RTL meldt dat koningin Beatrix om 17.00 uur een persconferentie geeft.
De NOS heeft dat niet kunnen bevestigend.

16.47 uur: Geen verklaring Beatrix, wel van arts
Er komt geen persconferentie van Beatrix, meldt de RVD.
Wel komt er om 17.05 uur verklaring van een arts van het ziekenhuis in Innsbruck,
waar Friso op de intensive care ligt.

17.04 uur: Extra uitzendingen NOS
De NOS komt de komende uren met extra uitzendingen op radio en televisie.

17.11 uur: Nieuwe verklaring RVD
Een nieuwe verklaring van de Rijksvoorlichtingsdienst:
"Naar aanleiding van het ongeval van Zijne Koninklijke Hoogheid Prins Friso deelt de Rijksvoorlichtingsdienst
mee dat volgens de behandelend artsen pas over enkele dagen een prognose kan worden gegeven.
Op dit moment is zijn toestand stabiel, maar hij is niet buiten levensgevaar.
Hare Majesteit de Koningin en Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Mabel zijn bij Prins Friso.
"

17.23 uur: Rutte: we leven mee
Premier Rutte: ""Ik heb contact gehad met de koningin. Zij is met prinses Mabel in het ziekenhuis in Inssbruck.
Ik heb laten weten dat heel Nederland zeer met ze meeleeft. De situatie is dat de prins stabiel is,
maar niet buiten levensgevaar. De komende dagen volgen nadere prognoses. Wij weten niet meer
dan dat de beste artsen erbij zijn. Oostenrijk heeft hele goede medische zorg, daar is veel vertrouwen in.
Verder moeten we de berichten afwachten."
"




17.48 uur: Reactie Alexander Pechtold
Fractieleider Pechtold van D66: "Geschokt heb ik kennis genomen van het ski-ongeluk van prins Friso.
In de hoop dat zijn situatie snel verbetert, wens ik namens mijn fractie zijn gezin en de koninklijke familie
veel sterkte toe in deze onzekere periode.
"

17.59 uur: Verklaring voorzitters van de beide Kamers
Verklaring van de voorzitters van de Tweede en Eerste Kamer:
"De Voorzitters van de Eerste Kamer en de Tweede Kamer der Staten-Generaal, Fred de Graaf en Gerdi Verbeet,
hebben met grote zorg kennis genomen van het ski-ongeval dat ZKH Prins Johan Friso in Lech, Oostenrijk, is overkomen.
Zij leven intens mee met Hare Majesteit de Koningin, HKH Prinses Mabel en haar kinderen en met de overige leden
van de Koninklijke Familie. Namens de Leden van de Staten-Generaal spreken de Kamervoorzitters de hoop uit
dat de situatie van de Prins snel zal verbeteren en dat een voorspoedig herstel in het verschiet ligt.
"

18.06 uur: Geen veiligheidssysteem
Het hoofd van de reddingsoperatie van Johan Friso meldt dat de prins geen veiligheidssysteem voor lawines droeg.
Een aanwezige vriend droeg dat wel. Friso had wel een electronisch apparaatje in zijn skijas zitten
wat een locatiesignaal uitzendt. Daardoor werd hij snel gevonden.

18.15 uur: Willem-Alexander vertrekt vanavond
Willem-Alexander en zijn broer Constantijn vertrekken vanavond met hun gezin naar Oostenrijk.

18.30 uur: Hoofd reddingsoperatie Markus Amann
"We bereikten de plaats waar het slachtoffer lag per helikopter. We wisten dat er één iemand ongeveer twintig minuten
onder de sneeuw lag. Na de landing vonden we de prins binnen enkele minuten via het apparaatje dat hij bij zich droeg.
Daarmee werd zijn locatie doorgegeven.Een dokter die ook in de helikopter zat, heeft de prins meteen onderzocht toen
we waren geland. Hij heeft alles in gereedheid gebracht om hem naar het ziekenhuis in Innsbruck te vervoeren.
De reis naar Innsbruck duurde ruim een kwartier. Over zijn toestand kan ik niets zeggen.
"

19.51 uur: Reactie Job Cohen
Reactie van fractievoorzitter Job Cohen van de PvdA: "Ik ben geschokt door het bericht over het ski-ongeluk
van prins Johan Friso. Wij wensen prinses Mabel, kinderen, Koningin Beatrix en de overige leden van de Koninklijke familie
heel veel sterkte toe in deze onzekere periode.
"

20.00 uur: Tussenlanding KBX in Brussel
Het regeringsvliegtuig PH-KBX heeft een tussenlanding gemaakt in Brussel, waarschijnlijk om prins Constantijn op te halen.
Het toestel is weer opgestegen en onderweg naar het Zwitserse Sankt Gallen.

20.15 uur: Reconstructie van het ongeluk

20.30 uur: KBX aan het dalen
Op internet is te zien dat het regeringsvliegtuig met de broers van Friso aan het dalen is boven het Zwarte Woud
in Zuid-Duitsland. Dat duidt er volgens ingewijden in de luchtvaart inderdaad op dat er geland gaat worden
in Sankt Gallen. Waarschijnlijk gaat de familie dan per helikopter verder naar Innsbruck.

23.46 uur: Willem-Alexander aangekomen in Lech
Prins Willem-Alexander, prins Constantijn en hun vrouwen en kinderen zijn aangekomen in Lech.
Eerder waren ze geland in Zwitserland.
Volgens RTL Nieuws kon hun vliegtuig niet direct naar Oostenrijk vanwege het slechte weer.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Op internet, twitter, gaat het gerucht dat een bron binnen het ziekenhuis in Innsbruck verklaard zou hebben dat Prins Johan Friso
om 16:35 doodverklaard zou zijn. Het is een gerucht op twitter, daar worden dagelijks beroemdheden doodverklaard wat achteraf
dan niet klopt. Hoewel zijn toestand kritiek is, Friso zou 20 minuten bedolven zijn geweest onder de lawine, hoop ik dat hij er
goed vanaf komt, al lijkt dat bijna onmogelijk.

Er is zojuist een nieuwe verklaring uitgeven door de RVD:
"Naar aanleiding van het ongeval van Zijne Koninklijke Hoogheid Prins Friso deelt de Rijksvoorlichtingsdienst mee
dat volgens de behandelend artsen pas over enkele dagen een prognose kan worden gegeven. Op dit moment is zijn toestand stabiel,
maar hij is niet buiten levensgevaar. Hare Majesteit de Koningin en Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Mabel zijn bij Prins Friso.
"
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

*zucht* De eerst grappen over Friso komen alweer langs op mijn twitter.
Hoe ziek dat sommige mensen het schijnbaar grappig vinden als een vader van 2 jonge kinderen
een zwaar ongeluk krijgt en op het randje van de dood balanceerd.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Sugamilk

Zo zie je maar weer dat we allemaal mensen van vlees en bloed zijn! Kwetsbaar voor alles!

Ik denk niet dat hij het gaat redden, hoop het wel voor vrouw en kids.

Maaarrr, ben nu de media wel even beu, alles draait om friso, terwijl het iedereen kan overkomen. Dus beetje over the top.

Dat neemt niet weg dat ik het echt erg vind.

Iwan

Friso is wel iemand die iedereen, in Nederland dan, kent en die bovendien deel uitmaakt van het Koninklijk gezin.
Zoveel aandacht was er ook bij de dood van bv Michael Jackson, met hem had ik minder dan met Friso.

Maar goed, ik moet eigenlijk ook niet druk maken om dat soort tokkies die genieten van andermans leed.
En als ze dodelijke ongelukken echt zo leuk vinden, misschien hebben ze geluk en verongelukt er volgend week
een goede vriend of een familielid van die mensen, kunnen ze daar leuk grappen over maken.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: AD.nl
Prins Johan Friso vecht na ski-ongeluk voor zijn leven

Prins Johan Friso (43) vecht voor zijn leven in de universiteitskliniek in het Oostenrijkse Innsbruck.
De tweede zoon van koningin Beatrix en prins Claus raakte vrijdag iets na het middaguur bedolven
onder een lawine toen hij bij Lech aan het skiën was. Zijn toestand is stabiel maar hij verkeert in levensgevaar.

Friso was het enige slachtoffer en zou op de plaats van het ongeval zijn gereanimeerd.
Hij had een zogenoemde lawinepieper bij zich, waardoor hij snel kon worden gevonden.
Men kon hem na 15 minuten bevrijden. Per helikopter werd hij naar het ziekenhuis gebracht.
Artsen kunnen pas over een paar dagen een prognose geven over de toestand van Friso.
Volgens Oostenrijkse media zou de prins echter 'hersendood' zijn. Die geruchten werden niet bevestigd.

Met spoed naar Oostenrijk
Zijn moeder en zijn echtgenote Mabel zijn bij hem in het ziekenhuis. Prins Willem-Alexander, prinses Máxima,
prins Constantijn, prinses Laurentien en al hun kinderen zijn vrijdagavond richting Innsbruck vertrokken,
maar moesten vanwege het slechte weer uitwijken naar Sankt Gallen in Zwitserland.
De familie is vervolgens, met grote spoed, naar Oostenrijk gereisd.
Later op de avond kwamen kroonprins Willem-Alexander en zijn vrouw Máxima aan in Lech.

Premier Mark Rutte had contact met de koningin. 'Ik heb haar laten weten dat heel Nederland zeer met ze meeleeft.'
De minister-president zei niet meer te weten dan dat de beste artsen voor prins Friso zorgen en dat hij veel vertrouwen heeft
in de 'hele goede medische zorg' in het Oostenrijkse ziekenhuis. Ook de Eerste en Tweede Kamer lieten weten intens mee te leven.
Burgemeester Muxel sprak de bezorgdheid van de bevolking van Lech uit en wenste de prins beterschap.

Dodelijke lawine
De lawine waardoor prins Friso werd getroffen, behoort tot de dodelijkste soort, zeggen deskundigen tegen RTL Nieuws.
Het zou gaan om een zogenaamde plaklawine, waarbij een hele plak sneeuw gaat schuiven. Het gevaar van een plaklawine
is gelegen in het feit dat het, anders dan bij een losse sneeuwlawine, voor slachtoffers erg lastig wordt om te ademen.
Het gewicht van de sneeuw zou de borstkast indrukken, waardoor het ademen wordt bemoeilijkt.

De lawine kwam naar beneden bij Litzen-Zugertobel. De prins was met een andere persoon buiten de piste aan het skiën.
Wie dat was, is niet bekendgemaakt, maar het zou gaan om een Oostenrijkse vriend. Volgens burgemeester Ludwig Muxel
van Lech hebben de skiërs de lawine waarschijnlijk zelf veroorzaakt. Hij sprak van een sneeuwbank van 30 meter breed
en 50 meter lang die in beweging kwam.

Lawinewaarschuwing
Lech was afgesloten van de buitenwereld wegens de sneeuwval; dat gebeurt vaker.
Inmiddels is het dorp via het zuiden weer bereikbaar. De weg vanuit het noorden is nog wel dicht.
Het sneeuwde de afgelopen dagen flink in het skidorp met ruim 1500 inwoners.
Er viel de laatste twee dagen 60 tot 70 centimeter, maar vrijdag was het een droge dag.
In het gebied gold lawinewaarschuwing niveau 4, die serieus gevaar buiten de piste oplevert.
Een dag eerder werden in Lech ook al wintersporters bedolven onder lawines.

Lech is al sinds begin jaren 60 de wintersportbestemming van de Oranjes. De koninklijke familie verblijft daar
traditioneel in Gasthof Post. Ze houden er ook regelmatig een fotosessie. Ook maandag zouden ze voor de pers poseren,
maar dat gaat door het noodlottig ongeval niet door. Lech is overigens populair onder veel Nederlanders.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: NOS.nl
07.39 uur: Toestand Friso onveranderd
Volgens onbevestigde berichten zijn de directe familieleden van Friso inmiddels in hun vakantieverblijf in Lech.
Dat is zo'n 100 kilometer van Innsbruck, waar de prins in het ziekenhuis ligt nadat hij gisteren onder een lawine
was terechtgekomen. Sinds gisteravond zijn ook Friso's broers Willem-Alexander en Constantijn met hun gezin in Oostenrijk.

Een prognose over de toestand van prins Friso wordt pas over een paar dagen verwacht.
Het laatste bericht is nog altijd dat hij niet buiten levensgevaar is, maar dat zijn toestand stabiel is.

07.48 uur: 'Geen schedelbasisfractuur'
NRC-redacteur Jannetje Koelewijn, die toevallig ter plaatse was in het ziekenhuis van Innsbruck,
meldt dat de prins geen schedelbasisfractuur heeft. Dat heeft Claudius Thomé, de behandelend arts
van Friso gezegd tegen haar man, die neurochirurg is.

Er zouden verder geen verwondingen zijn aan het lichaam van de prins.
Het grootste probleem is de ademnood waarin de prins heeft verkeerd, die zo'n 20 minuten duurde.
De reanimatie zou vrij lang hebben geduurd en zijn temperatuur was toen hij werd gevonden 32 graden.
Dat zou redelijk gunstig zijn omdat het lichaam bij een lagere temperatuur minder zuurstof nodig heeft.

08.45 uur: Cardioloog over toestand Friso
Ruud Koster, cardioloog bij het Academisch Medisch Centrum in Amsterdam vertelt wat er volgens hem
op dit moment met prins Friso gebeurt. "Ik vermoed dat hij op grond van de manier waarop dit soort dingen
standaard behandeld worden in een kunstmatige slaap wordt gehouden en zijn lichaamstemperatuur is verlaagd
tot ergens tussen de 32 en 34 graden. Die temperatuur wordt 24 uur gehandhaafd.
"

"De schade die door het zuurstofgebrek aan de hersenen wordt toegebracht, ontstaat eigenlijk niet op het moment
van het zuurstofgebrek, maar in de uren erna. Die schade kan je dan beperken door alle stofwisselingsprocessen
te remmen en te vertragen. En die vertraging bereik je vooral met koeling.
"

10.05 uur: 'Geen zwelling te zien op CT-scan'
Op de CT-scan van prins Friso waren geen bijzonderheden te zien. Dat zei NRC-journaliste Jannetje Koelewijn
in het NOS-Journaal. Dat er geen zwellingen te zien zijn in de hersenen van prins Friso, is volgens haar goed nieuws.
Later vandaag krijgt hij een MRI-scan.

12.25 uur: Verklaring medische toestand Friso onjuist
De verklaring die via NRC-journalist Jannetje Koelewijn over de gezondheidstoestand van prins Friso is verspreid
is "grotendeels incorrect". Dat heeft een woordvoerder van het academisch ziekenhuis in Innsbruck bekendgemaakt.

De NRC meldde onder meer dat prins Friso geen schedelbasisfractuur heeft en geen verwondingen aan de rest van zijn lichaam.
Wat er wel of niet klopt aan de verklaring wil de woordvoerder van het ziekenhuis niet zeggen.

14.56 uur: Rutte stelt vakantie uit
Premier Rutte heeft zijn vertrek voor een geplande wintersportvakantie uitgesteld, in afwachting van ontwikkelingen
in de gezondheidstoestand van prins Friso. Dat meldt de RVD desgevraagd.

15.03 uur: Piste ongeluk Friso afgesloten
Verslaggever Jippe Tinga meldt dat de piste naar Zuger Tobel waar prins Friso gisteren bedolven werd onder een lawine,
is afgesloten.

16.10 uur: Skileraren alarmeerden reddingsteam
De burgemeester van Lech heeft tijdens een persconferentie gezegd dat een skileraar, die tevens lid is van de bergredding,
meteen na het ontstaan van de lawine reddingsteams heeft gealarmeerd. Die hadden prins Friso binnen twintig minuten
gevonden en uitgegraven.

De burgemeester zegt dat het reddingsteam "uitstekend werk" heeft geleverd.
De skileraar maakte geen deel uit van de groep waarmee prins Friso op pad was.

Bij de persconferentie werd ook duidelijk dat de lawine van gisteren de eerste is in het gebied waarbij dit jaar een gewonde is gevallen.

17.39 uur: 'Prins droeg helm'
Volgens de baas van de plaatselijke VVV in Lech droeg prins Friso ten tijde van het ongeluk een helm.
Dat heeft hij tegen de NOS gezegd.

19.56 uur: Medische informatie bewust gelekt
In een interview met BNR Nieuwsradio zegt neurochirurg Kees Tulleken, de man van NRC-journalist Jannetje Koelewijn,
dat hij de medische informatie over prins Friso bewust heeft verspreid, omdat hij dacht dat deze informatie
"de zaak ten goede zou komen". Koelewijn schreef onder meer dat Friso geen schedelbasisfractuur had. Tulleken:
"Ik wilde mythevorming voorkomen".

22.36 uur: 'Nog geen indicatie herstel mogelijk'
Neuroloog Michael Kuiper van het Medisch Centrum Leeuwarden vertelt in Nieuwsuur dat het op dit moment nog niet
mogelijk is om een indicatie te geven van een eventueel herstel van prins Friso. Volgens hem moet het lichaam van de prins
eerst langzaam op temperatuur worden gebracht, zijn medicatie worden afgebouwd en zal daarna geprobeerd worden
om hem bij te laten komen. "Hoe langer dat duurt, hoe slechter het is." Als Friso na drie of vier dagen niet wakker is,
wordt de situatie kritiek, zegt Kuiper.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: NOS.nl
01.35 uur: 'Tulleken schond beroepsgeheim'
De neurochirurg en emiritus-hoogleraar Kees Tulleken die via zijn vrouw, NRC-journaliste Jannetje Koelewijn,
meldde dat Friso geen schedelbasisfractuur heeft, heeft zijn beroepsgeheim geschonden. Dat heeft Ben Crul,
oud-hoofdredacteur van het blad Medisch Contact, gezegd in Met het Oog op Morgen. Krul was "verbijsterd"
toen hij vernam dat Tullleken wat over de medische toestand van Friso had gezegd.

Crul vroeg zich af of Tulleken ooit van het beroepsgeheim had gehoord. "De patiënt mag bepalen of er iets
naar buiten wordt gebracht en als de patiënt in coma ligt, mag het zijn directe familie zijn, maar niet Jannetje Koelewijn,
en niet de hoofdredacteur van Medisch Contact en niet een neurochirurg die toevallig komt aanwaaien.
Ik vraag me af hoe hij ooit zijn studenten over het medisch beroepsgeheim heeft onderwezen.
"

Tulleken had moeten handelen in de geest van de patiënt, vindt Crul. "Had Friso deze informatie zelf gegeven?
Ik kan u verzekeren, dat had hij nooit gedaan. Het is helemaal niet in het belang van het Nederlandse volk
wat de medische toestand is van Friso, zoals Tulleken zegt. De patiënt en de familie zijn eerst,
ook al ben je van koninklijke bloede.
"

Krul denkt dat Tulleken het moeilijk krijgt, mocht de tuchtcommissie hem aanklagen.

12.19 uur: 'Geen bijzonderheden MRI-scan'
NRC-journaliste Jannetje Koelewijn meldt dat op de MRI-scan die zo'n 24 uur na het ongeluk van prins Friso's hersenen is gemaakt,
geen bijzonderheden te zien zijn. Koelewijn schrijft op NRC.nl dat ze dat van "betrouwbare bronnen" uit het ziekenhuis in Innsbruck
heeft gehoord. Koelewijn meldde gisteren ook al dat op scans van Friso's hersenen geen zwellingen te zien waren.
Dat zou na 24 uur dus nog steeds zo zijn.

14.50 uur: 'Prognose eind komende week'
De langverwachte verklaring van de Rijksvoorlichtingsdienst is er. Over de gezondheidstoestand van prins Friso kan mogelijk
pas aan het eind van de komende week een prognose worden gegegven, meldt de RVD. Voor nu blijft de toestand zoals hij was:
stabiel, maar niet buiten levensgevaar.

19.15 uur: Koninklijke familie dankt voor steun
De koninklijke familie bedankt met een officieel communique via de Rijksvoorlichtingsdienst iedereen die steun heeft betuigd:
De Koninklijke Familie is zeer dankbaar en diep geroerd door alle steunbetuigingen en blijken van medeleven
na het ski-ongeval van Prins Friso. Het is een grote steun voor hen in deze moeilijke tijd.


19.46 uur: Rutte toch op skivakantie
Premier Rutte gaat morgen toch enkele dagen op wintersportvakantie. Aanleiding voor deze beslissing zijn
'de laatste berichten over de gezondheidssituatie van prins Friso', meldt de Rijksvoorlichtingsdienst.
Rutte zou gisteren op vakantie gaan, maar stelde dat uit. Omdat er waarschijnlijk pas eind deze week
meer duidelijkheid kan worden gegeven over de gezondheidssituatie van de prins, gaat hij nu alsnog.
"Hij houdt nauw contact met de koninklijke familie en zal terugkeren naar Nederland mochten de omstandigheden
daar aanleiding toe geven
", zegt de Rijksvoorlichtingsdienst.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: NOS.nl
Friso heeft ernstige hersenschade

Prins Friso blijf langdurig in coma. Dat heeft Wolfgang Koller, hoofd van de trauma-ic
van het Landeskrankenhaus in Innsbruck gezegd. "Het is niet met zekerheid te zeggen
of hij ooit weer tot bewustheid kan komen
", zei Koller.

Volgens de arts heeft prins Friso vorige week een hartstilstand gehad die ongeveer vijftig minuten heeft geduurd.
"Vijftig minuten is zeer lang. Men kan ook zeggen: te lang." De artsen hoopten met onderkoeling de schade
aan de hersenen te kunnen beperken. "Die hoop is niet uitgekomen."

Prins Friso werd een week geleden in Oostenrijk getroffen door een lawine,
toen hij met een vriend aan het skiën was. De prins werd na 25 minuten
onder de sneeuw vandaan gehaald en naar het Landeskrankenhaus in Innsbruck gebracht.

Gisteren kon voor het eerst een MRI-scan worden uitgevoerd, zonder de gezondheid van prins Friso
verder in gevaar te brengen. Daaruit bleek de ernstige hersenbeschadiging.

Daar is hij de afgelopen dagen behandeld door een team van artsen.
De Rijksvoorlichtingsdienst beschreef zijn toestand de afgelopen week als stabiel,
maar zei dat hij niet buiten levensgevaar was.

De familie van de prins gaat op zoek naar een revalidatiecentrum.



Citaat van: De volledige verklaring van de RVD over de toestand van prins Friso

Op 17 februari werd prins Friso iets voor 14.00 uur per traumahelikopter
naar het academisch ziekenhuis in Innsbruck gebracht.
De patiënt was kort daarvoor in Lech bedolven geraakt onder een lawine.
De prins heeft ongeveer 25 minuten onder de sneeuw gelegen.
In het academisch ziekenhuis van Innsbruck is de patiënt na een eerste behandeling
op de spoedeisende hulp meteen naar de trauma-afdeling van de intensive care gebracht.
Deze afdeling is erin gespecialiseerd om ernstig gewonde lawinepatiënten met de grootst mogelijke
medische en technische zorg te behandelen. Het hoofd van deze afdeling is dr. Wolfgang Koller.

Onze afdeling werd al voor aankomst van de patiënt op de hoogte gebracht.
Hierdoor hebben we alle nodige voorbereidingen kunnen treffen.
Prins Friso kwam in het ziekenhuis aan, terwijl hij gereanimeerd werd.
Omdat hij gedurende langere tijd onder de sneeuw heeft gelegen,
zijn hersenen onvoldoende voorzien van zuurstof.
Met als gevolg een hartstilstand die ongeveer 50 minuten duurde.
Gedurende deze hele periode moest de patiënt gereanimeerd worden.
Een reanimatietijd van 50 minuten is erg lang. Wellicht zelfs te lang.
Het was onze hoop dat de lichte onderkoeling van de patiënt
de hersenen tegen al te grote schade zou beschermen.
Helaas werd deze hoop niet bewaarheid.

Sinds afgelopen vrijdag heeft een team van specialisten gevochten voor het leven van prins Friso.
Gisteren was de eerste mogelijkheid een MRI-scan te maken, zonder de patiënt in gevaar te brengen.
Sinds dit onderzoek en de laatste neurologische tests gisteravond is het duidelijk dat het zuurstoftekort
grote schade veroorzaakt heeft in de hersenen van de patiënt.
Het is niet zeker of hij ooit weer bij bewustzijn zal komen.
Een eventuele revalidatie zal in ieder geval maanden, zo niet jaren in beslag nemen.
De familie van prins Friso zal nu als eerste op zoek gaan naar een geschikte revalidatiefaciliteit.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: Telegraaf.nl
Zeer gering bewustzijn prins Friso

Prins Friso vertoont sinds kort af en toe tekenen van ,,zeer gering bewustzijn".
Dat heeft de Rijksvoorlichtingsdienst maandag gemeld.
,,De prognose blijft erg onzeker en het medisch team is nog steeds zeer bezorgd.
Het zal nog vele maanden duren voordat er meer duidelijkheid is
".

De koninklijke familie en het gezin van prins Friso zijn ,,dankbaar voor betoonde
terughoudendheid van de media sinds het ongeluk van de prins.
" Prinses Mabel
wordt in de verklaring van de RVD geciteerd: ,,Dit is de zwaarste periode van mijn leven.
Mijn liefde voor Friso, de steun van familie en vrienden, en de vele berichten van medeleven
geven mij kracht in deze moeilijke tijd.
"

De prins raakte in coma toen hij tijdens een skitocht in Oostenrijk werd bedolven door een lawine.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: NOS
Prins Friso overleden

Op Paleis Huis ten Bosch is vandaag prins Friso overleden. Dat meldt de Rijksvoorlichtingsdienst.

Zijne Koninklijke Hoogheid Prins Johan Friso Bernhard Christiaan David, Prins van Oranje Nassau,
Jonkheer van Amsberg is 44 jaar geworden.

Volgens de RVD is de prins overleden aan complicaties die zijn opgetreden na een hersenbeschadiging
die het gevolg was van zuurstoftekort bij zijn ski-ongeluk in Lech op 17 februari 2012.

Coma
Prins Friso lag sinds 17 februari 2012 in coma, als gevolg van een ski-ongeluk tijdens de jaarlijkse
wintersportvakantie van de Oranjes in Oostenrijk. Hij raakte bedolven onder een lawine toen hij
met een Oostenrijkse vriend buiten de skipiste aan het skiën was in de buurt van Lech.

Een week na het ongeluk werd al duidelijk dat de vooruitzichten voor de prins slecht waren.
De behandelend artsen in Innsbrück maakten toen bekend dat de prins onder de sneeuw een hartstilstand
had gekregen en na zijn redding gedurende 50 minuten was gereanimeerd. Door langdurig zuurstoftekort
had Friso ernstig hersenletsel opgelopen. De artsen noemden de kans dat de prins ooit weer bij bewustzijn
zou komen 'gering'.

Normaal
Friso stond bekend als de introverte prins die graag een zo normaal mogelijk leven leidde, buiten de schijnwerpers.
Mensen die hem van dichtbij kenden, noemden hem buitengewoon slim, sportief, bescheiden, vriendelijk en sociaal.

In Londen leidde hij een leven in betrekkelijke anonimiteit. Hij werkte er in alle rust aan zijn carrière, waarin hij
zijn intellectuele capaciteiten kon ontplooien. Ook kon hij er zonder opdringerige pers genieten van zijn twee dochters:
Luana (2005) en Zaria (2006). In zijn vrije tijd hield hij behalve van skiën ook van duiken en golfen.

Tijdens bijzondere familie-aangelegenheden en bij de viering van Koninginnedag was Friso bijna altijd aanwezig,
maar hij trad niet graag op de voorgrond.

Mabel-gate
Sinds zijn huwelijk met Mabel Wisse Smit in 2004 was Friso geen lid meer van het Koninklijk Huis.
Mabel raakte na haar verloving met Friso in opspraak vanwege berichten dat zij een relatie zou hebben gehad
met de in 1991 doodgeschoten topcrimineel Klaas Bruinsma.

Omdat het paar geen volledige openheid van zaken had gegeven aan premier Balkenende, werd er geen toestemming
voor het huwelijk gevraagd aan de Staten-Generaal. Friso viel daarom na zijn huwelijk buiten de lijn van troonsopvolging.
Ook verloor hij zijn titel 'Prins der Nederlanden'. Wel behield hij zijn persoonlijke titel 'prins van Oranje-Nassau'.

In een televisie-interview aan de vooravond van hun huwelijk gaven Friso en Mabel toe dat ze 'onverstandig' waren geweest
om niet volledige openheid van zaken te geven.

Pijnlijk
Friso zei dat hij zijn rechten op de troon liever had behouden, maar dat hij ook gesteld was op zijn vrijheid.
"Het was wel even slikken dat ik er niet meer bij hoorde. Ik ben altijd bereid geweest om de functie van koning te vervullen,
mocht het noodzakelijk geweest zijn. Maar om stil te gaan zitten op een reservebank, dat is niks voor mij.
"
Hij gaf aan zijn familie waar mogelijk wel te willen blijven ondersteunen.

De publicitaire rel over Mabels verleden, die maandenlang aanhield, had het stel als 'pijnlijk' ervaren, zo bleek uit het interview.
Omdat zij onder de ministeriële verantwoordelijkheid vielen, waren ze niet bij machte een weerwoord te geven.

Friso had zich in het verleden ook al opgewonden over 'nieuwsfeiten' die over hem waren verspreid door de media.
Zo schreven kranten in de periode voor zijn verloving met Mabel dat Friso homoseksueel zou zijn.
In 2001 had de prins er genoeg van en liet via een verklaring van de Rijksvoorlichtingsdienst weten dat hij 'heteroseksueel' was.

Prinses Mabel
Koning Willem-Alexander en koningin Màxima komen in verband met het overlijden van Friso
terug van hun vakantie in Griekenland.

Prinses Mabel vierde gisteren nog haar 45ste verjaardag aan het ziekbed van haar man.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Vreselijk voor zijn vrouw en hun kinderen, familie en vrienden, maar ze waren Friso al zeventien maanden geleden verloren.
Misschien is het maar beter zo, de kans dat er nog verandering in zijn situatie zou komen lijkt mij uitgesloten.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."