Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Jack the Ripper sloeg mogelijk al vroeger toe

Gestart door Iwan, 7 september 2008, 02:55:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

Citaat van: HLN.be


Jack the Ripper sloeg mogelijk al vroeger toe

De historische Engelse seriemoordenaar Jack the Ripper heeft volgens een nieuw onderzoek
zijn eerste moord mogelijk veel vroeger begaan dan tot nu toe gedacht werd.
Op basis van getuigenissen van toenmalige politieagenten zegt expert Trevor Mariott
dat de 19e eeuwse seriemoordenaar reeds 25 jaar voor zijn beruchte moordreeks al toesloeg.

Twee onopgeloste moorden op prostituees, uit 1863 en 1872, dragen het "handelsmerk" van the Ripper.
De seriemoordenaar die het op prostituees gemunt had, sneed zijn slachtoffers
de keel over waarna hij de lichamen zwaar verminkte. Hij werd nooit gevat.

Tot nu toe geldt Jack als de dader van een serie "kenmerkende" moorden in de steegjes
van de Londense armenbuurt Whitechapel tussen augustus en november 1888.

Canonical five
Zeker vijf moorden ("canonical five"), en waarschijnlijk meer, zijn ontegensprekelijk door hem gepleegd.
Volgens Mariott was de seriemoordenaar dus de laatste man die de prostituees Emma Jackson (1863)
en Harriet Buswell (1872) in levende lijve tegenkwamen. Jackson werd met vijf steekwonden in de keel
in een bordeel gevonden. Bushwell werd op kerstmis vermoord, ze lag thuis met overgesneden keel.
De avond voordien was er nog een man "op visite".

De auteur schreef tot nu toe twee boeken over Jack the Ripper.
Bij een tentoonstelling in Londen over de enigmatische seriemoordenaar
stelde hij nu zijn nieuwe onderzoek voor.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Toevallig, ben ik net een uitgebreid artikel over Jack the Ripper aan het tikken
komt dit naar buiten. Als dit verhaal klopt dat vallen meteen de meeste verdachten
af omdat ze gewoon te jong zijn geweest tijden die eerste moorden.

Persoonlijk zie ik niet meteen het verband met Jack the Ripper en deze 2 moorden,
de beiden slachtoffers zijn binnen gevonden (in een bordeel en thuis) gevonden,
Jack the Ripper vermoordde zijn eerste 4 bekende slachtoffers buiten, of hij dumpte ze buiten
en bovendien waren ze niet zwaar verminkt zoals de latere slachtoffers.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: AD.nl
Nieuw licht op Jack the Ripper

LONDEN -Hij is zonder twijfel de bekendste seriemoordenaar ter wereld:
de Brit Jack the Ripper, die tussen 1888 en 1891 een onbekend aantal vrouwen in Londen afslachtte.

Wie hij was, is tot op de dag van vandaag een raadsel, maar een eeuwenoud patiëntendossier
dat een Londense psychiatrische inrichting deze week vrijgaf, brengt de oplossing van het raadsel dichtbij.

Tussen 1888 en 1891 had een reeks moorden plaats in de Londense wijk Whitechapel.
De overeenkomsten waren opvallend: de meeste slachtoffers waren prostituee van wie
de keel was doorgesneden. De dader ging bruut te werk. De lichamen werden zwaar verminkt
en bij drie van hen waren zelfs het hart en de nieren verwijderd.

De zaak is altijd door mysterie omgeven gebleven. Zo weten we bijvoorbeeld niet hoeveel moorden
Jack the Ripper pleegde en of het een en dezelfde dader was. Het Londense rechercheteam
dat de zaak destijds onderzocht, heeft uiteindelijk elf moorden in verband gebracht met Jack the Ripper.

De politie had verschillende verdachten op het oog. Een van hen was Thomas Hayne Cutbush.
Volgens onderzoeker David Bullock was hij de number one suspect.

,,Cutbush was een bekende psychopaat. Zelfs zijn eigen familie verdacht hem ervan dat hij
iets met de moorden te maken had. Hij was een nachtdier. Overdag studeerde hij uit medische boeken
en 's nachts zwierf hij door de straten van Londen. Wanneer hij thuiskwam was hij bedekt met moddervlekken en bloed.
"

De politie had Cutbush verhoord in verband met de Jack the Ripper-moorden, maar moest hem vrijlaten
bij gebrek aan bewijs. In 1891 verklaarde een Londense rechter Cutbush krankzinnig nadat hij een vrouw
had neergestoken. Cutbush werd opgenomen in Broadmoor Hospital, een gesloten inrichting
voor criminelen met zware psychische problemen. Op dat moment hielden de moorden in Whitechapel op.

Onderzoekers hebben altijd gedacht dat het patiëntendossier van Cutbush belangrijke aanwijzingen
bevatte over de moorden. Jarenlang deden ze (vergeefs) een beroep op Broadmoor Hospital
om het dossier van Cutbush openbaar te maken. Afgelopen woensdag was het dan toch zover:
voor het eerst gaf Broadmoor, dat nog steeds als een psychiatrische inrichting fungeert, zijn historische archieven vrij.

De twintig documenten over Cutbush leveren interessante informatie op. Zo weten we nu voor het eerst
hoe hij eruit zag en hoe hij zich voortbewoog. Hij werd omschreven als een man met felblauwe ogen
die mank liep, een omschrijving die overeenkomt met getuigenverklaringen uit het politiedossier over Jack the Ripper.

Ook had hij gedreigd het personeel van Broadmoor open te rijten (rip) met een mes.
Het dossier levert niet het harde bewijs dat Cutbush Jack the Ripper was, maar het spreekt
hem ook niet vrij. Bullock is ervan overtuigd dat hij de beruchte seriemoordenaar was.
,,Er zijn nu zo veel aanwijzingen en bewijzen, dat haast niet te ontkomen valt aan de conclusie dat hij het was."
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: Iwan op 22 november 2008, 19:02:57
De twintig documenten over Cutbush leveren interessante informatie op. Zo weten we nu voor het eerst
hoe hij eruit zag en hoe hij zich voortbewoog. Hij werd omschreven als een man met felblauwe ogen
die mank liep, een omschrijving die overeenkomt met getuigenverklaringen uit het politiedossier over Jack the Ripper.
Nergens heb ik in de getuigenverslagen kunnen vinden dat de man die de verdachten gezien hadden
felblauwe ogen had, wat toch wel een opvallend kenmerk is. Bovendien was Cutbush tentijde van de moorden
23 jaar, terwijl bijna alle 'getuigen' spreken van een oudere man, van minimaal 25, de meeste getuigen
spreken van een man van rond de 40, bovendien woonde Cutbush op een ruime afstand van Whitechapel
en gaat men er tegenwoordig vanuit dat Jack the Ripper vlakbij of in Whitechapel woonde/een kamer had.

Bovendien kan, als Cutbush, echt the ripper was dan het eerste bericht in dit topic niet kloppen.
De eerste moord zou volgens dat bericht gepleegt zijn in 1863 en Thomas Cutbush werd pas in 1866 geboren.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl
Oud-politieman wekt Jack the Ripper tot leven

De Britse oud-detective Trevor Marriott heeft een reconstructietekening gemaakt van de roemruchte
seriemoordenaar Jack the Ripper. Dat deed hij aan de hand van gegevens van de 54-jarige Duitse zeeman Carl Feigenbaum.

Feigenbaum werd in 1896 veroordeeld tot de elektrische stoel voor de moord op Juliana Hoffman. Die vond plaats in Manhattan.
Feigenbaum gebruikte daarbij een soortgelijk wapen als in Londen werd gebruikt bij het ombrengen van de vijf prositituees,
waarmee de legende rond Jack de Ripper leven werd ingeblazen.

Ziekte
Uit havendossiers, waar Ripper-expert Marriott  in Londen op stuitte, blijkt dat Feigenbaum elke keer als er in Londen
een moord werd gepleegd eveneens in de Britse hoofdstad was. Ook de bekentenis die Feigenbaum deed nadat hij
Hoffman had vermoord, wijst erop dat hij vaker mensen had gedood. Hij stelt daarin onder meer dat hij lijdt aan een ziekte
die ervoor zorgt dat hij het verlangen heeft om vrouwen te vermoorden en te verminken.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Lejah

En wat denk jij van eventuele betrokkenheid van het Engelse Koningshuis hierbij?

Iwan

De zogenaamde 'Royal Conspiracy Theory' geloof ik niet zo in,
noch geloof ik in de betrokkenheid van de lijfsarts van de koningin en/of betrokkenheid van Prince Albert.

Mijn favoriete verdachten zijn; Francis Tumblety, Montague John Druitt, Aaron Kosminski en Joseph Barnet.
Maar als je het intresseerd op het forum staat nog wat uitgebreidere informatie over Jack the Ripper. --> link
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl
'Seriemoordenaar Jack the Ripper was een vrouw'

De meest beruchte én bekende seriemoordenaar van Groot-Brittanië, Jack the Ripper,
was geen man maar een vrouw en kan daarom beter Jacqueline the Ripper worden genoemd.
Dat staat in het nieuw verschenen boek 'Jack the Ripper: The Hand of a Woman'
geschreven door oud-advocaat John Morris (62).

Volgens Morris is Lizzie Williams de echte seriemoordenaar.
Lizzie was de vrouw van de koninklijke arts Sir John Williams, die door veel historici wordt gezien
als hoofdverdachte voor de vijf moorden op prostituees.Het motief van Lizzie Williams zou jaloezie zijn.
Ze kon zelf namelijk geen kinderen krijgen en vermoordde daarom andere vrouwen
door hun baarmoeder uit hun lichaam te snijden.

Maar er zijn volgens Morris meer feiten die erop wijzen dat Jack the Ripper een vrouw was.
Zo is geen van de gedode prostituees seksueel misbruikt en werden de persoonlijke spullen
van één van hen, Annie Chapman, op een 'vrouwelijke manier' rond haar voeten gelegd.

Bewijs genegeerd
De theorieën van Morris worden door Ripper-deskundigen niet met enthousiasme ontvangen,
maar volgens de schrijver van het boek 'is er absoluut geen twijfel: Jack the Ripper was een vrouw'.
In de Birmingham Mail vertelt Morris dat iedereen gelooft 'dat de moordenaar een man is,
omdat het bewijsmateriaal dat wijst op een vrouw altijd is genegeerd'.

Identiteit onbekend
Jack the Ripper is de naam die gegeven is aan de seriemoordenaar die in 1888 in Londen vijf prostituees
verminkte en vermoordde. De naam Jack the Ripper stond onder een brief van van iemand die claimde
de moordenaar te zijn en die details kende die alleen de moordenaar kon weten.
De ware identiteit van Jack the Ripper is echter altijd onbekend gebleven.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl

'Jack the Ripper was Poolse Jood die werkte als kapper'

's Werelds meest bekende seriemoordenaar lijkt ruim 100 jaar na de feiten te zijn ontmaskerd. Tot nu toe wist niemand
wie 'Jack the Ripper' was maar volgens een Britse zakenman en een Finse professor ging het om de Poolse immigrant Aaron Kosminski.
Hij werd geïdentificeerd aan de hand van DNA-sporen op de sjaal van een van de slachtoffers, zo meldt de Daily Mail.

Het mysterie van de seriemoordenaar die in 1888 in Londen minstens vijf prostituees verminkte en vermoordde hield de hele wereld in de ban.
Er ontstonden heel wat van de pot gerukte complottheorieën, waarbij zelfs de kleinzoon van de Engelse koningin Victoria
en ex-premier William Gladstone als mogelijke dader aangewezen werden.

Kosminski, een Poolse Jood, was in 1888 een van de zes verdachten van de reeks moorden op prostituees in Londen
maar gold min of meer als hoofdverdachte. Dat hij nu 'zo goed als zeker' is ontmaskerd, is volgens de Britse krant te danken
aan de Britse zakenman Russel Edwards (48). Hij kocht in 2007 op een veiling een bebloede sjaal die in 1888 gevonden zou zijn
naast Catherine Eddowes , het vierde slachtoffer van de Britse seriemoordenaar.



Bloed en sperma
Nieuwsgierig naar de juistheid van dat verhaal liet Edwards de sjaal onderzoeken door de Finse Jari Louhelainen, een expert in dna-analyses.
Hij ontdekte op de sjaal naast bloed ook sperma en wist daar met behulp van speciale technieken bruikbare DNA-stalen uit te halen.
Daarmee ging hij naar afstammelingen van slachtoffer Catherine Eddowes en Kosminski.

Vergelijking van het dna-materiaal op de sjaal met dat van de afstammelingen leverde tot tweemaal toe een match op.
Daarmee staat volgens de Brit en de Fin zo goed als zeker vast dat Kosminski Jack the Ripper was.
De Poolse Jood vluchtte rond 1880 met zijn familie naar Londen om zo te ontkomen aan de pogroms, etnisch geweld tegen Joden.

Begon zelf detective te spelen
"Ik raakte geïntrigeerd door de zaak toen ik in 2001 de film 'From Hell' met Johnny Depp zag", aldus Edwards.
"Ik begon zelf een beetje detective te spelen en ging opzoekwerk doen in het nationale archief,
waar nog heel wat originele documenten te vinden zijn. Ik begreep al snel dat heel wat zelfverklaarde experts
die moeite niet gedaan hadden. En zo raakte ik er steeds meer van overtuigd dat er iets over het hoofd gezien werd
."

"In 2007 was de moed me wel in de schoenen gezakt, maar dan las ik plots in de pers dat er een sjaal verkocht zou worden
die gelinkt werd aan Jack the Ripper. Volgens de eigenaar was zijn voorvader een politieagent die aanwezig was op de plek
van de moord. Die had het kleinood gewoon meegenomen om aan zijn vrouw te geven, en sindsdien was het al die tijd
in de familie gebleven. Zonder dat het ooit gewassen werd bovendien. In 2006 werd er nog een forensische test op uitgevoerd,
maar die was zo oppervlakkig dat ze niets opleverde.
"

Asters
"Toen die sjaal verkocht werd, was de belangstelling dan ook minimaal. Ik geloofde echter dat dat oud ding nog iets
zou kunnen opleveren: er stonden motiefjes op van asters, het symbool van de feestdag Michaelmas. De christenen vierden dat op 29 september,
maar in de orthodoxe kerk vond die dag op 8 november plaats. En laten dat nu net de twee datums zijn waarop Jack the Ripper
voor het laatst toegeslagen heeft: op 29 september vermoordde hij Elizabeth Stride én Catherine Eddowes,
op 8 november stierf Mary Jane Kelly de gruwelijkste dood van allemaal.
"

"Maar Catherine die zo'n dure sjaal droeg, dat sloeg nergens op. Ze was zo arm dat ze de dag voor de moord nog haar schoenen verkocht had.
Zou het dan niet kunnen dat Jack the Ripper die sjaal zelf achtergelaten had als aanwijzing voor zijn volgende moord? Het bleef gissen natuurlijk,
maar het was tenminste een aanknopingspunt.
"

Infraroodcamera
"Intussen had ik ook vernomen dat de politie er bijna zeker van was dat Kosminski de dader was, alleen bleef het echte bewijs uit.
Hij was een Poolse Jood die met zijn familie naar Londen getrokken was om het etnische geweld in Rusland te ontvluchten
Die kerel was mentaal ziek, leed aan hallucinaties en werd omschreven als een vrouwenhater. Het was nu aan de moderne wetenschap
om te bewijzen dat hij onze man was.
"

"En dan verscheen Louhelainen op het voorplan: in 2011 ontdekte de genetische expert met een infraroodcamera
dat die donkere vlekken meer waren dan alleen bloed. Er bleken ook spetters van de slagader op te zitten,
wat dus betekende dat er een afslachting gebeurd moest zijn. Ultravioletfotografie bracht ook sperma aan het licht,
en dan werd het natuurlijk echt interessant. Ik had nooit verwacht dat ik bewijs van Jack the Ripper zelf zou aantreffen,
maar Jari waarschuwde dat er meer testen moesten uitgevoerd worden alvorens er conclusies konden getrokken worden.
"

Mitochondriaal DNA
"Om absolute zekerheid te krijgen, kwam hij met mitochondriaal DNA op de proppen. Ik moest dus een vrouwelijke
afstammeling van Catherine Eddowes vinden, kwestie van de stalen te kunnen vergelijken. In een documentaire
rond Jack the Ripper was gelukkig Karen Miller -een achterachterachterkleindochter van Eddowes- aan het woord gekomen
en zij stemde ermee in om DNA af te staan.
"

"De test bracht een perfecte match aan het licht. Van een doorbraak gesproken: we wisten nu dat de sjaal echt op de plek
van de misdaad gelegen had en dat er bloed van het slachtoffer op zat. Nooit eerder kon zoiets wetenschappelijk bewezen worden.
En nu was het tijd om ook het DNA van de moordenaar aan de sjaal te linken.
"

Uitstrijkje van de mond
"Ik ging op zoek naar een familielid van Kosminski, en met succes: een afstammeling van zijn zus bezorgde mij een uitstrijkje
van de binnenkant van haar mond. Ongelooflijk maar waar, na maanden knarsetandend wachten leverde ook die test
het gewenste resultaat op. Zeven jaar nadat ik de sjaal gekocht had, had het web rond Kosminski zich hermetisch gesloten.
"

"Kosminski was 23 toen de moorden plaatsvonden en leefde met zijn twee broers en zus op een steenworp van de plek waar het derde slachtoffer,
Elizabeth Stride, vermoord werd. Hij werkte als kapper in Whitechapel, de wijk waar Jack the Ripper vijfmaal toesloeg. Hij was een zielig wezen,
die seksuele voldoening vond in het afslachten van vrouwen. Uiteindelijk stierf hij op 53-jarige leeftijd in een gesticht aan gangreen
", besluit Edwards.

Het is de vraag of de onthulling een einde maakt aan de vele speculaties over de identiteit van Jack the Ripper.
In het verleden werden al talloze mensen - ook vrouwen - aangeduid als de vermoedelijke dader.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik ben (nog) niet overtuigd... Aaron Kosminski staat zeker ergens bovenaan wat betreft de verdachten in de Jack the Ripper zaak.
Maar wat voor Eddows geldt: "Maar Catherine die zo'n dure sjaal droeg, dat sloeg nergens op. Ze was zo arm dat ze de dag
voor de moord nog haar schoenen verkocht had. Zou het dan niet kunnen dat Jack the Ripper die sjaal zelf achtergelaten had
als aanwijzing voor zijn volgende moord? Het bleef gissen natuurlijk, maar het was tenminste een aanknopingspunt.
"
Is ook op toepassing op Kosminski, waar zou hij zo'n dure sjaal vandaan moeten hebben. Hij kan hem natuurlijk gestolen hebben,
maar Eddows zou de sjaal ook gestolen kunnen hebben. Bovendien welke vrouw zou van haar man graag een sjaal krijgen
van een moordslachtoffer... Een sjaal met bloed, waarschijnlijk blaas en darminhoud en dus ook sperma. Het is waarschijnlijk
dat de Ripper zijn mes heeft schoongemaakt met de sjaal. Zo'n sjaal zou je toch weggooien of anders goed schoonmaken en niet jaren
in een kast laten liggen, hoe duur de sjaal ook is. Bovendien kon Kosminski niet lezen en niet schrijven, dus dan zouden alle brieven,
sommigen met daderkennis, vals moeten zijn of geschreven door een handlanger, net als de Goulston Street Graffiti. En ik denk dat zelfs
een prostituee in die dagen niet zomaar mee zou gaan met een figuur als Kosminski die beschreven werd in een rapport destijds als
een smerige stinkende, hij waste zich nooit, imbeciel die altijd liep te kwijlen, over de straten zwierf en uit vuilnisbakken at.
Bovendien waar komt die sjaal ineens vandaan, de bezittingen en de voorwerpen die bij de slachtoffers gevonden zijn zijn destijds
goed gedocumenteerd.... en ik heb nergens terug kunnen vinden dat er ook een sjaal, bovendien geen kleintje, gevonden zou zijn
bij het lichaam van Eddows of op het plaats delict. Ook toevallig dat dit verhaal naar buiten komt 2 dagen voor er een boek verschijnt
over Jack the Ripper, waarin ook Kosminski als dader wordt aangewezen. Bovendien... de Sjaal is 126 jaar oud en in die jaren waarschijnlijk
aangeraakt door tientallen mensen en 'besmet' op allerlei andere manieren, ik kan me moeilijk voorstellen dat er nog een bruikbaar
DNA-profiel van te verkrijgen is. En waar een normale DNA-test meestal blind wordt uitgevoerd was dat hierbij niet het geval.
Er was DNA van een ver familielid van het slachtoffer en DNA van een ver familielid van de man die de dader moest zijn en er moest
DNA gevonden worden van beiden op de sjaal om slachtoffer en dader met elkaar te verbinden. Ik heb het gevoel dat de conclusie
al vast stond en dat het alleen nog 'wetenschappelijk' onderbouwd moest worden. Ook schijnt er geen peer-review, het onderzoek
nog eens overgedaan door een onafhankelijke collega, te hebben plaatsgevonden.

Feit blijft wel dat hij destijds de belangrijkste verdachte was en dat het hoofd van het CID Londen, sir Robert Anderson, in 1910
een artikel publiceerde waarin hij beweerde dat de identiteit van Jack the Ripper al sinds 1888 bekend was bij de politie van Londen.
In 1959 werd in de kantlijn van de door Anderson geschreven memoires de naam, handgeschreven in de kantlijn, gevonden van de man
die door Anderson als dader was aangeduid.. Kosminski. Ook is Kosminski de enige verdachte die daadwerkelijk aangehouden is in verband
met de Ripper-moorden en op een daarop volgende confrontatie door een getuige is herkend en aangewezen als zijnde de dader.

Wanneer ik een dader aan zou moeten wijzen zou ik mijn geld zetten op Tumblety en/of Kosminski. Ook acht ik het mogelijk dat
Nichols, Chapman, Eddows, Kelly en Tabram vermoord zijn door Tumblety en dat Stride door Kosminski om het leven is gebracht.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: Telegraaf.nl
Toch twijfels over identiteit Jack the Ripper

De identiteit van de beruchte seriemoordenaar Jack the Ripper lijkt toch niet te zijn achterhaald.
Een wetenschapper die beweerde dat hij na DNA-onderzoek wist wie er schuil ging achter de gegeven naam,
zou een fout hebben gemaakt. Hij heeft waarschijnlijk een komma op de verkeerde plek gezet,
waardoor zijn berekening niet zou kloppen. Dat hebben Britse media zondag gemeld.

In september leek het 126 jaar oude misdaadgeheim opgelost. Een van de slachtoffers in 1888 had een sjaal,
waarop DNA zou zijn gevonden van hemzelf en van kapper Aaron Kosminski, een Poolse immigrant.
Die was destijds al in beeld als een van de drie belangrijkste verdachten, maar er kon niks worden bewezen.
Toch werd hij in een gekkenhuis gestopt vanwege zijn schizofrenie en hallucinaties.
Hij overleed aan een ziekte toen hij 53 was.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."