Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Evangelist wil 'broertjes opwekken uit de dood'

Gestart door Iwan, 24 mei 2013, 18:34:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan



Citaat van: AD.nl
Evangelist wil 'broertjes opwekken uit de dood'

Wat betreft de Noord-Hollandse evangelist Ronald Plat hoeven we ons niet neer te leggen bij het overlijden van de broertjes Ruben en Julian.
'Stel je voor dat de twee vermoorde jongens na gebed weer terugkomen uit de dood. Dan staat toch het hele land op zijn kop?'
Met deze woorden heeft Plat heel wat stof doen opwaaien op Twitter. Hij wordt door veel twitteraars bestempeld als 'knettergek'.

Op zijn Facebookpagina vertelt hij dat het verhaal van de broertjes alsnog goed kan eindigen als hij zou kunnen bidden bij hun stoffelijk overschot.
Thuis bidden voor 'opwekking' zou niet hetzelfde effect hebben, omdat de Bijbel handoplegging voorschrijft.

Plat benaderde eind vorige week tot tweemaal toe al de ouders van een meisje uit Spakenburg dat zelfmoord heeft gepleegd.
'Plat wilde met zijn team wannabe-dodenopwekkers langskomen om de zelfmoord eigenhandig ongedaan te maken'.
Dat is te lezen op de satirische weblog Goedgelovig. De ouders van het slachtoffer wezen het verzoek resoluut af.

Ruben en Julian
Plat zou nu graag in contact opnemen met de moeder van Ruben en Julian, maar weet niet waar hoe haar kan bereiken.
Aan dagblad Trouw vertelt hij dat het 'fantastisch zou zijn als ze zelf contact zou zoeken'. De kans op daadwerkelijke opwekking acht hij erg groot.
'Ik ga er absoluut vanuit. In het buitenland gebeurt dit al volop, alleen in Nederland is het nog niet erg geaccepteerd.
Je zou de moeder van de jongetjes hier erg blij mee maken.
'

De afgelopen maanden klopte Plat naar eigen zeggen aan bij vier nabestaanden; telkens werd hij geweigerd.
'Ik kan me voorstellen dat mensen er moeite mee hebben. Het zit echt in de taboesfeer.'

Dat is ook te merken aan de reacties op Twitter. Zo schrijft Wouter Monden: 'Je mag van mij geloven wat je wil. Maar deze gast is is knettergek,
hij wil overleden broertjes opwekken uit de dood
'. Ebru Umar schrijft: 'Hoe kan het dat dit soort gekkies vrij rondlopen'. Iemand anders tweet:
'Ontmoet Ronald plat. Evangelist en volslagen totaalidioot'. Een andere twitteraar vraagt zich af of Ronald Plat aub kan worden gedeporteerd
naar het land waar ze dat fabeltje van opwekking uit de dood hebben bedacht.

Sympathie
Toch wordt hij daarvoor niet alleen verguisd: binnen de pinksterbeweging neemt een kleine groep gelovigen nemen het juist voor hem op,
zo meldt Trouw vandaag op de website.

Inmiddels meldt Plat op zijn Facebookpagina dat hij spijt heeft dat hij 'in zijn enthousiasme' de twee broertjes noemde.
'Daarmee kan de indruk zijn ontstaan dat ik doe aan effectbejag en dit vreselijke drama wil exploiteren', schrijft hij.

Ondanks de betuigde spijt, is er op de orthodox-christelijke nieuwssite CIP.nl toch sympathie te bespeuren voor zijn plan.
'Prachtig, broeder!', moedigt lezer Florens hem aan in de reactiekolom. 'Blijf vol vuur met alles wat je hebt om Jezus te verhogen!'

Volgens 's lands bekendste gebedsgenezer, Jan Zijlstra, was Plat juist nog te terughoudend. 'Hij moet natuurlijk niet afwachten
tot die moeder gaat bellen. Als hij zeker weet dat de Heer dit wil, dan moet hij naar de moeder gaan en zeggen: 'ik heb een boodschap van God,
ik kom uw zonen opwekken
', vindt Zijlstra.

'Evangelisten als Plat zijn zeker niet representatief voor de hele pinkstergemeente', waarschuwt religiewetenschapper Johan Roeland.
'Plat is niet de enige die gelooft dat doden kunnen worden opgewekt, maar de groep die dit gelooft is wel erg marginaal.'
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."